Hoe krijg je eigenwoningbezitters zo ver dat ze hun huizen energiezuinig maken? Nadat de gemeente Groningen er in de afgelopen jaren achterkwam dat stimuleringscampagnes weinig zoden aan de dijk zetten, gaat nu het roer om. De markt moet het gaan doen.
1
Energiebesparing door
marktwerking
6-9-2012
Hoe krijg je eigenwoningbezitters zo ver dat ze hun huizen energiezuinig
maken? Nadat de gemeente Groningen er in de afgelopen jaren achterkwam
dat stimuleringscampagnes weinig zoden aan de dijk zetten, gaat nu het roer
om. De markt moet het gaan doen.
Tekst Bert Hidding
Het begon twee jaar geleden, toen masterstudente Hanneke Schrijver precies op het goede
moment aanklopte bij de gemeente Groningen. Daar braken ze zich het hoofd over de vraag
hoe het kwam dat campagnes om eigenwoningbezitters te bewegen tot energiebesparing zo
weinig uithaalden. Of zij die vraag in haar afstudeerscriptie kon beantwoorden? De studente
sociologie ging op onderzoek uit in de wijk Lewenborg. In deze wijk, gebouwd in de jaren
zeventig, was net het project Lewenborg Energiek afgesloten met bedroevende resultaten.
Vijfhonderd huishoudens waren door de gemeente aangeschreven met een lucratief
energiebesparingsaanbod waarvan er welgeteld zeven hadden toegehapt. Gevraagd naar
Ren? Keizer voor Vereniging Huiseigenaren Bouwfondswoningen Paddepoel
2
hun oordeel over de campagne, kwamen de ge?nterviewde bewoners met forse kritiek op de
aanpak van de gemeente, vertelt Schrijver. "Mensen vinden zo'n topdown-benadering heel
vervelend. Veel mensen ergerden zich aan de betutteling. Zij reageerden in de trant van `ik
ga niet aan de slag omdat de gemeente het zegt'."
Energiebesparing leeft
Een andere verrassende
bevinding van haar
onderzoek was dat
energiebesparing een
onderwerp is dat meer dan
ooit leeft onder
eigenwoningbezitters. De
noodzaak ervan wordt in
brede kring gedeeld en veel
mensen spelen met
serieuze plannen om hun
woning energiezuiniger te
maken. "Dat is dus
geweldig positief. We
zagen dat veel mensen zelf
al op zoek waren geweest
naar informatie op internet. En dan blijkt dat ze vastlopen in het woud van websites over
energiebesparing, ze zien door de bomen het bos niet meer. Veel sites hebben een
onduidelijke afzender, spreken elkaar tegen en de echt nuttige websites zijn moeilijk te
vinden. En dan haken mensen af", vertelt Schrijver.
Energiebesparingsplatform
Eenmaal afgestudeerd kon Schrijver onmiddellijk bij de gemeente aan de slag met haar
volgende opdracht: help de gemeente met een manier die wel werkt. Die nieuwe aanpak van
de gemeente is er inmiddels en heet het Energiebesparingsplatform. Naar verwachting gaat
het eind 2012 in bedrijf. Het Energiebesparingsplatform luidt een fundamentele
koerswijziging van Groningen in. De alternatieve aanpak komt erop neer dat de gemeente
eigenwoningbezitters niet meer te pas en te onpas lastig gaat vallen met de boodschap dat
energiebesparing een must is. "Het nieuwe beleid is dat we mensen die al serieuze
voornemens hebben, gaan faciliteren. Er zijn genoeg mensen die wat willen met
energiebesparing in hun woning. Voor hen willen we de hindernissen wegnemen waar ze
tegenaan lopen. We gaan dus niet meer trekken aan mensen die er eigenlijk niet mee bezig
zijn", licht Schrijver toe. De gemeente ziet geen heil meer in algemene
voorlichtingscampagnes, zet geen adviesloketten meer op en stapt ook niet meer met
stapels wervende folders en een zak subsidiegeld de wijk in. Het past niet bij de zelfbewuste
In Paddepoel Noord werd buurtdag georganiseerd in het kader van de
energiebesparingsactie in de wijk. Met name deze buurtdag had grote waarde
omdat bewoners met elkaar in contact konden komen en tegelijkertijd kennis
konden maken met de aanbieders. Foto Hans Bergman
3
eigenwoningbezitter die de gemeente ziet als nieuwe partner, bij haar streven naar
energiebesparing in de particuliere woningvoorraad.
Eigen initiatief
De nieuwe aanpak wordt helder
ge?llustreerd door een energie-
besparingsactie onder 168
Bouwfondswoningen in de Groninger
wijk Paddepoel-Noord, vlak voor de
oprichting van het Energie-
besparingsplatform. Daar namen
twee leden van de Vereniging van
Eigenaren zelf het initiatief voor een
collectief energiebesparingsproject.
