Met een woningaanbod van 4700 woningen verspreid over 36 dorpen en kernen, is Woonservice een typische plattelandscorporatie. Onder het motto ‘eigenwijs in wonen’, wil de corporatie huurders zo veel mogelijk de regie geven over de eigen huurwoning. De buitenzijde van de woning is van Woonservice, daarmee staan de vorm en het casco vast. De binnenzijde is voor de klant, die voert daar de regie. De corporatie heeft een platte organisatiestructuur: de directie stuurt vier afdelingen aan, klant en markt, strategie en beleid, middelen, en vastgoed. De vastgoedafdeling heeft de beschikking over een eigen onderhoudsdienst. Dit artikel hoort bij renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
1
Inspiratiepraktijk corporatie Woonservice Westerbork
De regie uit handen geven
09-09-2013
Met een woningaanbod van 4700 woningen verspreid over 36 dorpen en
kernen, is Woonservice een typische plattelandscorporatie. Onder het motto
`eigenwijs in wonen', wil de corporatie huurders zo veel mogelijk de regie
geven over de eigen huurwoning. De buitenzijde van de woning is van
Woonservice, daarmee staan de vorm en het casco vast. De binnenzijde is voor
de klant, die voert daar de regie. De corporatie heeft een platte
organisatiestructuur: de directie stuurt vier afdelingen aan, klant en markt,
strategie en beleid, middelen, en vastgoed. De vastgoedafdeling heeft de
beschikking over een eigen onderhoudsdienst.
In 2010 startte Woonservice met het geven van regie aan bewoners over hun keuken. Het
streven is om op termijn de bewoner volledige zeggenschap te geven over het onderhoud
van de eigen woning. Bewoners bepalen dan wat er op welk moment aan de binnenzijde van
de woning gebeurt aan onderhoud.
2
Momenteel kunnen alle huurders van Woonservice met
een keuken ouder dan 22 jaar, de keukens kosteloos laten
vervangen. Er worden twee basiskeukens aangeboden. De
huurder kan deze uitbreiden met het 5-euro-pakket, een
veel gevraagde basisuitbreiding met een huurverhoging
van 5 euro. Overige uitbreidingen of aanpassingen zijn
tegen betaling. Mocht de keuken jonger zijn dan 22 jaar,
dan mogen de huurders deze ook vervroegd vervangen.
Echter wel tegen betaling van de vervroegde afschrijving.
De corporatie had voor invoering van de werkwijze een
zeer goed beeld van de leeftijd en kwaliteit van de
keukens. Op basis van deze gegevens is er een inschatting gemaakt van de behoefte aan
vervanging en de mogelijke capaciteitsvraag voor de interne organisatie. Met betrokkenen
als de eigen onderhoudsdienst, bewonersvertegenwoordiging, woningcartotheek en
opzichters, is het plan uitgewerkt. Het is vervolgens besproken met de
huurdersbelangenvereniging.
De nieuwe aanpak is niet meteen grootschalig gecommuniceerd. Er is gekozen voor een
stapsgewijze implementatie voor de keukens, maar ook voor de totale regie over de
binnenzijde van de woning. Bewoners van 300 adressen met een keuken van 22 jaar of
ouder, zijn in 2010 aangeschreven met de vraag of ze gebruik willen maken van het aanbod
van Woonservice. Hiervan heeft uiteindelijk de helft voor een nieuwe keuken gekozen. Enige
tijd later is richting alle bewoners gecommuniceerd over de mogelijkheden van vervanging
van hun keukens. Op het moment is de corporatie eenzelfde traject aan het doorlopen voor
de badkamers.
Proces
Voor de realisatie van het keuzeonderhoud zijn
enkele bekende ketenpartners van Woonservice
benaderd, waarmee vaste prijzen zijn
afgesproken. De ketenpartners kennen het bezit
en kunnen een indicatie geven van het te
verwachte onderhoud. Dit geeft ze de kans de
werkvoorraad te kunnen inplannen en daardoor
effici?nt te werken. Deze aanpak vergt een andere
interne organisatie van de corporatie; zij wordt
afhankelijk van de wens van de huurder en raakt
een deel van de regie kwijt. De hele organisatie
heeft dan ook een omschakeling moeten maken
voordat zij los kon laten. Maar met een zeer goed
gevulde woningcartotheek, maandelijkse
voortgangsrapportages en de jaarlijkse evaluatie,
is er voldoende grip.
