Het bruist in de bouwwereld en in het bijzonder op het terrein van de kwaliteitsaanpassing van de bestaande woningvoorraad. De tijden van afwachten zijn voorbij en op de markt verschijnen uiteenlopende concepten, die een eerste afgewogen aanbod leveren op de huidige en toekomstige vragen (1).
programma22 nr 2 2011
programma
de opkomst van
renovatieconcepten
vatieprocessen. Waarbij een verandering plaatsvindt in de vervulling van
de traditionele taakverdeling. Als de opdrachtgever het wil, kunnen er
steeds meer taken door de aanbieder worden verricht (ontzorgen).
De samenwerking tussen de diverse betrokkenen kan allerlei vormen
aannemen en benamingen krijgen (denk aan consortium, alliantie of
coalitie) (2). Het gaat erom dat bestaande marktpartijen nauwer samen-
werken om ruimte te geven aan de optimalisatie van het proces.
Professionalisering
De belangrijkste verschuiving is niet alleen gelegen in de vaste samen-
werking die ontstaat, maar in de professionalisering ervan. Professiona-
lisering beperkt zich dan niet alleen tot een gestandaardiseerde proces-
gang, maar gaat veel verder. De benodigde kennis wordt geoptimali-
seerd in expertsystemen, de communicatie wordt ondersteund door
portals, BIM-systemen en de risicoanalyse krijgt inhoud en consequen-
ties. Het resultaat is een betere kosten-kwaliteitverhouding, een soepe-
ler/sneller proces, met oog voor duurzaamheid en meer keuzemogelijk-
heden. Een droom wordt zo alsnog werkelijkheid.
Het bruist in de bouwwereld
en in het bijzonder op het
terrein van de kwaliteitsaan-
passing van de bestaande
woningvoorraad. De tijden
van afwachten zijn voorbij en
op de markt verschijnen
uiteenlopende concepten,
die een eerste afgewogen
aanbod leveren op de
huidige en toekomstige
vragen (1).
tekst martin liebregts en yuri van bergen,
BouwhulpGroep BV
De Internationale BouwBeurs die in februari 2011 in Utrecht is gehou-
den, heeft de vragen op de renovatiemarkt nieuw perspectief geboden.
Diverse nieuwe renovatieconcepten zijn op de beurs of tijdens studie-
bijeenkomsten aan de bezoekers gepresenteerd. Vijf hiervan worden in
dit artikel nader beschouwd. Alle betrokkenen maken deel uit van het
netwerk Conceptueel Bouwen. Dit platform heeft ervoor gezorgd dat
marktpartijen elkaar gevonden hebben bij het zoeken naar innovatieve
oplossingen, zowel qua proces als product.
In die zin leven we op dit moment in een spannende transformatieperi-
ode, waarbij dingen mogelijk zijn die tien jaar geleden nog tot de onmo-
gelijkheid behoorden. Juist de samenwerking vanuit verschillende posi-
ties levert totaal nieuwe gezichtspunten op.
ProjectoverscHrijDenD
De hoofdstroom van de renovatieconcepten is gelegen in een projecto-
verschrijdende oplossing met ruimte voor maatwerk, gebaseerd op
co-makerschip en op het gebruik van bestaande technieken. De belang-
rijkste verschuiving is gelegen in de optimalisatie van bestaande reno-
programma nr 2 2011 23
Bij productinnovatie ligt de nadruk meer op de versterkende samenwer-
king tussen de toeleverende industrie met een of meer uitvoerende
marktpartijen. In dit geval wordt er gepoogd nieuwe gebruikskwaliteiten
aan de bestaande oplossingen toe te voegen. Het nieuwe is dan in
eerste instantie gelegen in de combinatie die ontstaat (zie als vergelij-
king de apps bij de smartphones). Het gaat om nieuwe kansen. Een
voorbeeld hiervan is het concept Cocon, dat poogt de gebruiksmoge-
lijkheden van het dak te vergroten door een combinatie van bestaande
oplossingen. Het concept is niet het eindstadium, maar het begin voor
nieuwe mogelijkheden in de toekomst. In het woord cocon ligt het
nieuwe, dat wat ons te wachten staat, al opgenomen.
