Op dit moment is het waarborgen van constructieve veiligheid bij gebouwen een veelbesproken onderwerp. De afgelopen jaren hebben zich geregeld incidenten voorgedaan bij verschillende typen woongebouwen. In Maastricht stortten de balkons van het pas opgeleverde appartementencomplex Patio Sevilla naar beneden. Op het Amsterdamse Bos en Lommerplein zijn 190 bewoners ontruimd, omdat de veiligheid van het twee jaar eerder opgeleverde complex niet te waarborgen was. Bij enkele andere incidenten mag men van geluk spreken dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Verschillende instortingen van kopgevels bij flatgebouwen en de instorting van de galerijen van de Antillenflat in Leeuwarden gaven levensgevaarlijke situaties.
gebouwscan constructieve veiligheid26 nr 3 2012
gebouwscan
constructieve veiligheid
inspecties tegelijkertijd als risico dat onnodig veel onderdelen onderzocht
worden. De vraag is hoe je inzichtelijk maakt welke onderdelen van een
gebouw diepgaand technisch onderzoek nodig hebben, en bij welke
onderdelen van een gebouw er geen indicatie van een risico is.
Een belangrijke vraag is ook welke gebouwonderdelen ge?nspecteerd
moeten worden om de veiligheid van een gebouw te kunnen garande-
ren. Sommige constructiemethoden hebben een groter risico op
verborgen gebreken. Een voorbeeld is een balkon dat opgelegd is op
consoles of op kolommen, of als doorgestorte vloer is gerealiseerd.
Scan
Wat zijn de kenmerken van een probleem en hoe kun je zien dat er
problemen optreden in een onderdeel? Misschien wel belangrijker is het
wanneer niet zichtbaar is dat er problemen optreden in een onderdeel.
De oplossing voor deze vraag ligt in een constructieve scan voor
gebouwen. Een dergelijke constructieve scan brengt aan de hand van
Het waarborgen van
constructieve veiligheid bij
gebouwen is op dit moment
een veelbesproken onder-
werp. De afgelopen jaren
hebben zich geregeld inci-
denten voorgedaan bij
verschillende typen woonge-
bouwen. In Maastricht stort-
ten de balkons van het pas
opgeleverde appartementen-
complex Patio Sevilla naar
beneden. Op het amster-
damse Bos en Lommerplein
zijn 190 bewoners ontruimd,
omdat de veiligheid van het
twee jaar eerder opgele-
verde complex niet te waar-
borgen was. Bij enkele
andere incidenten mag men
van geluk spreken dat er
geen slachtoffers zijn geval-
len. Verschillende instortin-
gen van kopgevels bij flatge-
bouwen en de instorting van
de galerijen van de antillen-
flat in Leeuwarden gaven
levensgevaarlijke situaties.
tekst willem huisman en laurens taal,
nebest adviesgroep
Na meerdere incidenten heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu
(I&M) een platform opgericht om (bijna-)incidenten te melden, het ABC-
platform. Het ministerie pleit voor een scherpere controle op het reken-
werk van constructeurs en beter toezicht op bouwwerken. Ook de
beroepsvereniging van constructeurs, VNconstructeurs, pleit voor een
verplichte APK-keuring voor gebouwen. "In heel Nederland lopen naar
schatting enkele tienduizenden gebouwen uit de jaren vijftig en zestig
gevaar. Als de overheid vindt dat burgers moeten worden beschermd
tegen ondeugdelijke auto's, moet dat zeker ook tegen neerstortende
galerijen en instortende parkeergarages", stelt Johan Galjaard, voorzit-
ter van VNconstructeurs, in een persbericht.
DegraDatIe
Waar incidenten bij nieuwbouw vooral te wijten zijn aan ontwerp- of
uitvoeringsfouten, is dit bij het oudere deel van de gebouwvoorraad
vaak niet het geval. Hier komen incidenten voort uit het degraderen van
de bouwmaterialen door veroudering. Een groot deel van deze degrada-
tie is niet direct zichtbaar aan de schil van een gebouw. Rottende funde-
ringspalen, corroderende spouwankers en wapeningsstaven kunnen
onopgemerkt blijven totdat het te laat is. Om deze problemen aan het
licht te brengen is een combinatie van de juiste inspecties nodig.
InzIcHteLIjk Maken
De onderzoeken naar de constructieve staat van een gebouw worden
momenteel vaak onafhankelijk van elkaar uitgevoerd. Dit heeft als gevolg
dat er geen totaalbeeld wordt verkregen van de constructieve veiligheid
van een gebouw. Ook is het financieel nadelig om onderzoeken los van
elkaar uit te voeren. Daarentegen heeft het uitvoeren van meerdere
gebouwscan constructieve veiligheid nr 3 2012 27
archiefonderzoek, in combinatie met een visuele inspectie, per gebouw-
onderdeel in kaart waar de mogelijke risico's liggen. Bij de scan zijn
enkele onderdelen van belang:
De constructieve scan geeft de risico's weer waar instorting mogelijk is;
De constructieve scan geeft een risico-inventarisatie van het volle-
dige gebouw;
De scan is zo samengesteld dat de invloed van eigen interpretatie wordt
geminimaliseerd, hierdoor ontstaat eenduidigheid in de uitkomsten;
De scan maakt het mogelijk prioriteit aan te geven per te onderzoe-
ken gebouw en gebouwonderdeel; en
De scan maakt het mogelijk om nader onderzoek op een effici?nte
manier te combineren.
