Het herbestemmen van zorggebouwen naar nieuwe doelgroepen en functies is een uitdaging. Reden om eigenaren van zorgvastgoed als zorginstellingen en woningcorporaties te ondersteunen met de ‘Transformatiescan bestaande zorggebouwen’. Met de scan kan in een relatief kortdurend interactief proces worden bepaald of transformatie van het vastgoed naar nieuwe markten en doelgroepen haalbaar is, in financieel, bouwkundig en markttechnisch opzicht. Duidelijkheid hierover vergroot in een aantal weken het inzicht, versnelt besluitvorming en voorkomt leegstand.
1
De molensteen om de nek
van de zorginstelling
30-10-2014
Het herbestemmen van zorggebouwen naar nieuwe doelgroepen en functies is
een uitdaging. Reden om eigenaren van zorgvastgoed als zorginstellingen en
woningcorporaties te ondersteunen met de `Transformatiescan bestaande
zorggebouwen'. Met de scan kan in een relatief kortdurend interactief proces
worden bepaald of transformatie van het vastgoed naar nieuwe markten en
doelgroepen haalbaar is, in financieel, bouwkundig en markttechnisch opzicht.
Duidelijkheid hierover vergroot in een aantal weken het inzicht, versnelt
besluitvorming en voorkomt leegstand.
Tekst Anneke Speelman, senior adviseur HEVO
Corporatie Wonen Meerssen heeft de Transformatiescan toegepast. Het hart van het complex zal fungeren als ontmoetingsplek met diverse activiteiten
2
Kantoren, winkels, kloosters, boerderijen, scholen, culturele centra, buurthuizen; iedere dag
komt er vastgoed leeg te staan. Het lijkt een niet te stoppen fenomeen. Intussen is en dreigt
er leegstand bij verpleeg- en verzorgingshuizen en gebouwen voor de psychiatrie en
gehandicaptenzorg. Veranderingen in de maatschappij en overheidsbeleid met betrekking tot
scheiden van wonen en zorg en de afgesproken beddenreductie in de psychiatrie, zijn
hieraan debet.
Veel zorgvastgoed is veertig tot vijftig jaar oud, maar ook een groot deel is van recentere
datum. De kazerneachtige architectuur en uniforme inrichting van deze complexen sluit
veelal niet aan bij de wensen van de huidige en toekomstige cli?nt en professional. Meer
privacy, meer ruimte, nieuwe werkmethoden en het leveren van zorg op afstand zijn slechts
een paar voorbeelden die gemeengoed zijn in zorgland. Zorginstellingen en corporaties met
zorgvastgoed moeten om die reden, en omdat de toekomstige doelgroep een forse
zorgvraag zal kennen, nieuwe woonzorgconcepten ontwikkelen. Alleen zo maken zij hun
incourante vastgoed aantrekkelijk voor cli?nten en medewerkers.
Tegelijkertijd voert de overheid
sinds 2014 een beleidslijn die
ervoor moet zorgdragen dat
mensen met een grote zorg-
vraag intramuraal kunnen
wonen en mensen met een
kleinere zorgvraag hulp aan
huis ontvangen. Deze beleids-
lijn heet binnen de ouderen- en
gehandicaptenzorg het
`scheiden van wonen en zorg'.
In de psychiatrie is een forse
beddenreductie afgesproken.
Dit beleid gaat gepaard met het
verschuiven van geldstromen.
Een van de belangrijke punten
is het decentraliseren van een
groot deel van het zorgbeleid
naar gemeenten. Dit gebeurt
gefaseerd maar moet in 2015
een feit zijn. Gevolg is dat
cli?nten met een kleinere zorg-
vraag niet meer in aanmerking
komen voor een woonvergoed-
ing vanuit de AWBZ. Mensen blijven zelfstandig wonen en kunnen daarnaast zorg
ontvangen.
Zorggroepen zijn geen oplossing
Het langetermijndenken over deze zaken en vastgoed zijn nooit core business geweest van
de meeste zorginstellingen. Door onervarenheid met de materie ligt het maken van niet-
doordachte keuzen, het nalaten van kiezen of het vooruitschuiven ervan op de loer.
Dreigende leegstand kan dan een molensteen om de nek van een zorginstelling worden.
