In de wijk Noorderplassen West in Almere Stad worden in totaal 2.700 woningen gerealiseerd. De eerste bewoners hebben zich er ondertussen al gevestigd. De ontwikkeling van de tweede fase is momenteel in volle gang. Naast een groot aantal vrije kavels worden hier vanaf begin komend jaar circa 500 woningen en appartementen gebouwd. Limelight ontwierp voor 75 woningen privacyschermen die tevens dienst doen als zonwering. Harald Feijth gaat in op de totstandkoming en het belang van een krachtige architect.
30 c Industrie en ontwerper
Er is een bepaalde inspiratie ingegeven door omgeving, beleving, of erva-
ring noodzakelijk om tot ontwerpen te komen. De woningen in de wijk
Noorderplassen West zijn aan het water gesitueerd aan weerszijden van de
Hoge Wetering. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de inspiratie gezocht
werd in de natuurbeleving in combinatie met het stedelijke woonkarakter.
De woningontwerpen hebben niet voor niets een maritieme inslag gekre-
gen. Dit uit zich met name in de detaillering van de bovenste verdieping:
witte vlakken die aftekenen tegen de blauwe lucht of opgaan in de welbe-
kende `Nederlandsche' wolkenpartijen; zeilend zoals de jachten die aan de
priv? aanlegplaatsen van de woningen kunnen afmeren.
De functie van deze witte vlakken is het verzekeren van de privacy van de
gebruikers van het op de zon gesitueerde terras. Omdat de gebruiker ook
moeten kunnen genieten van het weidse uitzicht dat de woningen over het
water bieden, moesten de schermen geopend en gesloten kunnen worden.
Ontwerp
Limelight tekende voor het ontwerp van de schermen. De basis van het
ontwerp is genomen van de vouwschermen die het bedrijf al vaker in pro-
jecten heeft toegepast. Het basismateriaal, de toegepaste profielen en de
scharnieren, zijn van aluminium. De kleine componenten zijn van RVS ge-
maakt. De `vulling' van de schermen ? de witte vlakken ? heeft in de ont-
werpfase een aantal varianten gekend: geperforeerde plaat, strekmetaal,
lamellen en doek hebben allemaal de revue gepasseerd. De uiteindelijke
keuze is gevallen op hagelwit screendoek (het doek dat normaliter toege-
past wordt bij verticale zonweringen direct voor het glas ). Dit materiaal
wordt normaalgesproken niet permanent aan weersinvloeden blootgesteld
? het wordt immers opgerold en voornamelijk op zonnige dagen uitgerold,
bij een zekere windsnelheid worden deze screens veelal automatisch op-
gerold om schade aan het systeem te voorkomen.
Het voor dit project te ontwerpen systeem moet hoge windlasten kunnen
weerstaan aangezien de woningen direct aan het water gelegen zijn en de
Industrie en ontwerper
cEen krachtige architect
In de wijk Noorderplassen West in Almere Stad
worden in totaal 2.700 woningen gerealiseerd.
De eerste bewoners hebben zich er onder
tussen al gevestigd. De ontwikkeling van de
tweede fase is momenteel in volle gang. Naast
een groot aantal vrije kavels worden hier vanaf
begin komend jaar circa 500 woningen en
appartementen gebouwd. Limelight ontwierp
voor 75 woningen privacyschermen die tevens
dienst doen als zonwering. Harald Feijth gaat
in op de totstandkoming en het belang van een
krachtige architect.
Project: Woonplan RIVA
Locatie: Noorderplassen-West te Almere Stad
Type: Nautique, Aquarama, Marina en Mirage (75 woningen)
Architect: Maccreanor Lavington Architects
Aannemer: Dura Vermeer
Leverancier: Limelight
Detail: Privacyschermen / Zonwering
Een krachtige architect
LIMELIgHT
31 c Industrie en ontwerper
cHarald Feijth
Harald Feijth is werkzaam als Sales
Support Manager bij Limelight, een
bedrijf dat naast standaard systemen,
innovatieve zonweringsystemen ontwik-
kelt die afwijken van het traditionele
marktaanbod. Voor de Nederlandse
markt doet Limelight ook de montage.
Het bedrijf is onderdeel van de Hunter
Douglas Europa groep.
