In het Nijmeegse Willemskwartier streden bewoners zelf voor het behoud van hun karakteristieke vooroorlogse woningen. Ze haalden hun gelijk en een gedeelte van de wijk werd in 2005 beschermd stadsgezicht. Dat betekende dat sloop voor dat gedeelte geen optie was, maar onderhoud was hard nodig. In 2011 startte eigenaar Portaal een vernieuwend aanbestedingstraject voor grootonderhoud aan de woningen. De corporatie stelde daarbij labelstap en budget als enige voorwaarden om de markt uit te dagen met goede oplossingen te komen. Lees de technische projectgegevens op de volgende pagina. De uitgebreide projectgegevens zijn te vinden in de projectendatabase van Renda.
renda expert nr 3 2014 project26
Sommige bewoners wonen al langer dan dertig jaar in de wijk. "Soms
gaat het zelfs om hele families, die al van generatie op generatie in de
wijk wonen. Die willen niet weg. Daar kwam Portaal achter toen de wijk-
visie werd ontwikkeld. Veel van de bewoners zijn ondanks de reputatie
erg trots op het Willemskwartier", weet Robert van Dinteren, projectlei-
der tijdens de renovatie. "Bewoners hebben er zelf voor gezorgd dat
een gedeelte van de wijk beschermd stadgezicht werd", reageert Timur
Cadirci, ook projectleider bij Portaal Nijmegen. Dat tekent volgens hem
de betrokkenheid van de bewoners bij hun woonomgeving. Cadirci
startte het grootonderhoudsproject van 407 woningen op, voordat Van
Dinteren het overnam. Cadirci: "Volledige herstructurering is ook over-
wogen, maar de corporatie heeft bewust gekozen voor een deel sloop-
nieuwbouw en een deel grootonderhoud aan de woningen die blijven
staan."
De Nijmeegse buurt is meer dan negentig jaar oud, de bouw begon in
1922, twee jaar voor oplevering. Vanaf het begin al gold de buurt als
In het Nijmeegse Willems-
kwartier streden bewoners
zelf voor het behoud van hun
karakteristieke vooroorlogse
woningen. Ze haalden hun
gelijk en een gedeelte van
de wijk werd in 2005
beschermd stadsgezicht.
Dat betekende dat sloop
voor dat gedeelte geen optie
was, maar onderhoud was
hard nodig. In 2011 startte
eigenaar Portaal een
vernieuwend aanbestedings-
traject voor grootonderhoud
aan de woningen. De corpo-
ratie stelde daarbij labelstap
en budget als enige voor-
waarden om de markt uit te
dagen met goede oplossin-
gen te komen.
??n grote
familie geworden
project
tekst joop van vlerken
foto's portaal
renda expert nr 3 2014project 27
een echte volkswijk, met ook nu nog veel sociaaleconomische proble-
men zoals lage inkomens, hoge werkloosheid en hoge criminaliteitscij-
fers. Maar ondanks de problemen heerst er veel saamhorigheid in de
wijk. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de grote verscheidenheid aan bewoners-
groepen, activiteitencommissies en andere wijkinitiatieven.
STEM VOOR DE BEWONERS
De bewonerscommissie is door Portaal betrokken in het aanbeste-
dingsproject. "Zij mocht meedenken over de keuze voor een aannemer.
Je moet weten wat er onder huurders speelt, zeker als je in een volks-
wijk zit", zegt Cadirci. Het aanbestedingstraject voor de 407 wooneen-
heden startte in maart 2011. "We wisten op dat moment niet precies
wat we met de woningen gingen doen, behalve dat ze moesten blijven
behouden. Daarom wilden we niet traditioneel aanbesteden op bestek,
maar de markt uitdagen om met goede oplossingen te komen."
De corporatie koos voor een vernieuwende vorm van aanbesteden
waarbij maar twee eisen werden gesteld: een labelsprong van F naar B
en een budget van 36.500 per woning. De corporatie besloot vervol-
gens drie grote partijen uit te nodigen voor de uitvraag en hen uit te
dagen met concrete maatregelen te komen. "Twee bouwkundige bedrij-
ven en ??n onderhoudsbedrijf zijn uitgenodigd en we hebben open
vragen geformuleerd. Hoe ga je om met bewoners? Welke maatregelen
neem je? En hoe kijk je naar de toekomst van het Willemskwartier?",
aldus Cadirci. Na start van de aanbestedingsprocedure organiseerde
Portaal nog twee sessies met de bedrijven. Daarin kregen zij de gele-
genheid tot het stellen van vragen en ??n partij kwam erg positief naar
voren. "De mensen van Hagemans Vastgoedonderhoud vielen op door
de vele vragen die ze stelden. Ze wilden precies weten wat wij wilden.
