Door nauwe samenwerking en met de juiste, economisch rendabele maatregelen, kunnen projectontwikkelaars, beleggers én retailers duurzame winkelcentra realiseren. Dit is de boodschap van de Toolkit Duurzame Winkelcentra, een praktische handleiding voor alle betrokken partijen om tot duurzaam winkelvastgoed te komen. Projectontwikkelaar AM gaat ermee aan de slag, ook in bestaande winkelcentra.
Energiebesparende winkelcentra 29 Artikel
Energiebesparende winkelcentra
Door nauwe samenwerking en met de juiste, economisch rendabele
maatregelen, kunnen projectontwikkelaars, beleggers ?n retailers
duurzame winkelcentra realiseren. Dit is de boodschap van de
Toolkit Duurzame Winkelcentra, een praktische handleiding voor
alle betrokken partijen om tot duurzaam winkelvastgoed te komen.
Projectontwikkelaar AM gaat ermee aan de slag, ook in bestaande
winkelcentra.
Mathilde van Hulzen
FotooWA
M?diacit?, Luik. De vastgoedsector
staat voor een geweldige opgave bij de
bouw van winkelvastgoed, aldus Bart
Kuil, directeur AM Real Estate
Development.
Energiebesparende winkelcentra 30 Artikel
om de kosten en baten van bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen
eerlijk te verdelen", erkent Christa Duiveman, senior vastgoedontwikkelaar
bij AM en projectleider van de toolkit-werkgroep. "Bovendien werken ont-
wikkelaars, beleggers en retailers momenteel niet echt samen bij het reali-
seren van een winkelcentrum. Die samenwerking is echter cruciaal om
duurzame ambities in praktijk te kunnen verwezenlijken. Want aan een
energiezuinige verwarmingsinstallatie heb je niet zo veel als alle winkeldeu-
ren continu openstaan."
De handleiding focust daarom vooral op de samenwerking tussen alle be-
trokken partijen en de winst die zij daardoor kunnen behalen. Daarbij is een
nieuwe rol weggelegd voor de ontwikkelaar, als aanjager van de benodig-
de ketenintegratie. In het huidige, traditionele ontwikkelproces van idee tot
verhuur volgen allerlei activiteiten elkaar weliswaar op, maar merendeels
los van elkaar. Daarnaast worden winkels in een winkelcentrum van ouds-
her casco opgeleverd en door de retailer verder ingericht. De ontwikkelaar
bemoeit zich daar slechts beperkt mee.
om duurzame winkelcentra te kunnen ontwikkelen, is het echter nodig dat
de verschillende fasen tijdens de ontwikkeling worden ge?ntegreerd. ook
moeten alle partijen zo veel mogelijk bij elke ontwikkelingsfase worden be-
trokken. De ontwikkelaar heeft tijdens dit proces de regie; vanaf het formu-
leren van duurzame ambities tot de fase van sloop en herontwikkeling.
Hoe dit precies in zijn werk gaat, wordt in de toolkit stap voor stap be-
schreven in het hoofdstuk over de ontwikkelaar.
Huisvesting
De retailer vormt een onmisbare schakel bij het realiseren van duurzame
winkelcentra. Alhoewel de meeste retailers vooral gericht zijn op de ver-
koop van duurzame producten, verschuift hun belangstelling onder invloed
van een groeiende consumentenvraag langzaam richting duurzame huis-
vesting. De toolkit bespreekt de mogelijkheden op dit vlak en geeft telkens
een praktische uitwerking.
Retailers hebben meestal een huurcontract voor vijf jaar en kijken vooral
naar kostenbesparingen op korte termijn. Dit biedt prima mogelijkheden
voor de invoering van energiebesparende maatregelen, die vaak zonder
moeite en kosten uitvoerbaar zijn. Door de koeling en verwarming bijvoor-
De vastgoedsector staat voor een geweldige opgave bij de bouw van win-
kelvastgoed, volgens Bart Kuil, directeur van AM Real Estate Develop-
ment. "over zes jaar moeten nieuwe winkelcentra voldoen aan een EPC
van 1,7. Dat is afgesproken in het Lente-akkoord tussen de bouwwereld
en de overheid", zegt Kuil. "In 2020 moet alle nieuwbouw zelfs energieneu-
traal zijn, dus ook winkelcentra. Dat vergt flinke inspanningen, want de
Nederlandse markt is nu nog lang niet zover."
Het huidige totale vloeroppervlak aan winkelcentra in Nederland telt 28
miljoen m2. De planvoorraad is 1 miljoen m2; per jaar komt er 300.000 tot
600.000 m2 bij. "De grote slag in verduurzaming moet dus worden ge-
maakt in de bestaande bouw, met de kennis die we in de nieuwbouw
hierover opdoen. De toolkit Duurzame Winkelcentra fungeert hierbij als
handleiding waarmee ontwikkelaars, beleggers en winkeliers duurzaam-
heid in praktijk kunnen brengen", aldus de directeur.