stelregel
Een goede samenwerking is niet alleen in procedures en draaiboeken te
vatten. Dit is alleen mogelijk als de situatie voor honderd procent
bekend is en het absoluut duidelijk is wat het resultaat is. Dus het gaat
dan om herhalende, identieke handelingen. Bij iedere bouwopgave is
deze stelregel niet van toepassing. Weliswaar is uiteindelijk 80 tot 90
procent identiek. Circa 10 procent vereist, afhankelijk van de situatie,
een specifieke benadering. Juist hiervoor is het extra noodzakelijk dat
de speelwijzen afgestemd zijn op elkaar. Bijvoorbeeld voetbal. Als het
spelsysteem duidelijk is (4-4-2) en de kwaliteit van de spelers bekend
is, kunnen er spelpatronen worden ingestudeerd. Maar uiteindelijk moet
het spel tijdens de wedstrijd wel worden gespeeld. Dit spel vindt bij de
inzet van renovatieconcepten plaats op het moment dat er sprake is
van afstemming tussen vraag en aanbod. In de traditionele processen
wordt dit aangeduid met het planproces, dat start met een programma
van eisen en uiteindelijk eindigt in werktekeningen. In de nieuwe samen-
werking zal dit proces in versnelde en verkorte vorm worden doorlopen.
Uiteindelijk wordt er uitgegaan van projectoverschrijdende oplossingen
en/of samenwerkingen (co-makers). Juist dan is het van belang dat
zo'n versneld planproces gezamenlijk wordt doorlopen, waarbij de
bijeenkomsten een atelierkarakter ? al dan niet virtueel ? hebben. In
ongeveer drie bijeenkomsten moet het specifieke aanbod gereed zijn,
afgestemd op de vraag en de situatie met gebruik van de kennis van
het collectief, dat gevormd wordt door de aanbieders. Juist dit proces
vergt een uiterste inzet en concentratie van alle betrokkenen en de hier-
voor ge?igende communicatievormen. Het draaiboek is dan het hulp-
middel om het proces soepel te laten verlopen.
cycliscH
De ontwikkelingen van een product of proces zijn cyclisch ? introductie,
groei, volwassenheid en terugval ? en worden vervolgens vervangen
door iets nieuws. Tijdens de levenscyclus van een product wordt er
voortdurend geprobeerd om de processen te optimaliseren en de
specifieke kwaliteitskosten ? foutkosten, beoordelingskosten en
preventiekosten ? te reduceren (3). Op het moment dat hier de grenzen
in bereikt zijn, vindt er via innovatie een kwalitatieve sprong plaats. Er
doet zich dan een nieuwe situatie voor. In de traditionele consumenten-
markt is de totale cyclus kort, in de bouw relatief lang. De periode die in
de bouw een rol speelt, ligt eerder in de orde van grootte van dertig
jaar, alvorens van structurele verandering sprake is. Binnen die periode
is er sprake van een proces van voortdurende optimalisatie.
structureel
De hiervoor genoemde ontwikkelingen zijn te typeren als structurele
innovatiebewegingen. Tegelijkertijd spelen zich binnen de cycli van
procesoptimalisatie nevenverschijnselen af, die tegemoet komen aan
het minder functioneren van de bestaande processen. Alvorens de
werkelijke transformatie plaatsvindt via innovatie, kan door verbeterde
samenwerking nog de laatste winst uit het traditionele proces worden
gehaald. Als voor dit traject wordt gekozen, is het essentieel dat het
doel van de nieuwe samenwerking voortdurend bovenaan de agenda
prijkt: een betere prijs-kwaliteitverhouding met de gebruiker centraal op
korte en lange termijn (beter, individueler, sneller, duurzamer).
Essentieel voor het succes van deze processen, die in de praktijk
worden aangeduid met `ketenintegratie', is het expliciet en meetbaar
maken van de prestaties. Hiervoor zijn vijf indicatoren te benoemen, die
ook gemeten kunnen worden.
BePerkte BanDBreeDte
Elke opdrachtgever kan vragen wat in zijn hoofd opkomt. Zeker als hij
niet weet wat de consequenties zijn van de opborrelende gedachte. Als
je met een dergelijke instelling de autoshowroom binnenkomt, weet je
binnen vijftien minuten dat de businessuitvoering van een model nog niet
zo gek was. Ofwel 90 tot 95 procent van de wensen en vragen bevinden
zich binnen een beperkte bandbreedte van mogelijke keuzes (4).
Zeker nu de gewenste aanpassingen steeds individueler worden, de
programma24 nr 2 2011
bewoner zich wil onderscheiden en zijn eigenheid vorm wil geven, wordt
het onderkennen van de terugkerende patronen essentieel. Juist hier
zal het aanbod op ontwikkeld moeten worden, met ruimte voor de indi-
viduele samenstelling en persoonlijke accenten, die de oplossing onder-
scheidend maakt voor de vrager (zijn verlangen naar eigenheid).
aanBoDteam
Bij een bouwteam blijft de uiteindelijke verantwoordelijkheid liggen bij
de opdrachtgever (de vrager). Als er sprake is van een aanbodteam,
dan ligt de verantwoordelijkheid over de gepresenteerde prijs-kwaliteit-
verhouding bij de aanbieders.