De uitkomst van de constructieve scan kan bestaan uit verschillende
scores. Zo is de uitslag `minimale indicatie van een risico' een mogelijke
uitkomst bij de verschillende gebouwonderdelen. Wanneer er wel een
indicatie voor een risico is, wordt dit met `hoog risico' of `laag risico'
aangegeven. Als er sprake is van een risico wordt de aanbeveling
gedaan om op het desbetreffende gebouw of onderdeel nader onder-
zoek te verrichten.
Als bijvoorbeeld uit de visuele inspectie blijkt dat delen van het gevel-
metselwerk vervormen, kan dit resulteren in een destructief gevelon-
derzoek. Op deze manier kan een non-destructief onderzoek een
bijdrage leveren aan de constructieve veiligheid van een gebouw.
OntwIkkeLIng
De auteurs van dit artikel, Willem Huisman en Laurens Taal, werken
momenteel vanuit hun afstudeerproject aan de Hogeschool Rotterdam
aan het ontwikkelen van een dergelijke constructieve scan. Ten grond-
slag aan de totstandkoming van de scan ligt een uitgebreid analyserap-
port. Voor dit rapport is onderzoek gedaan naar gebouwgebreken en
schademechanismen. De conceptversie van de scan is inmiddels
gereed en wordt getoetst op een aantal pilotprojecten, waaronder twee
naoorlogse wooncomplexen waar eerder onderzoeken en renovaties
hebben plaatsgevonden.
colofon
cOLOfOn
Dit magazine is onderdeel van renda, kennis-
platform bestaande bouw. Het magazine
verschijnt 4x per jaar en 2x per jaar verschijnt
een themanummer.
reDactIe
Martin Liebregts (hoofdredacteur)
Wilbert Leistra (vakredacteur)
Janneke Klunder (eindredacteur)
Tanja Bongers, Jan Willem van de Groep,
Sjoerd KlijnVelderman, Haico van Nunen, Bas
Sievers en Paul Terwisscha van Scheltinga
reageren?
Heeft u een vraag/opmerking over het blad?
Of wilt u reageren op een bepaald artikel?
Neem dan gerust contact met ons op.
Wij horen graag van u. renda@aeneas.nl
aan DIt nuMMer werkten Mee:
Willem Huisman, Laurens Taal, Tosca Vissers
en Eefje van der Werf.
Bezorgklacht of onjuiste adressering? Laat
het ons weten en wij lossen het voor u op.
lezersservice@aeneas.nl
T 0411 65 00 83
uItgaVe
?neas, uitgeverij van vakinformatie bv
Postbus 101, 5280 AC, Boxtel
T 0411 65 00 85
www.aeneas.nl, mail@aeneas.nl
MeDIa-aDVIeS
Fannie Groenen; F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
renDa wOrDt MeDe MOgeLIjk
geMaakt DOOr:
BAM woningbouw
Faay Vianen
Itho Daalderop
Wienerberger
traffIc
Hanneke Schaap; H.Schaap@aeneas.nl;
T 0411 65 00 86.
VOrMgeVIng
Twin Media bv, Rimke Bartels, Culemborg
LIDMaatScHaP
Basislidmaatschap (4x magazine): gratis
Standaardlidmaatschap (platform): 250,-
Los nummer special 49,95
Buiten Nederland geldt een toeslag voor extra
porto. Een standaardlidmaatschap loopt per
jaar en kan op elk gewenst moment ingaan.
Opzegging moet altijd schriftelijk gebeuren,
uiterlijk twee maanden voor vervaldatum.
ISSN 2211-5358
? ?neas, uitgeverij van vakinformatie 2012.
Niets uit deze uitgave mag worden over-
genomen zonder toestemming van de uitgever.
De algemene publicatievoorwaarden van de
uitgever worden verondersteld bij de auteur
bekend te zijn en zijn op aanvraag beschikbaar.
Hoewel de grootst mogelijke zorg wordt
besteed aan de inhoud van het blad, zijn
redactie en uitgever van renda niet aansprake-
lijk voor de gevolgen, van welke aard ook, van
handelingen en/of beslissingen gebaseerd op
de informatie in deze uitgave. Niet altijd kunnen
rechthebbenden van gebruikt beeldmateriaal
worden achterhaald. Belanghebbenden kunnen
contact opnemen met de uitgever.
Renda wordt tevens elektronisch opgeslagen
en ge?xploiteerd. Alle auteurs van tekstbijdra-
gen in de vorm van artikelen of ingezonden
brieven en/of makers van beeldmateriaal
worden geacht daarvan op de hoogte te zijn
en daarmee in te stemmen, e.e.a. overeen-
komstig de publicatie- en/of inkoopvoorwaar-
den. Deze liggen bij de redactie ter inzage en
zijn op te vragen.
Deel uitmaken van een trans-
parant netwerk?
toegang tot renda voor al uw
medewerkers?
uw projecten en die van ande-
ren zorgvuldig gedocumen-
teerd en inzichtelijk gemaakt?
Neem een Corporate lidmaat-
schap op renda. Hiervoor kunt
u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
Deel uitmaken van een
netwerk dat representatief is
voor de gehele bouwkolom?
een communicatieadvies
op maat en meepraten over
de inhoud?
Word Partner of Premium
Partner van renda. Hiervoor
kunt u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
word gratIS lid van renda en ontvang 4x per jaar
magazine renda en de wekelijkse digitale nieuws-
brief geheel gratis.
www.renDa.nL/basislidmaatschap
De constructieve scan
brengt aan de hand van
archiefonderzoek, in
combinatie met een visu-
ele inspectie, per gebouw-
onderdeel in kaart waar de
mogelijke risico's liggen.
Reacties