Apeldoorn is het afgelopen jaar veel in het nieuws geweest. Optimistische verwachtingen over de komst van bedrijven en woningbouw maakten dat de gemeente Apeldoorn te veel grond aankocht. De vraaguitval van woningen en bedrijfsruimten leidde ertoe dat we kritisch gekeken hebben naar onze stedelijke programmering. Voor ons woningbouwprogramma betekent dit dat we dit behoorlijk naar beneden bijstellen: van circa 13.500 naar 7000 woningen voor de periode tot 2030. Voor bedrijventerreinen geldt een vergelijkbare bijstelling.
nr 4 2012 opinie14
opinie
focus op de
bestaande stad
De herprogrammering betekent dat we een nieuwe start mogen maken.
We weten waar we aan toe zijn. Er zijn bewuste keuzen gemaakt over
wat er wel en niet in de stad moet gebeuren. Daarbij is ook goed geke-
ken naar de contouren van de structuurvisie die thans wordt gemaakt:
Buitenstad Apeldoorn. Beter kan een titel de lading niet dekken.
Veranderende markt
De nieuwe ruimtelijke programmering geeft een ander beeld van hoe
stad en dorpen zich ontwikkelen. Het besef is er dat de stad van de
toekomst er grotendeels al staat, en het is deze bestaande stad die
aantrekkelijk moet zijn voor de eigen inwoners en mensen die zich in
Apeldoorn willen vestigen. Natuurlijk investeren we al in leefbaarheid
van bestaande wijken en doen corporaties goed werk wat betreft
herstructurering. Maar toch lag er altijd veel nadruk op nieuwbouw;
afzetten was nooit het probleem, voldoende aanbieden wel.
De verwachting is dat deze tijd niet terugkomt en dit heeft grote gevol-
gen. Delen van de stad, die Apeldoorn voornemens was te transforme-
ren van bedrijventerrein naar wonen, blijven nu bedrijventerrein. Het
ontwikkelperspectief is veranderd. De locaties die wij als gemeente,
maar veelal ook private partijen, in bezit hebben voor woningbouw,
apeldoorn is het afgelopen
jaar veel in het nieuws
geweest. Optimistische
verwachtingen over de
komst van bedrijven en
woningbouw maakten dat de
gemeente apeldoorn te veel
grond aankocht. de vraag-
uitval van woningen en
bedrijfsruimten leidde ertoe
dat we kritisch gekeken
hebben naar onze stedelijke
programmering. Voor ons
woningbouwprogramma
betekent dit dat we dit
behoorlijk naar beneden
bijstellen: van circa 13.500
naar 7000 woningen voor de
periode tot 2030. Voor
bedrijventerreinen geldt een
vergelijkbare bijstelling.
tekst nathan stukker (cda),
wethouder wonen, gemeente apeldoorn
foto gemeente apeldoorn
nr 4 2012opinie 15
worden niet allemaal ingevuld. Bij locaties die we wel invullen, wordt
veel nadrukkelijker gekeken naar het programma; er is sprake van
concurrentie met de bestaande bouw. De parallellen tussen de verschil-
lende vastgoedmarkten woningmarkt, kantorenmarkt en bedrijventerrei-
nen, zijn hier evident.
FOcus Verleggen
In de huidige ontspannen woningmarkt zien we dat bepaalde straten en
complexen het moeilijker krijgen. Prijzen in Apeldoorn zijn bijvoorbeeld
bovengemiddeld gedaald, wat ons voor het vraagstuk stelt hoe wij als
gemeente met bestaande bouw om moeten gaan. Hoe zorgen we ervoor
dat deze woningen interessant blijven voor woningzoekenden? Corpora-
ties investeren in hun bezit, zij verduurzamen woningen om het comfort te
verbeteren en de lasten voor energie te beperken. Met deze woningen zit
het wel goed. Tot voor kort zag de gemeente Apeldoorn uitponden als
een mogelijkheid voor starters om een betaalbare koopwoning te bemach-
tigen. Maar nu hieraan geen gebrek meer is, is de vraag of uitponden van
ouder en minder duurzaam bezit nog steeds een goede strategie is.
De ontwikkelingen op de woningmarkt zijn de afgelopen jaren snel
gegaan. Inzichten veranderen snel. Voor Apeldoorn betekent dit dat we
met meer nadruk kijken naar de bestaande stad en het aanbod van
woningen in de bestaande woningvoorraad. Er worden nieuwe perspec-
tieven geschetst en we gaan aan de gang met experimenten.
drie initiatieVen
Er zijn drie initiatieven die aandacht verdienen. Twee vanwege de
verduurzaming van de woningvoorraad, en de derde omdat er woonpro-
ducten zijn die in de huidige vorm wellicht niet robuust genoeg zijn om
de tand des tijds te doorstaan. Onze duurzaamheidsambities, waaraan
collega-wethouder Olaf Prinsen werkt, komen hier samen met stede-
lijke vernieuwing. Alle drie de initiatieven zijn een zoektocht naar een
nieuwe manier van samenwerken tussen eigenaren, bedrijfsleven en de
overheid. En de uitkomsten zijn ongewis. Voor alle drie de initiatieven
geldt bovendien dat de gemeentelijke overheid niet de trekkende partij
is, deze heeft een faciliterende rol. Daarnaast worden de laatste twee
projecten ondersteund door Platform31. Hierdoor leren anderen niet
alleen van datgene wat wij doen in Apeldoorn, maar maken wij ook
gebruik van ervaringen van anderen.