Naast de aanscherping van de EPC-eis spelen ook andere factoren een rol.
Door de toenemende concurrentie moeten winkels zich meer onderschei-
den. Snel veranderende markten vereisen flexibiliteit in opzet en branche-
ring. Fossiele brandstoffen worden steeds duurder en drukken daardoor
zwaarder op de exploitatiebalans. Consumenten hechten in toenemende
mate belang aan duurzame producten en maatschappelijk verantwoord
ondernemen, net zoals aandeelhouders, eigen medewerkers en overhe-
den. Als gevolg daarvan moeten nieuwe winkelcentra duurzaam zijn in hun
opzet, energiehuishouding en uitstraling. Dat vereist een omslag in het den-
ken over het realiseren van winkelcentra: duurzaamheid moet voorop ko-
men te staan in alle facetten van de projectontwikkeling, van idee en ont-
werp tot realisatie en exploitatie. De toolkit dient hierbij als gids.
Samenwerking
Wetenschappelijk onderzoek naar duurzame winkelcentra staat nog in de
kinderschoenen. ook praktijkervaring ontbreekt. In Nederland zijn nog
geen centra met een officieel duurzaamheidscertificaat gerealiseerd, wel in
Duitsland en Belgi?. Naast een gebrek aan kennis en ervaring zorgt een
financi?le discussie ervoor dat duurzaamheid bij Nederlandse winkelcentra
nog nauwelijks van de grond komt, in tegenstelling tot de woning- en kan-
toorbouw. "De huidige contractvormen met retailers zijn er niet op gericht
FotooWA
M?diacit?, Luik. Nieuwe
winkelcentra moeten
duurzaam zijn in hun
opzet, energiehuis
houding en uitstraling.
Energiebesparende winkelcentra 31 Artikel
beeld ??n uur voor sluitingstijd uit te zetten, kan al veel worden bespaard.
Een andere optie is verlichting dichter bij producten te plaatsen, waardoor
minder lampen nodig zijn of de verlichtingssterkte omlaag kan.
Uit onderzoek voor de toolkit blijkt dat verlichting, productkoeling en ver-
warming samen circa 85 procent vormen van het totale energieverbruik
van een winkelcentrum. Hier valt dus al snel veel te winnen. Zo kan balans-
ventilatie met warmteterugwinning (WtW) zorgen voor een besparing van
20 procent op ruimteverwarming in een winkel. Een reductie van 40 pro-
cent kan worden bereikt met een `intelligente' entreevoorziening in combi-
natie met een luchtgordijn. Deze zelfdenkende schuifdeur past zich auto-
matisch aan de passantenstroom aan. Een overdekte winkelpassage
bespaart 20 tot 30 procent op ruimteverwarming. ook op gebied van ver-
lichting en productkoeling is al veel mogelijk. De themabladen achterin de
handleiding gaan dieper in op de technische aspecten.
Vaak is echter niet de techniek het probleem, maar koudwatervrees. John
Verhoeven, operationeel directeur bij Ahold Real Estate & Construction:
"Wij hebben intern enorme discussies gevoerd over het afdekken van koel-
meubelen. Dat afdekken bespaart energie, maar de vrees was
dat consumenten daardoor minder zouden kopen. In praktijk
blijkt nu dat een afgedekt koelmeubel helemaal geen negatief
effect heeft op het consumentengedrag."
Energieconcepten
Naast eenvoudige manieren om energie te besparen, komen
in de toolkit ook complete energieconcepten ter sprake
waarin verschillende duurzame energiesystemen worden ge-
combineerd. Hiermee kunnen grotere besparingen met een
hogere milieuwinst worden gerealiseerd. Bij concept 1 zijn de
winkels aangesloten op een stadswarmtenet; elke winkel
heeft daarnaast een eigen koelmachine. Concept 2 gaat uit
van warmtekoudeopslag (WKo) en een aansluiting op het gasnet. Voor
verwarming wordt een collectieve bodemwarmtepomp gebruikt, in combi-
natie met een HR-ketel. Bij concept 3 wordt uitgegaan van een individuele
bodemwarmtepomp per winkel en bij concept 4 van een individuele lucht-
warmtepomp.
