Met deze boodschap besloot emeritus hoogleraar André Thomsen een geslaagd rendakaffee op 4 oktober, in grand café Usine in Eindhoven. Hij trok deze conclusie samen met de nestors Jim Schuyt, Pieter Knaapen, Frans Adriaanse en Charles Jorna, nadat zij tijdens het rendakaffee met 45 professionals van de 'nieuwe generatie' uit de bouw- en renovatiewereld, in gesprek gingen over het thema 'de serie van één'.
ga eens kijken bij uw buren28 nr 4 2012
ga eens kijken
bij uw buren
Met deze boodschap besloot
emeritus hoogleraar Andr?
Thomsen een geslaagd
rendakaffee op 4 oktober, in
grand caf? Usine in Eindho-
ven. Hij trok deze conclusie
samen met de nestors Jim
Schuyt, Pieter Knaapen,
Frans Adriaanse en Charles
Jorna, nadat zij tijdens het
rendakaffee met 45 profes-
sionals van de `nieuwe gene-
ratie' uit de bouw- en reno-
vatiewereld, in gesprek
gingen over het thema `de
serie van ??n'.
tekst janneke klunder
foto's roberto bogers
ga eens kijken bij uw buren nr 4 2012 29
De middag werd ingeluid door Frank Metsemakers, die namens woning-
corporatie Woonbedrijf het thema `de serie van ??n' introduceerde.
Woonbedrijf streeft er als corporatie naar om de klant bij deze serie van
??n te laten bepalen wat de aard, omvang en het moment van kwali-
teitsaanpassing wordt, tegen een goede kosten-kwaliteitverhouding.
"Maatwerk op woningniveau verplicht ons om aan te sluiten bij de
eenheid van onze klanten, de individuele woning", zegt Metsemakers,
die co?rdinator gebiedsontwikkeling is bij de corporatie en medeorgani-
sator van rendakaffee. "We hebben hier idee?n over maar die zijn nog
pril. Toch gaat dit de toekomst worden in onze ogen. De kunst is om
onze organisatie, onze interne processen en vooral ons denken hierop
aan te passen. Organiseren op de schaal van een paar honderd wonin-
gen, uitvoeren op woningniveau."
Na de thema-introductie konden de aanwezige professionals van
woningcorporaties, aannemers, adviseurs en industrie zelf aan de slag,
door aan de hand van drie stellingen te discussi?ren met vakgenoten:
1 Jouw klant is mijn klant,
2 Het proces, niet de techniek staat centraal, en
3 De woningcorporatie moet de communicatie tussen de aannemer en
de bewoner faciliteren en monitoren.
KiJKEn biJ dE bUrEn
"Kijk samen naar dezelfde (eind)klant, in plaats van naar boven of bene-
den in de keten", zo stelde emeritus hoogleraar Andr? Thomsen tegen-
over vakgenoten die bijeen waren gekomen in het grand caf? in Eindho-
ven. "Er zijn al zo veel goede oplossingen, maar niemand gebruikt ze.
Het zou al zo veel helpen als we wat vaker gingen kijken bij elkaars
buren", luidde zijn advies aan de markt.
Na afloop van het kaffee viel het Janneke de Cort op dat er veel gepraat
wordt over de klant centraal stellen, maar dat dit in het opdrachtgever-
schap nog niet terugkomt. De Cort is creatief bruggenbouwer bij
Knaapen Groep en was betrokken bij de inhoudelijke invulling van het
rendakaffee. "Wat ik hoorde was dat de markt wel kan en wil, maar dat
het moet beginnen met ander opdrachtgeverschap. En die opdrachtge-
ver gelooft weer onvoldoende in de kracht (de wil/kennis) van de markt-
partijen om zijn wens tot uiting te brengen. Het zal dus eerst moeten
beginnen met goed met elkaar ? opdrachtgever en markt ? afstemmen
wat we willen, en daarna hoe dat mogelijk is", redeneert zij.
"Als deze samenwerking op niveau van directiemanager is vastgelegd,
dan dient stap twee genomen te worden. Daarbij wordt ook al het
uitvoerende personeel van corporatie en marktpartijen goed ge?nfor-
meerd en gaat het in die samenwerking geloven", vervolgt De Cort.
"We kijken nu te veel naar boven of beneden; een manager die denkt
dat uitvoerend personeel niet wil of kan, en uitvoerend personeel dat
niet snapt wat de manager wil. Maar ook kijken we te veel naar links en
rechts, waarbij de markt de opdrachtgevers verwijt en andersom.
Volgens mij moeten daar bruggen gebouwd worden. We hebben lef
nodig; gewoon doen."
