De rol van aannemers wordt steeds groter, nu corporaties zich meer gaan richten op hun kerntaken en in toenemende mate dagelijks onderhoud uitbesteden. Gevolg is dat woningcorporaties hun oren en ogen achter de voordeur verliezen, doordat zij zelf minder vaak bij bewoners over de vloer komen. Kunnen aannemers die signaleringsfunctie van corporaties overnemen?
1
De monteur anno 2015:
vakbekwaam ?n sociaal vaardig
1-6-2015
De rol van aannemers wordt steeds groter, nu corporaties zich meer gaan
richten op hun kerntaken en in toenemende mate dagelijks onderhoud
uitbesteden. Gevolg is dat woningcorporaties hun oren en ogen achter de
voordeur verliezen, doordat zij zelf minder vaak bij bewoners over de vloer
komen. Kunnen aannemers die signaleringsfunctie van corporaties
overnemen?
Tekst en beeld Janneke de Cort, creatief bruggenbouwer KnaapenGroep
Steeds meer woningcorporaties
kiezen ervoor het dagelijks
onderhoud uit te besteden aan
aannemers. Dit onderhoud is
voor de woningeigenaar echter
ook een belangrijk
contactmoment met bewoners
en een van de weinige
momenten dat zij een goede
reden heeft om binnen te
komen. Daarbij spreken
monteurs de taal van de
bewoner. Want is er ergens
sprake van verwaarlozing, een
sterk vervuilde woning of een
andere zorgwekkende situatie,
dan kan dit bij dagelijks
onderhoud door de monteur
worden gesignaleerd. Door het
uitbesteden van deze werkzaamheden verliezen corporaties dit contactmoment met de
bewoners; het zijn immers niet meer hun eigen monteurs die bij mensen thuis komen. Het is
de vraag of aannemers deze rol van de corporatie kunnen overnemen.
Signaleringsfunctie voor aannemer
In eerste instantie zal voor velen het antwoord op deze vraag zijn: nee. Een aannemer wordt
immers gestuurd op omzet en daarmee op effici?ntie. Dat is een totaal andere insteek dan
die van de corporatie, die een belangrijke maatschappelijke functie heeft en wordt gestuurd
op bewonerstevredenheid. Ook vraagt het om bepaalde vaardigheden om signalen te
kunnen oppikken en hier op een goede manier mee om te gaan. Tegelijkertijd geldt: wat een
2
monteur van een corporatie kan, moet een monteur van een aannemer ook kunnen. Mits ?
en daar komt het ? de aannemer de ruimte krijgt om die signaleringsfunctie op zich te nemen
en de geselecteerde monteurs de juiste training krijgen om de functie goed uit te voeren.
Goede randvoorwaarden
Een aannemende partij kan de
signaleringsfunctie niet goed uitvoeren als
de afspraken tussen hem en de corporatie
enkel zijn gebaseerd op `zo snel mogelijk,
tegen zo laag mogelijke kosten'. Dan kan
niet van een monteur worden gevraagd om
ook scherp te zijn op eventuele
zorgwekkende situaties, die informatie vast
te leggen en vervolgens nog op de juiste
manier terug te koppelen. Het is van belang
dat beide partijen daar binnen de gegeven
opdracht goede randvoorwaarden voor
bepalen. Hoe belangrijk vindt de corporatie de signaleringsfunctie? En wat heeft de
aannemer nodig om de signaleringsfunctie op de gewenste wijze uit te voeren?
De juiste monteur selecteren
Daarnaast is uiteraard van belang dat de aannemer ervoor zorgt dat monteurs, die
verantwoordelijk zijn voor het dagelijks onderhoud voor corporaties, alle benodigde kennis en
handvatten hebben om de signaleringsfunctie uit te voeren. Niet iedereen beschikt over de
juiste vaardigheden. Een selectie maken is dus nodig.
Zo dient een monteur van zichzelf al bepaalde eigenschappen te hebben. Bijvoorbeeld een
open houding hebben, oprecht nieuwsgierig zijn, kunnen luisteren en observeren, sensitief
zijn en direct communiceren. Vervolgens moet hem helder zijn wat zijn taken zijn, waarom
hem dat wordt gevraagd en hoe hij dit kan doen. Naast het wat en het hoe, is de
waaromvraag heel belangrijk, blijkt uit de dagelijkse praktijk. Monteurs voelen zich vervelend
over het bewust rondkijken in een woning als voor hen niet duidelijk is waarom die
signaleringsfunctie zo belangrijk is. Ook is het daarbij essentieel dat zij weten wat er met hun
meldingen gebeurt.
Om deze redenen is het delen van cases
met monteurs van groot belang. Hierbij
wordt aan de hand van praktische
voorbeelden (zie kader) uitgelegd dat
bewoners juist zijn geholpen met het
signaleren van obstakels. Want door te
laten zien dat een corporatie mensen
kan helpen naar aanleiding van signalen
die monteurs hebben opgevangen, wordt
het belang van hun functie duidelijk. Voor
het vertrouwen is een ontmoeting met de
Stapels ongeopende post
Een voorbeeld. Een monteur ziet in een woning
hele stapels ongeopende post liggen. De
corporatie gaat daarop met de bewoner in
gesprek. Het blijkt dat de bewoner wel elke
maand netjes de huur betaalt omdat hij bang is
anders uit zijn woning te worden gezet. Maar alle
andere rekeningen betaalt hij niet en de bewoner
is het overzicht helemaal kwijt. De corporatie
schakelt vervolgens hulp in van een derde partij
en zo wordt de bewoner geholpen weer
financieel overzicht te krijgen.