Van alle concepten is berekend of ze exploitatietechnisch haalbaar zijn, af-
gemeten aan een referentiesituatie met individuele HR-ketels en individuele
koelmachines. Daarbij speelt de locatie van het winkelcentrum een grote
rol, net zoals de energie-infrastructuur. Concepten 3 en 4 zijn momenteel
nog niet economisch rendabel. Maar balansventilatie met WtW, optimale
verlichting en een intelligente winkelentree wel. De besparing voor winkels
kan daarbij oplopen tot 28 procent. Natuurlijk vormen de berekeningen een
momentopname; in de toekomst kunnen nieuwe installatietechnieken er-
voor zorgen dat systemen die nu nog niet rendabel zijn, dat wel worden.
Interessant zijn ook de EPC-berekeningen per concept. Daaruit blijkt dat
een doorsnee winkelcentrum nu al kan voldoen aan de EPC-eis uit 2011,
door balansventilatie met WtW toe te passen in combinatie met een gas-
ketel en koelmachine. Door daarnaast de restwarmte van de supermarkt
te benutten en optimale verlichting aan te brengen, kan een gemiddeld
winkelcentrum zelfs voldoen aan een EPC van 1,7. Een volledig energie-
neutraal winkelcentrum vergt meer investeringen, bijvoorbeeld in grote
windturbines. Dat is niet op elke locatie haalbaar. Maar volgens Kuil bewij-
zen de cijfers dat duurzame winkelcentra wel mogelijk zijn. "Het kan, het
loont en het moet." De toolkit maakt kiezen voor duurzame energie mak-
kelijk door de toevoeging van eenvoudige stroomschema's. Daardoor
wordt in ??n oogopslag duidelijk wat er nodig is om specifieke duurzame
energieambities op een bepaalde locatie te verwezenlijken.
Meerwaarde
ook interessant is het hoofdstuk over BREEAM, het internationaal erkende
duurzaamheidslabel voor gebouwen. Deze classificatiemethode beoor-
deelt niet alleen energiegebruik, maar ook aspecten als materiaal, water,
vervuiling, afval en transport. Daarmee heeft dit label de meest brede op-
zet in vergelijking met andere duurzaamheidslabels. Bovendien sluit de
Nederlandse versie, BREEAM-NL, het beste aan bij de Nederlandse regel-
geving en situatie waarin winkelpanden casco worden verhuurd. Behalve
uitleg over de methode, geeft de handleiding ook praktische tips. Zo moet
in het afbouwreglement rekening worden gehouden met de criteria voor
M?diacit?
M?diacit? is het nieuwe winkelcentrum van Luik en is tevens ??n van
de grootste winkelcentra in Belgi?. Het biedt met 40.000 m2 plaats
aan 126 winkels, bioscoopzalen, kantoren en zelfs een schaatsbaan
van olympische afmetingen. M?diacit? is het eerste BREEAM-gecer-
tificeerde winkelcentrum van Belgi?, met als score Very Good. Het
centrum ligt centraal en is makkelijk bereikbaar per fiets, te voet en
met het openbaar vervoer. Dat leidt tot een belangrijke vermindering
van broeikasgassen. Bovendien biedt het winkelcentrum tot 1.200
extra arbeidsplaatsen.
Toegepaste maatregelen:
circa 7.500 m2 groen dak gebruik van regenwater voor het
spoelen van de toiletten warmtekoudeopslag met warmteterug-
wininstallatie sanering en hergebruik van vervuilde grond goede
bereikbaarheid en een optimale verbinding met het stadscentrum en
het centraal station uitgebreide fietsvoorzieningen.
Forum Duisburg. Alhoewel de meeste retailers vooral gericht zijn op
de verkoop van duurzame producten, verschuift hun belangstelling
onder invloed van een groeiende consumentenvraag langzaam rich
ting duurzame huisvesting.
Energiebesparende winkelcentra 33 Artikel
het BREEAM-label. Een serviceteam kan retailers waar nodig helpen met
duurzame toepassingen en een opzichter kan controleren of onderdelen
en materialen volgens de afspraken worden geplaatst. Maar ook in de
ontwerpfase kan al rekening worden gehouden met bijvoorbeeld de
milieu-impact van de toegepaste materialen.
Een BREEAM-label heeft invloed op de waarde van een winkelcentrum.
Deze waarde is op haar beurt rechtstreeks gekoppeld aan de hoogte van
de huur die winkeliers bereid zijn te betalen. Uit literatuuronderzoek van
vastgoedbelegger Corio blijkt dat taxateurs verwachten dat een duurzaam
winkelcentrum meerwaarde heeft voor beleggers en retailers. Deze centra
hebben een langere levensduur, blijven langer aantrekkelijk voor de omge-
ving en spelen een belangrijke sociale rol. Dit financi?le onderwerp diept
de toolkit verder uit in een apart hoofdstuk voor beleggers, dat overigens
prima leesbaar is voor buitenstaanders.
