De commercie is al sinds haar ontstaan voortdurend op zoek naar positief klinkende terminologie. De betekenis van termen erodeert echter en dan kan het gebeuren dat waar de commercie denkt te scoren de werkelijkheid al anders is. Deze paradox gaat over gebruik en misbruik van taal en de vraag of het nog wel om inhoud gaat?
Desintegratie 36 Paradox
De commercie bedient zich rijkelijk van positief klinkende begrippen waarmee
producten worden gepositioneerd. De kracht van de commercie klinkt door in
de reclameboodschappen. Met creatief wervend taalgebruik wordt de aan-
dacht gevraagd voor producten. Let daarbij vooral op de bijvoeglijke naam-
woorden. Superlatieven als perfect en optimaal passen in dat rijtje. De per-
fecte oplossing met een optimale impact op uw resultaat. Ik overdrijf wellicht
wat, maar het klinkt positief zonder dat het je echt iets zegt. Kennelijk is toch
ook de bouwwereld gevoelig voor krachttaal, want het werkt. De inhoud gaat
er in veel gevallen niet op vooruit, zeker als bij een tweede ori?ntatie de ach-
terliggende kennis erg dun blijkt te zijn en de meest primaire vragen niet kun-
nen worden beantwoord. Soms is het taalgebruik zelfs suggestief en naast de
realiteit. Het begrip ademen, al eerder behandeld, is zo'n voorbeeld. Materia-
len die ademen! Dat is natuurlijk onzin! Letterlijk opgevat hebben materialen
geen longen, maar zelfs wat er meestal mee wordt bedoeld (opnemen en af-
geven van vocht) is nogal pretentieus. Diffusieprocessen (waarmee inderdaad
vocht wordt opgenomen) zijn dermate traag dat dat helemaal geen merkbare
invloed heeft op de relatieve vochtigheid in de ruimte. Dan zit je op een hellend
vlak. Niet alleen niet weten, maar de klant bewust op het verkeerde been zet-
ten. Ook met betrekking tot het begrip duurzaamheid bedient men zich veel-
vuldig van opgeblazen taalgebruik en onterechte claims.
De klant die daarop een koopbeslissing neemt, koopt dus in feite op basis
van een virtuele werkelijkheid. Ongelofelijk eigenlijk dat het al zover is ge-
komen. Als klant trap je er niet alleen in, je gaat het ook nog doorvertellen.
Serieuze gesprekken die gaan over een niet bestaande werkelijkheid. En
het wordt helemaal kras als de klant achteraf ook nog denkt te beleven
wat er feitelijk niet is. Een soort second life.
Integraal
Bijzonder in dit rijtje is het begrip `integraal'. Een woord dat wel degelijk
inhoud heeft, maar ook in de commercie is het ontdekt als positief taalge-
Paradox
Desintegratie
De commercie is al sinds haar ontstaan voortdurend op zoek naar
positief klinkende terminologie. De betekenis van termen erodeert
echter en dan kan het gebeuren dat waar de commercie denkt te
scoren de werkelijkheid al anders is. Deze paradox gaat over gebruik
en misbruik van taal en de vraag of het nog wel om inhoud gaat?
bruik. Iemand met een integrale oplossing voor een probleem neem je toch
direct serieus. Integraal was oorspronkelijk een term om aan te duiden dat
er meer dingen tegelijk gebeuren. Meerdere problemen die parallel worden
aangepakt of meerdere functies die in het product zijn verpakt. In zijn ge-
heel, allesomvattend zijn betekenissen die je uit het woordenboek haalt.
In de commercie is integraal in veel gevallen gedevalueerd tot een interes-
sant positief klinkend woord. Het wordt gebruikt zonder de feitelijke bete-
kenis nog te beleven.
Interessant is nu dat terwijl de commercie het begrip `integraal' heeft om-
armd juist desintegratie een positieve betekenis begint te krijgen. Het
duurzaam en op effici?ntie gericht ontwerpen leidt namelijk tot ontleding.