Dit is ook de partij geweest die de klus uiteindelijk heeft gekregen."
SAMENWERKING IN AANBESTEDINGSFASE
Vanuit Hagemans Vastgoedonderhoud is het project in de Nijmeegse
volkswijk van begin tot eind begeleid door Ton Bosman. De projectlei-
der heeft de uitvraagpresentatie samen met diverse onderaannemers
voorbereid. "We zijn met een aantal partijen om tafel gaan zitten om te
bedenken wat de beste oplossing voor deze wijk zou zijn. Samen
hebben we het plan in elkaar gezet. Op die manier konden we vanuit de
verschillende specialismen beoordelen wat goed of minder goed zou
werken. Die samenwerking in de aanbestedingsfase hebben we echt
op basis van vertrouwen gedaan. Er waren nog geen contracten gete-
kend", zegt Bosman.
De aannemer had geen ervaring met deze nieuwe manier van aanbeste-
den en moest zelf een plan van aanpak schrijven. "Een belangrijk voor-
De initi?le uitvraag was gebaseerd op 31 woningen.
Bij een succesvol resultaat wordt dit aantal opge-
schaald naar alle 407 woningen.
EEN ENORME INGREEP
Zes jaar woont Stefan Wimmer inmiddels aan de Heyestraat
in het Willemskwartier, zijn vrouw Komala al 18 jaar. Ze zijn
tevreden over de buurt en haar voorzieningen. Ondanks de
reputatie van de wijk, vinden ze het eigenlijk heel gezellig.
"We zitten hier heel aangenaam. Er zijn genoeg winkels en
we hebben eigenlijk alles bij de hand", zegt Stefan Wimmer.
De staat van de woningen was v??r het grootonderhoud niet
best. "Ik zat boven, op kantoor, in de winter soms met twee
truien aan en een pet op, anders was het te koud. Nu hebben
we nieuwe kozijnen en ramen en zijn dak en gevel ge?soleerd,
dus zal het wel een stuk beter zijn." Het stel vindt dat de
onderhoudswerkzaamheden van de afgelopen tijd wel ingrij-
pend zijn geweest. "Al met al is het een enorme ingreep. En
het gaat niet alleen om het onderhoud. Wijzelf hernieuwen
meteen alles, daardoor is het wel een beetje veel allemaal."
Het onderhoud aan de binnenzijde van de woning heeft vijf-
tien werkdagen geduurd. Bewoners kregen geen vergoeding
om elders te verblijven. Wimmer heeft dat opgelost door
tijdelijk ergens anders te gaan wonen. Anders had hij het niet
volgehouden, zegt hij. "We waren gelukkig niet thuis toen ze
bij ons aan het werk waren. Ik zou ook niet weten hoe dat
had gemoeten. Soms was er geen elektriciteit of water en er
waren soms wel vijf arbeiders tegelijk bezig. Ik hoop dat zij
nog eens in het zonnetje worden gezet. Ze hebben echt
meegedacht en werkten fantastisch."
Vijftien werkdagen zijn
werklui in de woningen
bezig geweest voor
onderhoud. In een
volgend project moet
deze looptijd worden
ingekort.
renda expert nr 3 2014 project28
deel daarvan is dat je zelf kunt meedenken over het plan en er geen
discussie meer is over geld; het budget staat al vast." Bosman kreeg
aan het begin van het uitvraagproces een rondleiding door de wijk en
hield zijn ogen en oren wijd open. "Toen zagen we wat er in de wijk
leeft en wat voor mensen er wonen. Dat is heel belangrijk als je met
zo'n grootschalig project aan de slag gaat."
De initi?le uitvraag voor het grootonderhoudsproject in het Willems-
kwartier was gebaseerd op 31 woningen. Portaal koos ervoor om deze
zekerheid in te bouwen, zodat het werk tussentijds kon worden ge?va-
lueerd en kon worden bepaald of de keuze voor de aannemer de juiste
was. "De gedachte daarbij was dat als je er 31 kunt aanpakken, je er
ook 407 onder handen kunt nemen. Die eerste woningen zijn naar
tevredenheid opgeknapt, anders zaten we hier nu misschien met
andere mensen", vertelt Cadirci lachend. Zijn opvolger bij de corpora-
tie, Van Dinteren, vult hem aan: "Ook voor ons was deze manier van
aanbesteden nieuw. Het vereist dat iedereen open kaart speelt en dat
is ook binnen onze organisatie wel eens lastig. Al heel lang besteedt
Portaal op dezelfde manier aan en het is belangrijk om ook intern de
verwachtingen te managen. Daarom moeten we de volgende keer beter
zorgen dat we iedereen meenemen."
