35 ColumnDe toekomst is social
Veel mensen denken dat het met social media niet zo'n vaart loopt. Dat
het een hype is. Niets is echter minder waar. Social media gaan, net als
e-mail, niet alleen onderdeel uitmaken van onze communicatiestrategie, ze
gaan ook onderdeel uitmaken van onze hele bedrijfsvoering. Personeels-
zaken, klantenservice, logistiek, marketing, research & development... In
vele facetten van onze bedrijfsvoering zijn social media in de toekomst
(mede) bepalend.
Je kunt je hoofd er voor in het zand steken, maar dat betekent niet dat het
als organisatie aan je voorbij gaat. Als je als bedrijf niet zelf actief bent met
een blog of twitteraccount, dan wordt er wel over je bedrijf geblogd en
getwittert. En dat hoeft echt niet altijd positief te zijn. Zelf aanwezig zijn is
een must geworden. Alleen al om te kunnen reageren op dat wat er wordt
gezegd en geschreven over je bedrijf.
En waarom zou je het ook willen ontkennen? Omdat het nieuw is? Eng?
Omdat het met onzekerheden gepaard gaat? Heb je het al wel eens van
de andere kant bekeken? Dat social media ook een bron van inkomsten
kunnen zijn? Wie wil dat (in deze voor velen moeilijke tijden) nou niet? Want
met de komst van social media heeft het individu er een kanaal bij gekre-
gen voor het delen van zijn kennis, gevoelens, klachten, ervaringen en
aanbevelingen. Daarmee is ook een extra informatiebron ontstaan waar
reviews over producten en diensten wijd verspreid zijn. Ieder individu is op
zichzelf een communicatiekanaal geworden, dat als een olievlek informatie
kan verspreiden.
Dat betekent dat wij over enkele jaren van iedereen kunnen zien met wie
hij of zij heeft gewerkt, aan wat voor type projecten en of die mensen te-
vreden waren met het resultaat. En dat heeft nogal wat gevolgen. Een
gemiddelde prestatie is in de toekomst simpelweg niet meer goed ge-
noeg. Want ik wil iemand die bovengemiddeld presteert om zaken mee te
doen. En het liefste iemand die tot de top behoort. Bovendien wil ik ie-
mand die met mijn type projecten ervaring heeft met bijbehorende goede
referenties. Specialisatie wordt daardoor ook veel belangrijker. Dan kan ik
iemand selecteren waarmee ik het minste risico loop teleurgesteld te wor-
den.
Internet en social media dwingen ons dus om onze positionering scherper
te formuleren en om excellent te presteren. En als we dat goed doen, kun-
nen we er geld mee verdienen. Want klanten die tevreden zijn, vertellen het
anderen, waardoor je makkelijker nieuwe klanten krijgt. Heb je als organi-
satie iets interessants te melden, dan verspreidt dit nieuws zich razend-
snel, zonder dat je er in hoeft te investeren. Zoek je nieuw personeel? Via
social media is het eenvoudig gericht te werven.
Het zijn slechts enkele van vele voordelen, maar het belangrijkste is mis-
schien toch wel dat we op termijn niet meer zonder kunnen. Wil je als or-
ganisatie enige grip hebben op wie wat over je zegt? Of wil je als organisa-
tie op de hoogte zijn van wat er om je heen gebeurt, zodat je daar tijdig op
in kunt spelen? Dan zul je mee moeten doen. Gelukkig zijn er in iedere
organisatie mensen te vinden die dit leuk vinden en die het goed kunnen.
Ook in de bouw! De toekomst van de bouw is social!
Marjet Rutten
Innovatieadviseur voor
de bouw-, vastgoed en
installatiesector
Column
De toekomst is social
`Een gemiddel-
de prestatie
is niet goed
genoeg'
Reacties