De corporatie hanteert een kaderstellende begroting voor dagelijks onderhoud, planmatig
onderhoud, keuzeonderhoud en energetisch onderhoud. Deze budgetten zijn flexibel
ingedeeld en staan in samenhang met elkaar. Het budget voor energetisch onderhoud is
bijvoorbeeld afhankelijk van de mate waarin gebruik wordt gemaakt van het budget voor
Dit artikel hoort bij renda
extra `Klantgestuurd
renoveren, bewoners-
betrokkenheid in de
praktijk', die 20 september
verschijnt. Hierin leest u de
resultaten van het Futura-
onderzoek naar manieren
waarop bewoners
benaderd kunnen worden
en de rol die ketensamen-
werking daarbij kan spelen.
De aanpak
Welke onderdelen van de woning:
binnenrenovatie van keuken en badkamer.
Hoe: keuze in het afwerkingsniveau
(standaard of meer). De klant kiest materiaal
en kleur.
Wanneer: de klant bepaalt het moment van
vervanging. Deze keuzevrijheid is beperkt,
want de corporatie spaart indien mogelijk de
aanvragen op en voert deze binnen een
vastgestelde periode uit.
Door wie: de corporatie bepaalt wie de
verbouwing uitvoert.
Vergoeding meerkosten door bewoner: de
klant heeft keuze in het afwerkingsniveau en
de daarbij behorende (meer)kosten.
3
keuzeonderhoud of de aanbestedingsresultaten van het planmatig onderhoud. Dit geeft de
interne organisatie flexibiliteit en zekerheid over het totale budget.
Monitoring
Doordat de klant zelf het moment kiest en dus zelf de afgewogen keuze maakt voor een
nieuwe keuken met bijbehorende overlast, wordt de overlast anders ervaren. Voor en tijdens
de implementatie van deze aanpak is er niet specifiek op klanttevredenheid gemeten, maar
er zijn nagenoeg geen klachten binnengekomen. Eind 2011 was de stand van zaken als
volgt:
Vanaf 2010 zijn er 260 keukens vervangen, waarvan 12 stuks vervroegd zijn
vervangen.
Meer dan 90 procent van de klanten die voor keukenrenovatie kiest, heeft gekozen
voor het 5-euro-pakket.
In 2010 heeft 50 procent en in 2011 73 procent een eigen bijdrage betaald voor een
extra uitbreiding van het standaard pakket.
10 procent van de bewoners die een eigen bijdrage heeft betaald, heeft zelfs boven
de 1000 euro ge?nvesteerd.
Zeggenschap
De rol die de corporatie aanneemt tegenover de bewoner is bepalend voor de relatie tussen
beiden. De aanpak van Woonservice is geanalyseerd op de drie in het onderzoek genoemde
relaties.
Wat doet Woonservice met de klantrelatie van
bewoners?
Deze corporatie heeft haar informatiesystemen
goed op orde en heeft via de eigen
onderhoudsdienst ogen en oren bij de klant.
Hierdoor zijn de klachten en wensen van de klant
bekend bij de corporatie. Op basis van deze
informatie is het product keuzeonderhoud in de
markt gezet, waarbij klanten de volledige vrijheid
hebben om mee te doen of aanvullende
producten te kopen. Daarnaast hebben ze
zeggenschap over het moment van onderhoud.
Wat doet Woonservice met de burgerrelatie van
bewoners?
Dit is niet van toepassing op deze aanpak.
4
Wat doet Woonservice met de huurdersrelatie van de bewoners?
Het plan van aanpak voor klantgestuurd onderhoud is gepresenteerd en getoetst bij de
overkoepelende huurdersorganisatie. Zij heeft inspraak gehad op deze werkwijze.
Effecten op de waarden
Wat zijn de effecten van dit renovatieproject op de waarden waar een corporatie op moet
sturen? En welke aandachtspunten kunnen van daaruit geformuleerd worden?
Financi?le waarde
De directe kosten per keuken of sanitair zijn voor Woonservice niet hoger door de
individuele benadering;
De indirecte kosten zijn 1 fte hoger door de individuele afspraken in de woonwinkel;
De corporatie heeft een financieel voordeel omdat een groot aantal keukens en
douches later wordt vervangen dan gepland en begroot; en
Omdat de klant zelf de keuken heeft aangevraagd en er gewerkt wordt met eigen
medewerkers en ketenpartners, zijn er minder faalkosten tijdens het proces.