In het kader `Maatschappelijk aanbod, voorbeelden' zijn de vijf renova-
tieconcepten beschreven van `aanbieders'. E?n ding staat vast: de
toekomst zal anders zijn. De voorbeelden laten nieuwe perspectieven
zien voor het aanbod in de toekomst. De oude manier van werken bij
kwaliteitsaanpassingen ? waarbij de adviseur/architect een plan maakt,
bij aanname een prijs geeft en vervolgens uitvoert en de opdrachtgever
weer verder gaat alsof er niets is gebeurd ? zal binnenkort tot het verle-
den horen. Er zullen concepten op de markt komen waaruit opdrachtge-
maatscHaPPelijke Doelen
1 Continu?teit
Verschillende maatschappelijke partijen die een gezamenlijk belang
dienen. Als collectief (meerdere) marktsegmenten bedienen vanuit
een aanbod. Bijvoorbeeld de bekende meubelboulevards waar meer-
dere bedrijven hetzelfde segment dienen, maar samen zorgen voor
de vraag.
2 Schaalvergroting
Door slim inkopen en het gezamenlijk delen van de lasten ontstaat er
ruimte voor de `serie van ??n'. Waar het afgelopen decennia het
accent heeft gelegen bij een lagere kostprijs (minder materiaal, grote
serie en specialistische bouwstromen) neemt op dit moment de
behoefte aan levensduurdenken toe. Dat betekent dat de prijs-kwali-
teitverhouding over een langere duur wordt bepaald en de `hoge
verwerkingssnelheid' en lage `kostprijs' niet meer de boventoon
voeren.
3 Efficiency
Door `beter' en ` prettiger' samenwerken wordt een begin gemaakt
voor een procesoptimalisatie. Het elimineren van dubbele werkzaam-
heden voert hier de boventoon. Hiermee wordt een basis gelegd
voor toekomstige productontwikkeling.
4 Differentiatie
Het `nieuwe' aanbod is productoverschrijdend. Niet het product,
maar de prestatie bepaald het aanbod. Met het samenwerken binnen
meerdere platforms wordt de afzetmarkt vergroot. Bij de productdif-
ferentiatie wordt de bedrijfseigene `kennis en expertise' (Research &
Development) steeds belangrijker.
5 Innovatie
Het delen en uitdragen van kennis tussen maatschappelijk partijen.
Hierbij wordt regelmatig de vergelijking met de automotive gemaakt,
waar bestaande kennis en expertise wordt gebruikt om tot nieuwe
prestaties te komen. Bijvoorbeeld het delen van de kennis en
producten van de carrosserie, motor en design leidt tot nieuwe
inzichten en prestaties bij het ontwerpen van een nieuw model
(bijvoorbeeld de Audi A8).
Prestatie-inDicatoren(6)
1 Stijgende klanttevredenheid
Door de eindgebruiker centraal te stellen, is de vraag voor de markt
veranderd. Tevreden eindgebruikers (lees opdrachtgevers) zijn
gehoord in hun behoeften/wensen, hebben weinig overlast onder-
vonden en ervaren de meerwaarde van de ingreep.
2 Betere prijs-kwaliteitverhouding
Het verlagen van de proceskosten en het cre?ren van een project
overschrijdend serievoordeel biedt ruimte voor een beter prijs-kwali-
teitverhouding. Dat betekent dat de vrijkomende gelden niet worden
besteed aan het verlagen van de kostprijs, maar aan het verhogen
van de kwaliteit. Dat leidt ertoe dat de uitgaven gelijk blijven, maar
dat de levensduur wordt verlengd. Op de lange termijn zal deze prijs-
kwaliteitverhouding een hoger rendement bieden.
3 Lagere faalkosten (ofwel kwaliteitskosten)
Het transparant maken van de maatregelen en de risico's heeft
direct invloed op het eindresultaat.
De uitzondering op de regel zijn de aspecten die vallen onder het
principe `onder de grond'; knelpunten waarvan de deelnemende
partijen geen weet kunnen hebben.
4 Betere samenwerking
Betere samenwerking heeft het doel de samenwerking te optimaliseren,
waarbij verspilling van informatie en energie tot een (haalbaar) minimum
wordt teruggebracht. Betere samenwerking is afhankelijk van vier varia-
belen: betrouwbaarheid, volledigheid, snelheid en communicatie.
