De tijd van blauwdrukdenken is voorbij; herstructurering van wijken gaat drastisch veranderen. De methode ‘zoek en vervang’ in probleemgebieden wordt onbetaalbaar en gaat voorbij aan de noodzaak voor verandering van binnenuit. Daarom besloten we om het in onze wijk Vrieheide in Heerlen anders te doen en te zoeken naar nieuwe methodieken met bewoners in de hoofdrol. Dit bleek een inspirerende gedachte. Niet alleen de regio en de provincie deden mee, maar ook corporaties, een bank en bedrijven.
1
Opinie
De wijk in met budgetbuddies
23-01-2014
De tijd van blauwdrukdenken is voorbij; herstructurering van wijken gaat
drastisch veranderen. De methode `zoek en vervang' in probleemgebieden
wordt onbetaalbaar en gaat voorbij aan de noodzaak voor verandering van
binnenuit. Daarom besloten we om het in onze wijk Vrieheide in Heerlen anders
te doen en te zoeken naar nieuwe methodieken met bewoners in de hoofdrol.
Dit bleek een inspirerende gedachte. Niet alleen de regio en de provincie deden
mee, maar ook corporaties, een bank en bedrijven.
Tekst Barry Braeken (PvdA), wethouder ruimte, wonen en cultuur gemeente Heerlen
2
Toen we constateerden dat het slecht ging met Vrieheide, leidde dat volgens de traditionele
herontwikkelingsmethoden tot een onmogelijke opgave waar normaliter geen bedrijf of
investeerder zich aan zou branden. Vrieheide is een wijk met kwaliteit; ze werd ooit gebouwd
volgens een ruim opgezet, hoogwaardig stedenbouwkundig concept met experimentele
paddenstoelwoningen. Anno 2013 gaat die kwaliteit schuil achter rommelige aanbouwen. De
energetische kwaliteit van de woningen is slecht. Ze zijn veelal eigendom van mensen met
zeer beperkte financi?le draagkracht. Het aantal mensen in de wijk met sociaaleconomische
problemen is groot. Plaats dat alles in een regio waar de bevolking niet meer groeit en waar
de uitdaging eerder ligt in woningvermindering dan in uitbreiding van de woningvoorraad.
Woningoverschot leidt er tot dalende huizenprijzen. Daarnaast is het ook nog eens een tijd
van economische crisis, bezuinigingen en beperkte mogelijkheden voor corporaties om te
investeren. Tegen deze achtergrond is een klassiek masterplan met een blauwdruk en een
vastomlijnd eindplaatje gebaseerd op flinke investeringen geen optie. Het was duidelijk dat
we moesten zoeken naar een andere aanpak, een nieuwe manier van werken, waarbij de
bewoners, die immers vaak eigenaar zijn, een grote rol zouden moeten spelen.
Buiten gebaande paden
Als voormalige mijnstreek heeft regio Heerlen herhaaldelijk voor forse uitdagingen gestaan;
we hebben al vele transities achter de rug. Daarvan hebben we geleerd dat er kansen
ontstaan als we gebaande paden verlaten. En daarom is begonnen met een open proces om
te komen tot een Masterplan 2.0. Dat deze uitdaging vooral ook inspiratie opleverde, bleek al
gauw doordat provincie, stadsregio, corporaties zonder direct belang in het gebied, en zelfs
een bank zich meldden om mee te doen in Vrieheide. Adviesbureau BMC en later Humbl?
Martens werden partner in de zoektocht naar nieuwe methodieken. Duidelijk was dat de
oplossing niet lag in een blauwdruk van een eindplaatje, maar in een open planproces. Het
nieuwe masterplan moest een richting aangeven die gevonden werd in zeven kernkwaliteiten
van de wijk. Helder was ook dat we het als overheid niet alleen zouden kunnen klaren. De
toekomst ligt in handen van bewoners, overheid en bedrijven. E?n van de uitdagingen
bestond dan ook uit het zoeken naar mensen die energie in de wijk willen steken.