DEUREN ZORGEN VOOR EEN SMOEL
Anders aanbesteden heeft eveneens gevolgen voor de manier van
werken binnen het project. Cadirci: "Wij schrijven niet meer voor wat
moet. Soms was het wel een uitdaging om niet in de oude rollen te
vervallen." Dat herkent Bosman. "De corporatie werkte al geruime tijd
met een leverancier voor deuren en ramen. Maar wij hebben voor een
andere fabrikant gekozen die voor een toegevoegde waarde kon zorgen
in dit project. De voordeuren geven deze wijk echt een smoel. Daarom
wilden we graag een uitstraling zoals de deuren in de jaren twintig die
hadden. Snel kwamen we toen uit bij Verweij Houttechniek, dat ons
bovendien in het hele project kon ontzorgen. Het bedrijf denkt bijvoor-
beeld mee over het logistieke verhaal. Alle ramen en deuren worden al
in de fabriek op een bok gezet en daarna voor de juiste woning
geplaatst. Dat maakt het werken voor ons makkelijker", vertelt hij. In
het voortraject was duidelijk geworden wat de uitdagingen waren in
Nijmegen. "Het voegwerk was niet goed meer en er zaten scheuren in
sommige gevels. En bij de kozijnen zag je wel schade, maar ze waren
nog niet echt aan vervanging toe. We hebben er uiteindelijk voor geko-
zen om ze te herstellen."
MECHANISCHE VENTILATIE
Om de bewoners meer comfort te geven en om een hoger energielabel
te realiseren, koos het onderhoudsbedrijf ervoor zich vooral op de schil
te richten. Bosman: "Het aanpakken van de schil was een gevolg van
de uitvraag van Portaal. Er is gezocht naar de eenvoudigste en voor de
bewoners meest begrijpelijke manier om de gewenste labelstappen te
realiseren. Dat betekent dat er niet is gekozen voor allerlei ingewik-
kelde installaties, maar dat we ons vooral hebben gericht op de schil.
Het dak is van buiten helemaal ge?soleerd. De gevel is aangepakt met
spouwisolatie. Daarnaast zijn de deuren vervangen en ramen zijn voor-
zien van hr++-glas." Deze maatregelen passen bij het prijsniveau van
het grootonderhoudsproject.
Wat betreft installaties heeft Hagemans Vastgoedonderhoud het dus
eenvoudig gehouden. "De cv-ketels die niet meer voldeden, hebben we
vervangen door een hr-ketel. Maar op plekken waar nog een goede
hing, hebben we hem gewoon laten hangen. Er is in dit project niet
gekozen voor mechanische ventilatie, omdat het een te grote ingreep
aan de binnenzijde van de woning betekende. Daar heeft de bewoner
last van", vertelt Bosman. "De huurders die hier wonen, hebben boven-
renda expert nr 3 2014project 29
47507700
4570
Begane grond type M 1.22
dien bepaalde leefgewoonten. Die zouden ze moeten aanpassen om de
mechanische ventilatie zijn werk te laten doen. En de woning heeft
houten vloeren, waardoor je de mechanische ventilatie overal in huis
zou horen. Vanwege het lawaai zou een groot deel van de bewoners de
stekker eruit trekken."
"Mechanische ventilatie is in deze wijk geen oplossing;", reageert Van
Dinteren, "de werking van ventilatieroosters moet al goed worden
uitgelegd aan bewoners. Je moet afwegingen maken: wat kost het en
wat levert het op? Dakisolatie was ons in dit geval meer waard dan
mechanische ventilatie." Volgens hem is moeilijk te zeggen wat de
precieze energiebesparing is door de maatregelen. "Ik durf daar geen
uitspraken over te doen. We gaan er automatisch vanuit dat mensen in
slecht ge?soleerde woningen veel energie verbruiken, maar dat hoeft
niet altijd zo te zijn. Eventuele energiebesparing is dan ook niet doorge-
rekend in de huur; de huur blijft hetzelfde voor de bewoners die er al
wonen. Zij krijgen alle maatregelen voor nop want we trekken de huur
pas op als er mutaties zijn."