5 Prettigere samenwerking
Bij prettig samenwerken staat `open' communicatie met wederzijds
vertrouwen centraal. Deze zogenoemde zachte factoren, zoals
vergadergedrag, teamgeest en werkcultuur, moeten inzichtelijk
worden gemaakt. Deze waarden maken `een gevoel' over meerdere
projecten vergelijkbaar.
programma nr 2 2011 25
vers gaan kiezen, of het nu om grootonderhoud, energiebesparende
maatregelen of renovaties gaat. Dit houdt in dat er in een vroeg stadium
zekerheid bestaat over wat er gaat gebeuren.
Het worden spannende tijden, waarbij verschillende richtingen en oplos-
singen naast elkaar zullen bewegen, maar een ding is zeker: over tien
jaar is alles anders.
Bronnen
(1) `Renovatieconcepten binnen bereik', Martin
Liebregts en Yuri van Bergen, 14 februari
2011, kennisbank BestaandeWoningbouw.nl
(2) `Het vernieuwend opdrachtgeverschap', Martin
Liebregts en Yuri van Bergen, RENDA 1/2011
(3) Kwaliteitszorg in de bouw, een estafette,
Martin Liebregts, Bouwwereld, 1988
(4) `Verder zoeken naar de serie van ??n', Martin
Liebregts, 16 februari 2011, kennisbank
BestaandeWoningbouw.nl
(5) Manifest Renovatievisie 2050, Martin
Liebregts en Yuri van Bergen, Bouwhulp-
Groep/?neas, februari 2011
(6) Deze prestatie indicatoren zijn mede ontwikkeld
bij het project `nieuwe vorm van samenwerken'
Woonbedrijf en Ballast Nedam, 2010/ 2011
(7) Drie artikelen op de kennisbank Bestaande
Woningbouw die gaan over de zoektocht naar
de serie van ??n, januari/ februari 2011
maatscHaPPelijk aanBoD, voorBeelDen
1 W&R-Renovatieconcepten
Gebaseerd op het nieuwbouwconcept W&R van de BAM is een aantal
jaren geleden de eerste aanzet voor W&R-renovatie gemaakt. Samen
met vaste co-makers en gebaseerd op de vijf meest voorkomende typen
woningen zijn een standaard proces en conceptaanpak ontwikkeld.
2 BVR Renovatieconcepten
Alleen al in Noord Brabant staan 400.000 woningen uit de periode
1945-1974. Veel van deze woningen voldoen niet meer aan de huidige
energie- en comforteisen. Om aan deze opgave te kunnen voldoen, is
er door de BVR-Groep gezocht naar nieuwe
vormen van renovatie en onderhoud. Door gebruik
te maken van kennis en kunde van marktpartijen
om deze opgave sneller en beter aan te pakken.
3 CR+
Een samenwerking tussen Huybregts Systeem-
bouw, Weijers Eikhout, Jongeneel, MAT Afbouw,
Feenstra Tilburg. CR+ is een totaalconcept in de
renovatie, gericht op de realisatie van woning-
transformatie waarbij de individuele bewoners
keuzemogelijkheden krijgen. Vanaf de initiatieffase
bij de opdrachtgever wordt door de deelnemende
bedrijven een projectoverstijgende aanpak met
vooraf geselecteerde en berekende maatregelen
als oplossing aangeboden.
4 360SKIN
Een concept van Weijers Eikhout voor het verbe-
teren van de kwaliteiten van de buitenschil van de
woning. 360Skin richt zich op het renoveren of
transformeren van de schil van de bestaande
woningvoorraad om de energievraag te beperken
en de esthetische kwaliteit te verbeteren. De
keuzevrijheid van de bewoner staat centraal en de
overlast van de werkzaamheden voor de bewoner
wordt beperkt door zo veel mogelijk gebruik te
maken van een industri?le aanpak.
5 Cocon
Een samenwerking tussen BouwhulpGroep,
Kingspan Unidek, Ubbink, VELUX Nederland,
Wavin Nederland, Weijers Eikhout, Zehnder
Group Nederland/J.E. StorkAir.
Het dak en de zolder vormen bij uitstek de elementen van een woning
die zich lenen voor meerdere verhalen. Oorspronkelijk ontworpen als
loze ruimte, heeft het in de afgelopen eeuw een veelzijdige ontwikkeling
doorgemaakt. Het dak en de erbij behorende ruimte hebben een struc-
turele bijdrage geleverd aan het wonen en de beleving ervan. Het benut-
ten van de mogelijkheden al of niet in combinatie, leidt tot nieuwe oplos-
singen en mogelijkheden. Cocon - zie schematisch voorbeeld in onder-
staand figuur - hoopt door het verzamelen van de nieuwe perspectieven
een aanzet te geven tot vernieuwde integrale oplossingen voor de
`negen verhalen over het dak'.
Reacties