Verzorgingshuis Beukeloord in Meerssen wordt verbouwd naar verpleeghuis en zelfstandig
wonen (zie kader)
3
Iedere zorginstelling en corporatie heeft te maken met dit probleem; het Rijk schat in dat
zeker zo'n 9000 panden in Nederland niet gereed zijn voor de toekomst.
De Transformatiescan bestaande zorggebouwen, die HEVO samen met Inbo en
ArjoHuntleigh heeft ontwikkeld, biedt snel inzicht in de gebruiksmogelijkheden en -
onmogelijkheden van verouderde zorggebouwen. Het gaat om vragen over het afstemmen
van een gebouw op de juiste zorggroep: lichte, zware, chronische, dementerenden of
mensen met een verstandelijke beperking. En wil een zorgaanbieder er ook faciliteiten voor
revalidatie in betrekken? De keuze voor de ene of de andere doelgroep moet de
zorgaanbieder vertalen in een bouwtechnische transformatie van het pand, waarbij identiteit
en kwaliteit hand in hand gaan.
Nogal eens moet verder worden gekeken dan de onmiskenbare taken die dicht bij de zorg
liggen. Doelgroepen binnen die zorg zijn dan geen oplossing. Daarom wordt vanuit de
Transformatiescan ook gekeken naar oplossingen in de sfeer van retail, cultuur,
jongerenhuisvesting en huisvesting voor MOE'ers (mensen uit Midden- en Oost-Europese
EU-landen). Ook worden de opties onderzocht voor nieuwe kantoorconcepten of een lichte
opknapbeurt en tegen een geringe huursom nog tien jaar verhuren. Soms is er ook sprake
van rigoureuze besluiten: slopen en terug naar de natuur of verhuur aan particulieren. Een
dergelijke omslag in (zorg)vastgoed vraagt dus ook om een compleet nieuwe kijk op
ondernemerschap in een veranderend zorglandschap.
Een eerste inspectie
In de Transformatiescan is de mogelijkheid
van een quickscan opgenomen. Dit is een
globale inspectie van het pand op
aanwezige installaties en bouwtechnische
aspecten. De financi?le situatie van de
instelling wordt daarbij ook onder de loep
genomen. Het resultaat is een memo waarin
wordt geadviseerd om al dan niet met een
traject te starten. Soms is een transformatie
naar de door de corporatie beoogde
doelgroep niet mogelijk, omdat het
bouwkundig geen optie is.
Indien het advies uit de quickscan positief is, wordt een basisscan uitgevoerd. Die
onderzoekt of transformatie daadwerkelijk mogelijk is. Het is de start van een zeer interactief
proces, waarin behalve het management van de zorginstelling gaandeweg ook medewerkers
en cli?ntenraad worden betrokken. Maar eerst wordt de diepte ingegaan door informatie te
verzamelen: het sociaal en financieel jaarverslag, afschrijvingstermijnen van gebouwen,
monumentale status, kadastrale tekeningen, bestemmingsplan, brandveiligheid enzovoort.
Deze gegevens worden verwerkt in een SWOT-analyse van het pand en de locatie. Deze
analyse gaat in op de waardering van gebouwen in architectonische en technische zin en op
de waardering van de locatie op het gebied van onder meer ligging, landschap en
bereikbaarheid.
Verzorgingshuis Beukeloord
Wonen Meerssen is een van woningcorporaties
die de Transformatiescan hebben toegepast.
Verzorgingshuis Beukeloord in Meerssen wordt
nu verbouwd naar verpleeghuis en zelfstandig
wonen. Frans G?rtener van Wonen Meerssen
is tevreden en vertelt dat de corporatie snel
een compleet inzicht in het vraagstuk heeft
verworven. "Dit hadden we zelf niet zo snel
voor elkaar gekregen. Het team is betrokken en
creatief. Door in bouwteamverband ook nog het
een en ander uit te werken, worden slimme
oplossingen bedacht die kosten besparen."
4
Concreet op zoek
In de daaropvolgende fase gaat het transformatieteam samen met het management concreet
op zoek naar toekomstige functies en doelgroepen. Indien de keuze valt op zorg, wordt
hierop ingezoomd. Een visie en ambitie voor de zorg wordt bepaald, toekomstige
doelgroepen worden geformuleerd en consequenties voor het pand worden in kaart
gebracht. Dit samen wordt afgezet tegen logistieke processen en zorgprocessen. Het is in
feite de zoektocht naar een aansprekend en haalbaar woonzorgconcept. Hiervoor worden
tijdens de Transformatiescan in principe drie intensieve workshopdagen georganiseerd,
waarin ruimte is voor marktverkenning, concurrentieanalyse en het in grove lijnen bepalen en
tekenen van het programma van eisen. Op dat moment wordt ook direct gerekend, om te
bepalen hoe groot de benodigde investering is en wat dit betekent voor de exploitatie.