1. KEN KErsCHOTEN
Kerschoten in Apeldoorn is een jarenzestigwijk. Het is een wijk met
veel corporatiebezit, maar ook een grote hoeveelheid particulier bezit.
Corporaties, landelijke en lokale bedrijven, wijkraden en de gemeente
verenigden zich in het project Kerschoten EnergieNeutraal (KEN), met
als doelstelling samen met bewoners energie te besparen en op te
wekken. KEN wil Kerschoten duurzamer maken en tegelijkertijd de
woonlasten voor bewoners verlagen. En dit allemaal met behoud van de
kwaliteit van deze mooie naoorlogse woonwijk. Het is dus een project
met focus op zowel duurzaamheid als op de cultuurhistorische waarde.
Het initiatief komt van Gebieden EnergieNeutraal (GEN), waarin veer-
tien bedrijven georganiseerd zijn die willen aantonen dat het nu al haal-
baar is om energieneutrale gebieden te ontwikkelen. Zij ontwikkelen
samen een gemeenschappelijk gedragen plan voor een energieneutraal
Kerschoten. Het doel is dat over circa 15 jaar alle energie die nodig is,
duurzaam wordt opgewekt in of rond het gebied.
2. ENErGIE ExPEDITIE APElDOOrN
Dit initiatief richt zich op het energieneutraal renoveren van minimaal
twintig bestaande particuliere woningen. Dit lijkt kleinschalig, maar vergt
een hele organisatie. Gelukkig werkt de gemeente ook hier samen met
bewoners en bedrijven die een groot deel van het werk zelf doen. We
zijn op zoek gegaan naar woningeigenaren, die gemotiveerd met hun
woning aan de gang willen en zelf ook voldoende financi?le draagkracht
hebben om de investeringen te betalen.
Uit een quickscan is een groep bewoners naar voren gekomen die seri-
eus ge?nteresseerd is. Technisch is veel mogelijk, maar de kosten zijn
aanzienlijk. We praten gauw over investeringen van minimaal 60.000
euro, vaak meer, die de bewoners later terugverdienen vanwege de
stijgende energieprijzen. Met de 30 bewoners die ge?nteresseerd zijn,
gaan we gezamenlijk op zoek naar maatwerkoplossingen per woning.
Bewoners, bedrijven en gemeente vormen een organisatie en ontwik-
kelen producten en diensten voor onderzoek, advisering en begelei-
ding. Er worden gezamenlijk offertes beoordeeld, ingekocht, en ? erg
belangrijk ? er wordt gezamenlijk veel kennis opgedaan.
3. PIlOT MAAssTrAAT
De pilot Maasstraat is een initiatief van een lokaal architectenbureau en
twee grotere bouwbedrijven. Centraal staat de vraag hoe het mogelijk
is om een complex waarbinnen de woningen slecht verkoopbaar zijn,
een dusdanige facelift te geven dat het weer voor jaren vooruit kan in
de woningmarkt. Het gaat hier om energetische maatregelen, maar ook
om verschijningsvorm en binnen- en buitenruimtes. Het betreft een
jarenzestigcomplex met 30 woningen, waarvan momenteel een derde te
koop staat. De vraag is hoe een dergelijk complex zich ontwikkelt, maar
wat zeker is, is dat tien bordjes `te koop' geen positief effect hebben.
De betrokken partijen willen samen met bewoners onderzoeken wat de
mogelijkheden zijn. Er kunnen vele mooie plannen worden bedacht,
maar de grote vraag blijft of je alle bewoners meekrijgt en hoe je een
dergelijke grote facelift bekostigt.
uitdagingen
De bestaande stad heeft volop onze aandacht, en gelukkig ook die van
marktpartijen. Wat uiteindelijk de rol van verschillende partijen gaat
worden, is nog spannend. Maar voor nu zie ik twee uitdagingen waar-
van ik verwacht dat die een belangrijke rol gaan spelen bij aanpassing
van de bestaande voorraad. De eerste uitdaging is het bundelen van de
vraag. Dat maakt het namelijk mogelijk om grote slagen te maken, het
drukt de kosten en maakt de renovatiemarkt interessant voor marktpar-
tijen. De tweede uitdaging is die van de financiering. Zeker bij goedko-
per bezit zijn eigenaren niet altijd in staat om benodigde investeringen
te doen. Er lopen momenteel verschillende zoektochten naar mogelijk-
heden om financiering los te koppelen van de bewoners en te koppelen
aan de woning zelf. Dergelijke creativiteit is nodig om eigenaren mee te
krijgen en op grote schaal woningen of complexen te moderniseren.
We zitten als gemeente nog volop in het stadium van experimenteren.
Er zijn veel goede initiatieven, en marktpartijen zijn de particuliere
woningmarkt aan het verkennen. Die gezamenlijkheid geeft mij het
vertrouwen dat we in staat zullen zijn om Apeldoorn als woonstad ook
op de lange termijn aantrekkelijk te houden, en om Buitenstad Apel-
doorn als doelstelling waar te maken.
Reacties