KEnniS dElEn
"Kennis delen was het doel van het rendakaffee. Dat is zeker gelukt",
weet Joost Saris als inhoudelijk betrokkene bij het kaffee. Hij is project-
leider groot onderhoud bij WonenBreburg. "Buiten kennis, werden er
vooral meningen en ervaringen gedeeld. Die laatste twee zijn misschien
wel veel leerzamer dan kennis. Hoe denkt een aannemer over de serie
van ??n en waarom past een corporatie dit nog niet toe? Dit alles in een
gesprek met zes professionals aan een caf?tafel maakt het nog mooier."
Voor deelname aan het rendakaffee speelde enkel werkervaring en
mening een rol. "Een goede inleiding en hup, het caf? in. Professionals
gingen het gesprek met elkaar aan, vroegen door en werden zelf
bevraagd. Waarom denk je dat het kan, of juist niet? Zijn de voordelen
wel voordelen?", beschrijft Saris de bijeenkomst. Volgens hem dwon-
gen de onderwerpen en stellingen tot verder nadenken dan alleen
bedenken hoe de eigen organisatie zaken aanpakt. "Het gaat verder,
het gaat om w??rom doen we het zo? Of beter nog: waarom doen we
het niet? Dit gesprek in het caf? voeren is erg interessant."
"Heb ik iets nieuws geleerd? Nee", beantwoordt Saris zijn eigen vraag.
"Maar ik heb wel geleerd dat wat ik dagelijks doe, denk en meen te
weten, ook anders bekeken kan worden. Ik heb geleerd dat er mensen
zijn in de branche die hetzelfde denken als ik, en dit soms al in de prak-
tijk toepassen. Maar ook zijn er mensen die het tegendeel vinden en
daar ook goede redenen voor hebben. Rendakaffee is zeker voor
herhaling vatbaar."
dE niEUwE gEnErATiE
Het eerste rendakaffee was er een van een grote opkomst, waar de
`nieuwe generatie' sterk was vertegenwoordigd. Het thema van de dag
bleek voor deze jongere generatie een eyeopener. De veranderende
maatschappelijke context ? van schaalvergroting naar maatwerk voor
minder geld ? deed veel vragen rijzen over het eigen functioneren.
31 JAnUAri 2013
iS HET volgEndE rEndAKAFFEE!
Bent u ge?nteresseerd in kennisdeling over
het thema `de veranderende rol van de
opdrachtgever'? Scan hiernaast de code of
ga naar www.renda.nl/rendakaffee.
ga eens kijken bij uw buren30 nr 4 2012
Yuri van Bergen, adviseur product- en procesinnovatie bij Bouwhulp-
Groep, is een van de personen uit die jongere generatie en was ook
aanwezig op 4 oktober. "In zijn algemeenheid was iedereen het eens met
`de klant is koning'. Maar op het moment dat dit vertaald werd naar prag-
matische voorbeelden, verviel de stemming naar het traditionele paterna-
lisme van `wij bepalen wat goed is voor de huurder'", zo viel hem op
tijdens het kaffee. "Het was verrassend om te zien dat de generaties X
en Y, die opgegroeid zijn in een maatschappij waar alles mogelijk is
gemaakt, in hun dagelijkse werkzaamheden vrij traditioneel opereren.
Daarbij gaf de `oude generatie' aan dat ze vanuit haar verleden (1970-
1980) dichter tegen de praktijk van de serie van ??n aan heeft gezeten."
KAnS vAn SlAgEn
"De opgave ? de serie van ??n ? wordt in eerste instantie gezien als
een logistieke en technische opgave", vervolgt hij. "Juist de beperkin-
gen werden steeds op tafel gelegd. Daarop kwam ik met de vraagstel-
ling: we schieten mensen naar de maan, hoe kan techniek dan een
beperking zijn?" Maar met de techniek buiten beeld waren het met
name de uitvoerende bedrijven die enthousiast werden over een poten-
ti?le vrijheid van produceren. Dit enthousiasme werd direct afgevlakt
door de opdrachtgevers, die vrij snel aangaven dat de serie van ??n
niet gelijk is aan standaard. "De serie van ??n kun je zien als een plat-
form om samen te communiceren over de opgave, van bewoner tot
schilder. Juist de onderbelichte thema's als energieneutraal, co?pera-
tieve buurten, keuzevrijheid en klantgestuurd hebben hiermee meer
kans van slagen. De serie van ??n moet niet gezien worden als de
oplossing, maar als een methodiek waarbij integraal (collectief bouw-
meesterschap) naar de vraag wordt gekeken. Dus vanuit de gebruiker
en niet vanuit de techniek", aldus Van Bergen.