Voor de nieuwe indeling van Beukeloord is gekozen voor Zorg (westvleugel), Wonen (noordvleugel), Werken (oostvleugel) en Ontmoeten (zuidvleugel)
5
Merkbepaling
In de workshops wordt gebruikgemaakt van tal van werkmethoden om zaken boven water te
krijgen. Voor het bepalen van missie, visie, kernwaarden en bouwambities voorziet de scan
onder andere in een ludiek merkenspel dat via beeld antwoord geeft op de vraag `wie zijn we
en wie willen we zijn?'. Heel eenvoudig betekent dat: wil je in je zorgverlening de HEMA, de
Bijenkorf of de Jumbo zijn? Mik je op het segment cli?nten dat financieel draagkrachtig is en
voor private zorg wil betalen of wil je als instelling ook een dienstverlenende functie in de wijk
vervullen? Het spel maakt allerlei associaties los en door de interactiviteit waarmee het wordt
gespeeld, ontstaat als het ware het merk; een soort gemene deler die de organisatie wil
uitstralen. Dit is na de transformatie terug te zien in de kwaliteit van de beleving van het
gebouw.
Het merk vormt nogal eens de basis voor de diepgaandere discussie over hoe een instelling
de werkprocessen in het pand wil vormgeven: zorg en facilitair en hoe faciliterend moet ict
zijn? De scan houdt rekening met trends als Het Nieuwe Werken en Het Nieuwe Zorgen en
organisaties worden hiermee geholpen. Tijdens de scan wordt verder meegedacht over
procesondersteunende voorzieningen. Dit alles wordt vertaald in een personeelsplan voor
het gebouw en de kosten ervan per jaar. Dit is van belang aangezien 90% van de kosten
bestaat uit personele lasten. Als je het gebouw daarom dusdanig kunt vormgeven dat er
effici?nt en effectief kan worden gewerkt, drukt dit de jaarlijkse lasten.
De transformatiescan sluit af met een
uitgebreide eindscan, waarin het
woonzorgconcept wordt vertaald in een
structuurontwerp van het toekomstige
zorggebouw, aangevuld met een programma
van eisen voor de ruimtelijke indeling,
technische voorzieningen, bouwkundige
prestaties en criteria voor duurzaamheid voor
onder meer energie en materiaalgebruik. In het
eindadvies zijn ook de kosten van de
transformatieplannen berekend, waarbij de
zorginstelling tevens een beeld krijgt van de
financi?le gevolgen voor de zorg- en
woonexploitatie door de jaren heen.
Pragmatisch ingericht
HEVO heeft inmiddels de eerste scans uitgevoerd. Ook zijn er reeds projecten in uitvoering
waarvan het eerste pand een halfjaar geleden is opgeleverd. De scan is pragmatisch en
binnen acht weken weten instellingen waar ze aan toe zijn. De kennisalliantie die ervoor
zorgt dat de scan werkt, is bijzonder. Er wordt niets gedicteerd en er wordt interactief met de
zorginstelling of corporatie samengewerkt. Daarbij besparen zorginstellingen geld met deze
scan. Te vaak gaan ze nog van het ene naar het andere adviesbureau voor deelvragen. In
de scan wordt integraal naar het probleem gekeken. Tot slot krijgen organisaties door de
diepgang en kwaliteit van het transformatieplan banken of investeerders sneller zo ver dat ze
deelnemen. De scan is om die reden een prima vertrekpunt voor het opzetten van een
business case om plannen bij banken of investeerders gefinancierd te krijgen.
Trainingen
De `Transformatiescan bestaande
zorggebouwen' is ontwikkeld door
vastgoedspecialist HEVO, architect van
onder meer zorgpanden Inbo en leverancier
van medische hulpmiddelen ArjoHuntleigh.
Door heel Nederland worden incompany-
trainingen gehouden om kennis te maken
met de methodiek. Informatie hierover is te
vinden op www.transformatiescan.com.
Reacties