Info: www.limelight.nl en
www.hunterdouglascontract.com.
den is dit uiteraard in het voordeel van de partij die in de initi?le ontwerp-
fase met de architect heeft gewerkt. Als de aannemer of investeerder het
kostenaspect als belangrijkste argument naar voren schuiven, zal het ni-
veau van de investering de doorslaggevende factor zijn. Na het vallen van
de opdracht wordt het gecalculeerde project overgedragen aan de crea-
tieve geesten van de ontwerp- of ingenieursafdeling om het project tot in
detail uit te werken.
Ontwerpers
Bij een woningbouwproject als dit zijn zeer veel mensen betrokken. Denk
aan stedenbouwkundigen, welstandscommissies, projectontwikkelaars,
investeerders, bouwcombinaties, architecten, aannemers, leveranciers en
bewoners. Al deze partijen zullen op hun eigen vakgebied een inbreng wil-
len hebben die terug te vinden is in het gerealiseerde project.
Met al de tegenstrijdige belangen van al deze `ontwerpers' is het nauwelijks
voorstelbaar dat van ieder van hen iets terug te vinden is in het uiteindelijke
ontwerp. De tegenstrijdige belangen, technische beperkingen en mogelijk-
heden zouden van een ontwerp namelijk weinig over laten. Het zou een
dertien-in-een-dozijn, doorsnee of nietszeggend resultaat leveren.
Een aantal krachtige persoonlijkheden in de keten van ontwerpers is ver-
eist om het oorspronkelijke ontwerp staande te kunnen houden en het een
duidelijk gezicht te geven. Leveranciers als Limelight die zich in een niche-
markt bewegen zij erg afhankelijk van architecten die vasthouden aan het
initi?le ontwerp. Als hieraan wordt voldaan kan er in ieder geval door ver-
schillende partijen gezegd worden dat de handtekening van `de ontwerper'
er op staat. Ik wil afsluiten met de visie van de (Engelstalige) architect die in
mijn ogen naadloos aansluit op mijn verhaal: If one wants to express some-
thing abstract, something that doesn't immediately relate to the visible re-
ality, the best thing is to relate to the immediate surroundings. Then it stays
clear and things never become easily vague. b
luiken permanent aan alle weersinvloeden zijn blootgesteld. Ook de invloed
van UV straling en het schoonhouden van het witte doek maakt het rijtje
van eisen behoorlijk complex. Het doel was een systeem te ontwerpen en
fabriceren dat jaren zonder problemen kan functioneren en tegen een re-
delijke kostprijs kan worden gefabriceerd.
Met name het opspannen van het doek heeft verschillende ontwerpronden
doorgemaakt om tot een voldoende betrouwbaar systeem te komen. De
montage van de systemen op de huizen moest op een simpele, effici?nte
en degelijke manier uitgevoerd kunnen worden. Met een goed systeem dat
in een korte tijd gemonteerd kan worden, wordt de afhankelijkheid van het
weer immers minder groot en minimaliseren de kosten van het montage-
werk. De filosofie van het bedrijf is dat er beter in de fabriekshal, onder
geconditioneerde omstandigheden, goede voorbereidingen kunnen wor-
den getroffen waardoor er een optimaal systeem geleverd kan worden.
Bestekfase
De expertise van Limelight op het gebied van buitenzonwering, en crea-
tieve en degelijke projectoplossingen maakten het bedrijf bij uitstek een
geschikte partner om het creatieve gedeelte en de projectco?rdinatie van
een opdracht als deze uit te voeren.
Hoewel deze factoren belangrijk zijn in de keuze wie de opdracht krijgt, is
een competitieve prijsstelling uiteraard minstens zo belangrijk. In de be-
stekfase is het daarom al van belang je kennis en kunde in de ontwerpop-
lossing zodanig te omschrijven dat er een uniek product ontstaat. Uiter-
aard is er in deze fase al een budget voor de elementen vastgesteld en
moet je ontwerp binnen dat budget vallen om kans te maken op de op-
dracht. Hierbij wordt de beslissing genomen door de aannemer die het
aangeboden ontwerp met de architect (en in sommige gevallen de inves-
teerder) overlegt. De besluitvorming is dus sterk afhankelijk van de stem-
men van verschillende partijen. Als de architect zijn ontwerp vast wil hou-
Een krachtige architect
LIMELIgHT
Reacties