column12 nr 2 2011
Ingrid de Boer
column
een echt team
De renovatieopgave is enorm. Meer dan zeven miljoen woningen staan op de rol voor een
kwaliteitsaanpassing. Maar wat is de juiste aanpak? De traditionele aanpak of bijvoorbeeld
werken met concepten? De stelling luidt:
Voor een succesvolle renovatie kiezen corporaties steeds vaker voor concepten
Dat (ver)bouwen anders moet, staat als een paal boven water. De bouwkolom wordt steeds
complexer. De branche maakt zich terecht zorgen om ? de continu?teit in ? het vakmanschap. In
de toekomst zijn er minder mensen om het werk te doen. Er wordt meer gerenoveerd dan
gesloopt; juist daarvoor zijn ontwikkelen en vasthouden van vakkennis en -vaardigheden belang-
rijk. Je kunt vaak niet, zoals bij nieuwbouw, met procestechnologie werken, met complete
oplossingen. Dikwijls is maatwerk nodig. Vernieuwing en verbetering zijn noodzakelijk.
Waar kiezen we dan voor? We zoeken wat werkt. Bij ons is dat: klantgestuurd. Klinkt goed,
maar wat is dat in de praktijk? Simpel: voldoen aan wat de klant mag verwachten. Bij een
renovatieproject zitten veel partijen aan tafel: corporatie, (onder)aannemer, architect, advies-
bureau enzovoort. Wij vinden het belangrijk dat onze leveranciers onze huurders als hun klan-
ten zien. Ik hoorde laatst een aannemer zeggen dat ze de stap van aannemer naar dienstver-
lener gaan zetten. Hij heeft gelijk. Alleen samen kun je het totaalplaatje zien. Elke renovatie-
partij heeft zijn ervaring, deskundigheid en kennis en daar moet je gebruik van maken. Vooral
in zo'n gecompliceerd proces als renovatie moeten we samenwerken en al lerend bestaande
denkbeelden en methodes doorbreken.
We zijn ermee aan de slag gegaan bij het opknappen van onze appartementen aan de
Echternachlaan in Eindhoven. Als je 't niet probeert, weet je niet of het werkt. De lat lag hoog:
samen met de aannemer als ? van elkaar - lerende organisaties effici?nter, klantvriendelijker
en kostenbewuster renoveren, slimmer samenwerken, bovenal weten wat klanten verwach-
ten en aan die verwachtingen voldoen.
Waar liepen we tegenaan? Dat automatisme niet alleen in de directiekamers, maar ook op de
werkvloer overboord moet worden gezet. De projectleiders stappen van hun geconditio-
neerdheid af. Ze willen gerust van de bekende paden afwijken.
We kunnen als woningcorporatie zelf een proces schrijven, maar dat werkt niet. Alle partijen
moeten hun medewerkers de ruimte geven om het zelf te doen. Alle betrokkenen moeten
een ?cht team zijn en dat ook zo voelen. Ze moeten elkaar durven corrigeren. Waar het
uiteindelijk om draait, is een klant die tevreden is over het product ?n het proces. Dat bete-
kent vooraf h??l helder communiceren wat de klant mag verwachten en daadwerkelijk krijgt.
Want het uiteindelijke doel is de klant beter bedienen. M?t een product dat we goed kunnen
beheren. En met minder faalkosten voor alle partijen.
Reageren? Mail naar i.deboer@woonbedrijf.com
Ingrid de Boer voert samen met Marc
Eggermont de directie over Woonbedrijf.
De grootste corporatie van Zuid-Neder-
land verhuurt meer dan 31.000 wonin-
gen in en om Eindhoven, waaronder
2.600 wooneenheden voor studenten.
Reacties