Duurzame winkelcentra vereisen een hogere investering, met name voor de
ontwikkeling van het casco gebouw. Voor een gunstig financieel rendement
zijn dus hogere baten nodig. Naast geldelijke inkomsten kan het daarbij ook
gaan om `baten' op sociaal gebied, uitgedrukt in Social Return on Invest-
ment. Voor verschillende scenario's is berekend wat de mogelijke financi?le
effecten zijn van duurzame investeringen. Daaruit blijkt dat de rentabiliteit van
investeringen in duurzaamheid met name afhangt van een theoretisch ho-
gere huur en eindwaarde. of dit werkelijk zo is, moet in praktijk nog blijken.
Een financieel struikelblok is de split incentive: beleggers investeren in
duurzame energiesystemen, maar winkeliers plukken er de vruchten van
via een lagere energierekening. ook op dit vlak bespreekt de toolkit mo-
gelijke oplossingen, zoals een Green Lease-contract. Hierbij maken huur-
der en verhuurder van een winkelcentrum afspraken over hun energie- en
milieusparende doelstellingen en over de verrekening van de benodigde
investeringen. Daarnaast komen outsourcing van energiesystemen en de
financi?le stimuleringsregelingen van de overheid aan bod.
Toegepast
Al met al biedt de toolkit Duurzame Winkelcentra alle partijen in het bouw-
proces voldoende praktische aanknopingspunten om de huidige impasse
te doorbreken en daadwerkelijk duurzame winkelcentra te realiseren. Veel
tips en handreikingen voor nieuwbouw zijn daarnaast direct toepasbaar op
bestaande bouw. AM gaat naar verwachting in 2016 het eerste winkelcen-
trum opleveren dat met behulp van de toolkit tot stand komt: Nieuw Hoog
Catharijne in Utrecht. Daarnaast zoekt AM nog een gemeente om het ko-
mende jaar een pilotproject mee op te zetten. Het mag daarbij ook om een
bestaand winkelcentrum gaan dat aan renovatie toe is. "ook andere par-
tijen waarmee we samenwerken willen we stimuleren om te werken vol-
gens de handleiding uit de toolkit", stelt Kuil. "De toolkit zet volgens ons
de nieuwe standaard voor het realiseren van winkelcentra."
De toolkit Duurzame Winkelcentra is tot stand gekomen op initiatief van
projectontwikkelaar AM, vastgoedbelegger- en ontwikkelaar Corio, retai-
ler Ahold Nederland, advies- en ingenieursbureau Grontmij en winkelbe-
heerder SCM Europe. De benodigde berekeningen en onderzoeken zijn
uitgevoerd door advies- en ingenieursbureau Cauberg-Huygen. Ga voor
meer informatie over de handleiding naar www.toolkitonline.nl.
Forum Duisburg
Forum Duisburg is in 2010 door de ICS (International Council of
Shoppingcenters) uitgeroepen tot beste winkelcentrum van Europa
en bekroond met de Resource Award 2010. Dit winkelcentrum be-
slaat 57.000 m2 en ligt midden in het centrum van Duisburg. Het
heeft als BREEAM-score Very Good. Het complex harmonieert met
de historische binnenstad en heeft uitstekende verbindingen. De
bouwmaterialen zijn typisch voor de regio. Forum Duisburg biedt
onderdak aan 90 winkels en er is daarnaast een kinderdagverblijf
voor Forumbezoekers en speciale voorzieningen voor mensen die
slecht ter been zijn. Het totale energieverbruik ligt zo'n 25 procent
lager dan bij vergelijkbare centra, dankzij een collectieve verwar-
mingsinstallatie die ook elektriciteit opwekt. Energiedragers worden
hierdoor optimaal benut, want stroom, warmte en koude worden ter
plekke opgewekt. Bovendien werd de projectleiding tijdens de bouw
voortdurend bijgestaan door landschapsarchitecten en ecologen.
Een groen dak van ongeveer 10.000 m2 verbetert het microklimaat in
de directe omgeving en functioneert als waterbuffer. De opwarming
van het gebouw door de zon wordt hierdoor getemperd en zuurstof
en vocht worden afgegeven.
Toegepaste maatregelen:
warmtekrachtkoppeling (wkk) intensieve beheersmaatregelen
voor het beperken van energieverbruik circa 10.000 m2 groen
dak natuurlijk daglicht in de centrale hal sociale betrokken-
heid aanwezigheid van een kinderdagverblijf veilige parkeer-
voorziening.
FotooWA
M?diacit?, Luik. De Toolkit Duurzame Winkelcentra
biedt alle partijen in het bouwproces voldoende prakti
sche aanknopingspunten om de huidige impasse te
doorbreken en daadwerkelijk duurzame winkelcentra te
realiseren.
Reacties