"Naar mijn idee heb ik gesproken met een enthousiaste groep (circa
tien personen), waarvan 80 procent voor het eerst over dit vraagstuk in
gesprek ging. Daaruit kan ik concluderen dat de kloof tussen de early
adaptors en de volgers nog heel groot is. Maar ook dat de discussie
misschien wel antwoord biedt aan de wens van de generaties X en Y
om het anders te doen", luidt Van Bergens slotsom.
colofon
ColoFon
Dit magazine is onderdeel van renda, kennis-
platform bestaande bouw. Het magazine
verschijnt 4x per jaar en 2x per jaar verschijnt
een themanummer.
rEdACTiE
Martin Liebregts (hoofdredacteur)
Janneke Klunder (eindredacteur)
Tanja Bongers, Jan Willem van de Groep,
Sjoerd KlijnVelderman, Haico van Nunen, Bas
Sievers en Paul Terwisscha van Scheltinga
rEAgErEn?
Heeft u een vraag/opmerking over het blad?
Of wilt u reageren op een bepaald artikel?
Neem dan gerust contact met ons op.
Wij horen graag van u. renda@aeneas.nl
AAn diT nUMMEr wErKTEn MEE:
Marc van Arem, Birgit Dulski, Nathan Stuk-
ker, Volker Ulrich en Tosca Vissers.
Bezorgklacht of onjuiste adressering? Laat
het ons weten en wij lossen het voor u op.
lezersservice@aeneas.nl
T 0411 65 00 83
UiTgEvEr
Fannie Groenen,
?neas, uitgeverij van vakinformatie bv
Postbus 101, 5280 AC Boxtel
T 0411 65 00 85
www.aeneas.nl, mail@aeneas.nl
MEdiA-AdviSEUr
Fannie Groenen, F.Groenen@aeneas.nl,
T 0411 65 00 87.
rEndA wordT MEdE MogEliJK
gEMAAKT door:
BAM Woningbouw
Faay Vianen
Itho Daalderop
Wienerberger
TrAFFiC
Hanneke Schaap, H.Schaap@aeneas.nl,
T 0411 65 00 86.
vorMgEvEr
Rimke Bartels, Twin Media bv, Culemborg
lidMAATSCHAP
Basislidmaatschap (4x magazine): gratis
Standaardlidmaatschap (platform): 257,-
Prijs is exclusief btw. Buiten Nederland geldt
een toeslag voor extra porto. Indien u het
lidmaatschap betaalt d.m.v. automatische
incasso ontvangt u 3% korting. Een stan-
daardlidmaatschap loopt per jaar en kan op
elk gewenst moment ingaan. Opzegging moet
altijd schriftelijk gebeuren, uiterlijk twee
maanden voor vervaldatum.
ISSN 2211-5358
? ?neas, uitgeverij van vakinformatie 2012.
Niets uit deze uitgave mag worden over-
genomen zonder toestemming van de uitgever.
De algemene publicatievoorwaarden van de
uitgever worden verondersteld bij de auteur
bekend te zijn en zijn op aanvraag beschikbaar.
Hoewel de grootst mogelijke zorg wordt
besteed aan de inhoud van het blad, zijn
redactie en uitgever van renda niet aansprake-
lijk voor de gevolgen, van welke aard ook, van
handelingen en/of beslissingen gebaseerd op
de informatie in deze uitgave. Niet altijd kunnen
rechthebbenden van gebruikt beeldmateriaal
worden achterhaald. Belanghebbenden kunnen
contact opnemen met de uitgever.
Renda wordt tevens elektronisch opgeslagen
en ge?xploiteerd. Alle auteurs van tekstbijdra-
gen in de vorm van artikelen of ingezonden
brieven en/of makers van beeldmateriaal
worden geacht daarvan op de hoogte te zijn
en daarmee in te stemmen, e.e.a. overeen-
komstig de publicatie- en/of inkoopvoorwaar-
den. Deze liggen bij de redactie ter inzage en
zijn op te vragen.
deel uitmaken van een trans-
parant netwerk?
Toegang tot renda voor al uw
medewerkers?
Uw projecten en die van ande-
ren zorgvuldig gedocumen-
teerd en inzichtelijk gemaakt?
Neem een Corporate lidmaat-
schap op renda. Hiervoor kunt
u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
deel uitmaken van een
netwerk dat representatief is
voor de gehele bouwkolom?
Een communicatieadvies
op maat en meepraten over
de inhoud?
Word Partner of Premium
Partner van renda. Hiervoor
kunt u contact opnemen met
Fannie Groenen:
F.Groenen@aeneas.nl;
T 0411 65 00 87.
word grATiS lid van renda en ontvang 4x per jaar
magazine renda en de wekelijkse digitale nieuws-
brief geheel gratis.
www.rEndA.nl/basislidmaatschap
Reacties