Bewonersgesprekken
Omdat de bewoners als eigenaar de sleutel in handen hebben van hun eigen toekomst, is de
gemeente bij deze bewoners gestart. In plaats van een obligate bijeenkomst zijn we ruim
honderd bewoners thuis gaan opzoeken om met hen te praten over hun leven in de wijk. Het
leverde verhalen op die naast problemen ook trots en betrokkenheid uitstraalden en de
gesprekken waren in vele opzichten een welkome bron van energie. Bewoners vinden het
een fijne wijk waar ze graag wonen. Vervolgens is Heerlen in een proeftuin begonnen met
kleine initiatieven van bewoners zoals het opknappen van rommelige plekjes, aanleg van
een moestuin of een kunstproject met schoolkinderen. Allen projecten om bewoners te
activeren en het verloren vertrouwen terug te winnen, maar vooral om hen te laten zien wat
mogelijk wordt als ze zelf aan de slag gaan in hun wijk. Want de basis van onze overtuiging
is dat de transitie van Vrieheide van onderop moet komen; niet alleen bij probleemanalyse
en inspraak bij besluitvorming zoals in klassieke planontwikkeling, maar net zo goed in de
uitvoering.
3
Proef in de wijk
Een bijzonder voorbeeld over hoe samen idee?n werden ontwikkeld, is het traject rond het
vraagstuk over verduurzaming van de woningen. Drie groepen bewoners zijn aan de slag
gegaan om idee?n te verzamelen en uit te werken. BAM, Kublo vastgoed dynamiek en
woningcorporaties Weller en Woonpunt schoven aan om hen te helpen. De uitkomsten
waren concreet en inspirerend, vari?rend van klustips, cursussen en uitleen van
gereedschap tot een compleet plan voor aanpak van de woningschil en een plan voor een
dak met zonnepanelen om de reconstructie betaalbaar te maken. Resultaat van dit traject:
de idee?n worden uitgewerkt in een modelwoning. Wat nog belangrijker is, is dat de
bewoners zich hebben georganiseerd om de proef te gaan uitrollen in de wijk. Zij willen actief
aan de slag in Vrieheide om verbeteringen aan te brengen en de leefbaarheid te vergroten.
De bewoners nemen verantwoordelijkheid.
Budgetbuddies
Het Masterplan 2.0 is een
handboek dat richting geeft
op basis van de identiteit en
kwaliteiten van de wijk,
welke samen met de
bewoners werden geformu-
leerd. Daarnaast func-
tioneert het als gids waarin
voor de uiteenlopende
problemen in de wijk ?
vari?rend van het gevel-
aanzicht en aanpak van
bosschages tussen de
woningen tot het parkeer-
probleem ? tal van oplossingsscenario's zijn bedacht en doorgerekend. Dit masterplan bevat
geen complete planning voor de looptijd en ook geen compleet exploitatieplaatje. Bedoeling
is dat stapsgewijs zaken worden aangepakt. Sommige zaken door de overheid, maar in
toenemende mate ook door bewoners via zelf te nemen maatschappelijke initiatieven. De
mate waarin bewoners zich het lot van hun wijk aantrekken en er zelf voor gaan, is
uiteindelijk het meest bepalend voor het succes van deze revitalisering. Dat laat zich niet
vastleggen in fraaie stedenbouwkundige plaatjes. Het is een kwestie van burgerlijk
ondernemerschap, vandaar de naam Buurtbusiness voor het masterplan.
Het proces om tot `buurtbusiness' te komen was een ontwikkeling van samen ontdekken en
leren. Een manier van werken waarvan ook bedrijven in de bouwwereld nog veel kunnen
leren. Het levert energie op en onverwachte allianties. Want wie had kunnen bedenken dat
bewoners, door de Rabobank opgeleid tot budgetbuddies, de buurt ingaan om buurtgenoten
te helpen met financi?le problemen? Ik zie in deze manier van werken kansen voor
organisaties die ervoor openstaan. Deze manier van werken is de nieuwe manier om wijken
weer leefbaar te maken.
Reacties