LEERPUNTEN
Geen enkel project verloopt zonder problemen of onvoorziene obsta-
kels. Wat zouden de verschillende partijen een volgende keer anders
doen? "Natuurlijk zijn er leerpunten. Ik zou bijvoorbeeld een volgende
keer de looptijd van de werkzaamheden verder willen inkorten. Deze
keer zijn we binnenshuis vijftien werkdagen bezig. Dat is toch nog wel
vrij lang", vindt Van Dinteren. Maar over het algemeen is hij behoorlijk
tevreden over het verloop van het grootonderhoudsproject. "We
hebben bijvoorbeeld nauwelijks te maken met meerwerk. En als het er
al is, zijn het vaak speciale wensen van bewoners. De kosten vallen dan
niet onder de projectkosten, maar zijn vaak voor rekening van de bewo-
ner. Ook werken we in dit project niet meer met een eigen opzichter,
omdat de aannemer zelf verantwoordelijk is voor zijn werk. De corpora-
tie ontvangt het rapport over de werkzaamheden en toetst alleen of de
data goed worden bijgehouden door de aannemer."
Over de vakmensen die rondlopen op het project, is de projectleider
van Portaal erg te spreken. "Zij moeten het uiteindelijk toch doen. Je
ziet dat ze mooie manieren gevonden hebben om elkaar te helpen. Dat
kan omdat het ??n grote familie is geworden. Ik zie hier wel eens een
stukadoor met een doos tegels sjouwen voor een tegelzetter. Dat zie je
op een andere bouwplaats niet snel. Naar buiten toe is het ??n groep.
Vandaar dat de werklieden hoog scoren in het bewonersonderzoek,
gemiddeld een 8,5. Daarnaast is het plezier in het bouwproject groter,
daar wordt iedereen toch beter van?" Bosman heeft daar wel een
verklaring voor. "Het zijn echte onderhoudsmensen. Ze zijn allemaal
gewend om in de bewoonde omgeving te werken. Dat betekent bijvoor-
beeld dat onze mensen goed uitleggen wat ze gaan doen en wat dit
voor de bewoner betekent. En ze vegen de straat schoon als ze klaar
zijn. Onderaannemers zijn het bovendien gewend om te gaan met klan-
ten. Er is veel saamhorigheid onder de werklieden. Allen hebben vanaf
het begin mogen meedenken en zijn daarom trots op de geleverde
prestaties", zegt Bosman tot slot.
Nijmegen,
Maerlantstraat,
ongewijzigde situatie
begane grond
PROJECTGEGEVENS
Naam en plaats Grootonderhoud
Willemskwartier Nijmegen
Aantal woningen en type 407
eengezins -, beneden- en bovenwo-
ningen, initi?le uitvraag: 31 woningen
Bouwjaar 1922-1924
Eigenaar Portaal
Architect van Hontem architecten
Aannemer Hagemans Vastgoed-
onderhoud
Uitvoering/planontwikkeling
2010-2014
Projectfase in uitvoering
MAATREGELEN IN HOOFDLIJNEN
I SCHIL
1 Dak van buiten isoleren
2 Dichte gevel isoleren spouw,
herstellen voegwerk
3 Gevelopeningen nieuwe draai-
delen, isolatieglas, schilderwerk
II WONING INTERN
4 Keuken vervangen indien nodig
5 Badkamer vervangen indien
nodig
6 Toilet vervangen indien nodig
III INSTALLATIES
7 Cv-/mv-units aanbrengen
hr-ketel en plaatsen douche-
ventilator
IV GEMEENSCHAPPELIJKE RUIMTEN
8 Bergingen e.d. vervangen van
asbestbergingen
KOSTEN PER WONING
I Schil 23.300
II Woning intern 7400
III Woninginstallaties 2800
IV Gemeenschappelijke ruimten n.v.t.
V Woonomgeving 3000
Aanneemsom incl. btw, totaal per
wooneenheid 36.500
Links: Grootonderhoud is vooral gericht op de
schil. Het dak is geheel ge?soleerd en kozijnen
zijn niet vervangen, maar gerestaureerd.
Rechts: De voordeuren geven de Nijmeegse wijk
een smoel. De uitstraling die de deuren in de jaren
twintig hadden, is behouden.
Reacties