Tot voor kort was het usance om meerdere functies in een product te
combineren. Meestal om het aantal handelingen bij assemblage te vermin-
deren. Consequentie was wel dat bij onderhoud grotere onderdelen met
nog werkende functionaliteiten werden vervangen. Dat genereert afval en
een wegwerpcultuur.
Het kan ook nu nog zeer effici?nt zijn om functies te combineren in intelli-
gente producten. Sommige materialen bieden mogelijkheden om in ??n
arbeidsgang een complexe vorm te produceren of met behulp van inserts
functies toe te voegen. In de auto-industrie is al vaker aangetoond dat met
spuitgieten (kunststof) of perstechnieken (metaal) dan wel extrusie of rol-
vormen multifunctionele, complexe producten mogelijk zijn. Ook hier is het
doel meestal om handelingen bij de montage te elimineren. Denk maar aan
kunststof motorkappen waarin de behuizing van koplampen is meegespoten.
Leidingen
In de bouw is de integratie van leidingen en installaties lang nagestreefd.
Bijvoorbeeld betonnen vloeren waarin de leidingen zijn ingegoten. Echter
een nieuw tijdperk treedt aan, waarin we ons meer en meer bewust zijn
van een hi?rarchie in de productketen. Gebouwen bestaan uit bouwdelen,
Desintegratie 37 Paradox
Jos Lichtenberg
bouwdelen uit componenten die op hun beurt weer uit materia-
len zijn opgebouwd. Ze zijn in een boomstructuur te ontrafelen.
Dat is de basis voor het ontwerpen en samenstellen, het biedt
de mogelijkheid om onderdelen te vervangen en het faciliteert
bij end-of-life het scheiden van herbruikbare onderdelen en
recyclebare grondstoffen. Cradle-to-cradle is hierop geba-
seerd. Het naderhand kunnen ontleden in basismateria-
len die deels als materiaal of als component in een
technocirkel komen en materialen die vergaan en te-
ruggegeven worden aan de natuur of als voedsel of
brandstof worden ingezet, de zogenoemde biocirkel.
In de bouw zien we dat vooral bij leidingen. Die zijn vele
decennia ingestort of geplaatst in vers metselwerk uitge-
freesde sleuven. Daarmee zijn ze wel gefixeerd en verwe-
ven met andere disciplines op de bouwplaats. De reden voor
deze verweving is onder andere om leidingen aan het oog te ontrekken.
De leidingen rukten echter de laatste decennia op. Tegenwoordig vor-
men installaties niet zelden 30 tot 35 procent van de bouwkosten. Als
consequentie is het bouwproces met deze verweving onoverzichtelijk,
eigenlijk onlogisch geworden. En daar zit je dan met je integrale pro-
duct. Slim? Ik denk het niet.
Ontwarren
Het antwoord is tegenwoordig al in de markt te vinden. Steeds vaker
wordt in het kader van Slimbouwen gezocht naar het ontwarren van
de leidingknoop. En het is een knoop, want toen ik in mijn vorige kan-
toorpand wat dataverbindingen wilde laten aanleggen werden gewoon
nieuwe leidingen toegevoegd. Ze lagen er eigenlijk al, maar niemand
wist de bestaande bundels nog te ontleden. In ieder geval kostte dat meer
tijd dan het plaatsen van nieuwe bedrading. Als de veters in je schoenen in
de knoop zitten, worden die met veel geduld weer ontward. Waarschijnlijk
is het effici?nter om ze eruit te knippen en er nieuwe in te rijgen, maar dat
doen we niet. Omdat we dat zo hebben geleerd. Gelukkig maar, want het
geduld levert echt een duurzamere oplossing op.
In de bouw volgen we steeds vaker dit voorbeeld. Desintegratie dus.
Het woord integraal blijft ook actueel, maar slaat dan op integraal ontwer-
pen, waarbij meerdere disciplines bij en met elkaar oplossingen bedenken
die meeromvattend zijn dan op een functie of probleemoplossing gericht.
We moeten wel, want we zijn de laatste honderd jaar stap voor stap ont-
spoord en er zal een nieuwe denkkracht nodig zijn om weer tot een nieuwe
perfecte oplossing met een optimaal resultaat te komen.
Reacties