De rol van de gemeente bleef
beperkt tot advies geven aan de
zijlijn, en een kleine geldelijke
bijdrage waarmee de vereniging een
adviesbureau kon inhuren. De
bewoners lieten zelf een bouwkundig
onderzoek uitvoeren, stelden
passende energiebesparings-
pakketten samen en maakten een
voorselectie van aannemers.
Succesnummer van het project was
een aan energiebesparing gewijde
feestelijke buurtdag waarop de
aannemers zich konden presenteren.
Uiteindelijk besloten 30 huishoudens
daadwerkelijk mee te doen aan het
project, een resultaat dat volgens
Schrijver alle verwachtingen overtrof.
"Fantastisch om te zien hoe dat van onderaf werkt. Buren konden met elkaar overleggen en
ervaringen uitwisselen, bewoners konden zelf de aannemers ontmoeten. En dat de
organisatie in handen is van mensen uit je buurt die je kent en waarin je vertrouwen hebt,
heeft denk ik heel veel aan het resultaat bijgedragen", zegt ze.
Informatievoorziening
Het Energiebesparingsplatform is gebouwd op eenvoudige marketingprincipes, legt Schrijver
uit. Uitgangspunt is de gedachte dat de eigenwoningbezitter zich als consument gedraagt.
Volgens de marketingtheorie doorloopt de consument een aantal stappen voor hij tot een
aankoop overgaat. Aan de slimme marketeer de taak om adequaat op het traject in te spelen
Ren? Keizer voor Vereniging Huiseigenaren Bouwfondswoningen
Paddepoel
4
zodat de consument aan het eind met zijn aankoop de winkel verlaat. "In de ori?nterende
fase lezen mensen kranten, kijken ze naar documentaires en praten ze met hun buren over
energiebesparing. We hebben vastgesteld dat dit wel loopt, dus daar gaan we niet aan
trekken. Vervolgens gaan mensen het internet op en daar gaat het mis, de
informatievoorziening is het grote struikelblok." Om dat te ondervangen, laat de gemeente
een eigen website bouwen, die de eigenlijke spil wordt waar het beoogde
Energiebesparingsplatform om draait. De eigenwoningbezitter met plannen voor een
energiebesparende verbouwing moet er alle informatie kunnen vinden die hij nodig heeft.
Maar ook moet hij kunnen leren van voorgaande projecten (zoals Paddepoel-Noord) en
contacten kunnen leggen met mensen die hem zijn voorgegaan. Volgens Schrijver moet de
website uitgroeien tot een stedelijk communicatieplatform over energiebesparing.
Markt in beweging
De eigenlijke functie van de website is dat het pad wordt geplaveid naar de aannemer. Om
ook de laatste fase in het traject, de opdrachtverlening, vlot te laten verlopen, worden
bouwondernemers in de gelegenheid gesteld hun aanbod op de website te presenteren.
Verwacht wordt dat de afstand tussen aanbieders en afnemers in deze markt zo wordt
verkleind. "Wel een beetje tricky", erkent Schrijver, wijzend op het risico dat commerci?le
belangen het Energiebesparingsplatform gaan beheersen. En dat is niet de bedoeling. "We
Ren? Keizer voor Vereniging Huiseigenaren Bouwfondswoningen Paddepoel
5
willen nadrukkelijk laten zien dat de informatie vanuit de overheid wordt verzorgd, want het
vertrouwen in de overheid is nog altijd zeer groot. Als je er dan commerci?le partijen bij
betrekt moet je daar heel transparant in zijn."
Aan de andere kant wil de gemeente niets liever dan voorrang geven aan de markt. Het
Energiebesparingsplatform is bedoeld als smeerolie om de markt in beweging te krijgen.
Zodra het platform functioneert, hoopt de gemeente zich uit het project terug te trekken,
vertelt Schrijver. Vooruitlopend op die gedachte heeft de gemeente de ontwikkeling van het
platform in handen gegeven van een consortium van vier bedrijven. Het consortium zal het
Energiebesparingsplatform op den duur commercieel gaan exploiteren. Dat wil zeggen dat
na een aanloopfase van drie jaar, met financi?le steun van de overheid, het platform volledig
een instrument van de markt zal zijn. Is dan de rol van de gemeente uitgespeeld? "We zijn
daarin zelf ook zoekende. We constateren dat er een enorm besparingspotentieel is en
tegelijk zien we een grote afstand tussen vraag en aanbod. Dat gat willen we dichten. De
aannemers worden geholpen, maar we gaan het niet voor hen doen. Het is een
noodzakelijke maar tijdelijke rol. Net als bij de zonnepanelen, dat loopt nu, dus trekken we
ons terug", besluit Schrijver.
Ren? Keizer voor Vereniging Huiseigenaren Bouwfondswoningen Paddepoel
Reacties