De zorgen in de Bouwtool
Een voorbeeld. Monteurs van KnaapenGroep
werken met de Bouwtool, een programma voor de
iPad waarin alles over een lopend project wordt
vastgelegd. Zij kunnen hun zorgen over bepaalde
omstandigheden die ze aantreffen in een woning,
in dit systeem invoeren en direct doorsturen naar
de verantwoordelijke bij de corporatie. Deze
informatie is uiteraard uitsluitend toegankelijk voor
daartoe bevoegde personen en zij kunnen aan de
slag met de signalering.
3
betrokken instanties daarbij ook waardevol. Dit kan bijvoorbeeld een maatschappelijk werker
zijn die vertelt over wat hij doet en hoe hij anticipeert op vraagstukken vanuit de corporatie.
Vertrouwen in het proces
Om monteurs vertrouwen te geven in het proces, is het zoals
gezegd ook van betekenis dat zij weten wat er met hun
meldingen gebeurt. Niet continu, maar in ieder geval wel een
paar keer per jaar. Verhalen over bewoners die echt verder
zijn geholpen naar aanleiding van een signalering, geven
monteurs het gevoel dat hun taak zin heeft. Ook zien zij zo de
waarde die corporaties eraan hechten en hoe serieus deze
hun meldingen oppakt.
Natuurlijk moet dit proces helder op papier staan en goed zijn
afgestemd tussen corporatie en aannemer. Zaken die daarin
van belang zijn, zijn onder meer:
? Waar gaan we op signaleren?
? Wat wordt er met een signalering gedaan, welk
proces wordt gevolgd?
? Wie is vast aanspreekpunt binnen de corporatie?
? Welke instanties betrekken we?
? Wie gaat erop af?
? Wat is het juiste tijdstip van doorpakken?
? Hoe gaan we om met privacy?
? Wie geeft terugkoppeling aan monteurs?
? Op welke manier koppelen we zaken terug aan
monteurs?
Training en coaching
Wat en op welke manier monteurs hun
werk het beste kunnen doen, krijgt
invulling door training en coaching. Zij
krijgen uitgelegd wat signaleren is,
welke zorgen moeten worden gemeld
en waarop ze daartoe moeten letten.
Observeren ze bijvoorbeeld op
eenzaamheid en isolement,
verslaving, vervuiling of huiselijk
geweld? Ook komt aan bod welke
specifieke omstandigheden in de
woning of van bewoners aanleiding
kunnen geven tot zorg en hoe
monteurs daarmee omgaan.
Vervolgens worden monteurs met
De juiste vaardigheden
Wil je als aannemer een signaleringsfunctie goed
kunnen uitvoeren dan kan het nodig zijn om hiervoor
nieuw personeel aan te nemen. Renovatiebedrijf
KnaapenGroep selecteert zelf haar medewerkers,
onderaannemers en leveranciers op hun
vakbekwaamheid ?n hun sociale vaardigheden. En bij
beoordelingen wordt aandacht besteed aan zowel
harde als zachte competenties. Daarnaast heeft de
aannemer twee medewerkers in dienst met een
sociaal-maatschappelijke achtergrond. Zij focussen
zich tijdens grootschalige renovatietrajecten volledig
op het contact met de bewoners. Ook bespreken zij
van tevoren met de corporatie welke bewoners extra
begeleiding nodig hebben en waar rekening mee moet
worden houden. Zo kunnen ook de bewoners met
gezondheidsklachten een traject van
onderhoudswerkzaamheden goed doorstaan.
4
coaching in de praktijk begeleid, om hen ter
plekke te helpen dit observeren verder te
ontwikkelen.
Zonder twijfel brengt een signaleringsfunctie
veranderingen met zich mee voor aannemers
en hun monteurs. Van hen wordt in dit geval
meer gevraagd dan enkel het repareren van
een lekkende kraan. Toch is het ook geen
complete ommezwaai. Medewerkers van
aannemers die veel werken voor corporaties en
vaak bij bewoners over de vloer komen,
moeten sowieso beschikken over harde en
zachte competenties. Ze moeten zijn aangenomen op hun vakbekwaamheid ?n hun sociale
vaardigheden. Want bewonerstevredenheid is voor corporaties ? terecht ? simpelweg te
belangrijk.
Kortom, kunnen aannemers signaleren achter de voordeur? Ja, met duidelijke afspraken met
sociaal vaardige en goed ge?nformeerde en getrainde monteurs, kan een aannemer de
signaleringsfunctie van corporaties zeker overnemen.
Stappenplan training en coaching van monteurs
1. Randvoorwaarden bepalen, plan maken
2. Selectie van monteurs
3. Bewustwording (waarom doen we dit?)
4. Vertrouwen krijgen in het proces (d.m.v. het delen van cases), ontmoeting
instanties
5. Training: inhoudelijke uitleg over signaleren en waarop moet worden gelet
6. Coaching: begeleiden in de praktijk
a. Monteurs het vertrouwen geven dat ze het kunnen vanuit zichzelf, omdat
ze alles in huis hebben
b. Monteurs helpen de signaleringsfunctie verder te ontwikkelen, door ze te
wijzen op zaken die aanleiding kunnen geven tot zorg
c. Monteurs begeleiden in hoe zij met bepaalde situaties moeten omgaan en
wie zij waarvoor kunnen inschakelen bij een melding
Reacties