Vastgoedwaarde
De vastgoedwaarde blijft op peil doordat de klant alleen ingrepen aan de binnenzijde
van de woning bepaalt; en
Bij onderhoud aan de buitenzijde hoeft minder rekening gehouden te worden met
klantwensen, waardoor goede en eenduidige prestatie-eisen geformuleerd kunnen
worden.
Klantwaarde
Doordat de klant zelf het
moment kiest en dus zelf
de afgewogen keuze
maakt voor een nieuwe
keuken met bijbehorende
overlast, wordt de
overlast anders ervaren;
en
Er zijn behoorlijk veel
klanten bereid een eigen
bijdrage te doen voor
uitbreiding of aanpassing
van de keuken. Dat geeft
een indicatie voor de
waardering van de
keuken en het
wooncomfort.
5
Maatschappelijke waarde
Bewoners hebben zelf invloed op het moment van vervanging, waardoor ze zich meer
betrokken voelen bij hun woonsituatie.
Een product waar klanten tevreden over zijn
"Keuzeonderhoud uitvoeren op het moment dat de klant dat het beste uitkomt, heeft positief uitgepakt voor
Woonservice Westerbork. Op basis van een goede woningcartotheek en een eigen onderhoudsdienst die
de woningen en de klanten goed kent, heeft men een product ontwikkeld waar de klanten tevreden over
zijn. Invloed op het moment van vervanging speelt bij deze tevredenheid een zeer grote rol. Daarnaast
leert deze aanpak ook dat als je de juiste communicatiestrategie volgt (olievlek), de klant de kwaliteit van
zijn woning anders waardeert (in dit geval de keuken). Dit wordt anders ervaren dan wanneer je hem
intensief betrekt door middel van klankbordgroepen, modelwoningen of inloopbijeenkomsten. Als gevolg
hiervan kiest de klant bewuster, wat leidt tot een meer gunstige kasstroom voor de corporatie dan
wanneer keukens in ??n keer vervangen worden.
De gekozen methode om keuzeonderhoud op deze manier in de markt te zetten, lijkt misschien wel
ouderwets (de corporatie bepaalt wel wat er gebeurt), maar volgens mij is het tegendeel waar: als je je
systemen goed op orde hebt en je met je onderhoudsdienst in de wijk zit, kun je hier zeer waardevolle
informatie vandaan halen. Ik vergelijk het graag met de bonuskaart van Albert Heijn. Albert Heijn heeft een
zeer goede klantrelatie, ik doe er ook altijd boodschappen. De supermarkt vraagt mij echter nooit wat ik
van haar producten vindt. Ook ken ik niemand die ooit hierover bevraagd is en toch ben ik zeer tevreden
over Albert Heijn. Zij gebruikt de bonuskaart om waardevolle informatie over haar klanten te achterhalen
en hierop in te spelen. Voor sommige projecten, en zeker het project van Woonservice Westerbork, kan dit
ruim voldoende zijn om de klantwens te achterhalen.
Woonbedrijf zou deze manier van klantgestuurd renoveren graag toepassen in een aantal projecten die op
dit moment lopen. Het is echter zo dat medewerkers van de corporatie al zo veel hebben toegezegd aan
de bewoners, dat wij een overvloed aan aanvragen voorspellen voor nieuwe badkamers en/of keukens.
Woonbedrijf is momenteel bezig met een aantal projecten, bijvoorbeeld Drents Dorp Oost in Eindhoven,
waarbij we de klant laten kiezen uit een aantal opties voor renovatie. We zouden hierin graag verder gaan
en zijn bezig met het opzetten met het concept de serie van ??n, een vergelijkbaar concept met de
werkwijze van Woonservice. Hierbij kunnen klanten op elk moment kiezen wat zij willen en wanneer, en
hebben ze meerdere keuzen in kwaliteit en uiterlijkaspecten. Deze manier van werken vergt echter veel
voorwerk, want keuzemogelijkheden moeten worden gemaakt, met een bijpassende financi?le
onderbouwing vanuit de corporatie. Voordat deze manier van klantgestuurd renoveren kan worden
ingevoerd, zal er daarom veel onderzoek moeten worden gedaan naar de mogelijkheden.
De les die we meenemen uit het projectbezoek, is dat het op orde hebben van je systemen een grote
toegevoegde waarde is voor de bedrijfsvoering. Daarnaast blijkt dat invloed op het moment van
vervanging een zeer positieve invloed heeft op de waardering van bewoner."
Jorg van Waas
Vastgoedontwikkelaar, Woonbedrijf
Reacties