Energiezuinige en zelfs energieneutrale en -leverende woningen zijn al lang geen groot technisch probleem meer. Het krimpen van de voorraad traditionele energiebronnen vraagt om alternatieve oplossingen. Daarvoor is een omslag nodig bij corporaties, ontwikkelaars, bouwers en bewoners. Want nul-op-de-meter vraagt om een andere benadering. Zo worden fabrikanten steeds vaker uitgedaagd om prestatiegaranties af te geven. Dat lijkt toekomstmuziek, maar is vandaag al mogelijk. Meer weten over NOM in de praktijk? Kom 9 april naar Rotterdam voor Renda Proeflokaal!
de mindset van nul-op-de-meter12 nr 2 2015
In de nieuwe wijk RijkwijkBuiten zijn vijf nul-op-de-meter-woningen gerealiseerd
de mindset van
nul-op-de-meter
Energiezuinige en zelfs energieneutrale en
-leverende woningen zijn al lang geen groot
technisch probleem meer. Het krimpen van de
voorraad traditionele energiebronnen vraagt om
alternatieve oplossingen. Daarvoor is een
omslag nodig bij corporaties, ontwikkelaars,
bouwers en bewoners. Want nul-op-de-meter
vraagt om een andere benadering. Zo worden
fabrikanten steeds vaker uitgedaagd om presta-
tiegaranties af te geven. Dat lijkt toekomstmu-
ziek, maar is vandaag al mogelijk.
tekst arco knoester, itho daalderop
klimaatgarant
VIJF NOM-WONINGEN
In de nieuwe wijk RijswijkBuiten verzorgt Klimaatga-
rant de energie-0-installaties voor 250 woningen.
De woningen hebben een EPC van 0 of beter en er
zijn vijf nul-op-de-meter-woningen gerealiseerd met
de Energiesprong-subsidie van Platform31. De
woningen zijn voorzien van een warmtepomp, venti-
latiesysteem en douche-wtw van Itho Daalderop en
PV-panelen. Bouwkundige aanpassingen omvatten
onder meer het toepassen van driedubbel glas en
een zeer goede kierdichting. De woningen worden
ontwikkeld en gebouwd door Dura Vermeer. Ener-
gie Exploitatie RijswijkBuiten, dochterbedrijf van
Klimaatgarant, is eigenaar van de installaties en
garandeert de energieprestatie van de woningen
gedurende 25 jaar.
Verduurzaming is durven doen, innoveren en nieuwe technie-
ken en concepten toepassen en ook de uitdaging zien in het
oplossen van schijnbare tegenstellingen. Zoals het beleven
van een comfortabeler en gezonder binnenklimaat tegen
minder kosten en energieverbruik. De rol van toeleveranciers
wordt dus anders. Itho Daalderop werkt inmiddels als ketenpartner
samen met bouwers en corporaties om mee te denken, te advise-
ren en te begeleiden in het proces naar een energiezuinige en
comfortabele woning. Hiervoor worden volledig elektrische instal-
laties gebruikt die zorgen voor steeds meer rendement. Ook
kunnen ze worden ge?ntegreerd, waardoor bijvoorbeeld de retour-
lucht van het ventilatiesysteem wordt gebruikt voor zowel het
opwarmen van de toevoerlucht als regeneratie van de bodem.
Bovendien zijn ze ontwikkeld vanuit de gedachte om de laagste
kostprijs over de gehele levenscyclus te realiseren. Dit alles gebeurt
met een gezamenlijk doel: energieneutraal of -leverend betaalbaar
bouwen en wonen voor iedereen toegankelijk maken.
DIVERSE OPLOSSINGEN INEEN
Het project Stroomversnelling Huur heeft de ambitie om de komende
jaren 111.000 woningen naar nul-op-de-meter (NOM) te transformeren.
Naast dit landelijke zijn er veel initiatieven op lokaal niveau die hetzelfde
doel hebben. Het gaat hierbij om woningen die tussen de jaren vijftig en
zeventig zijn gebouwd en zonder aanpassingen bepaald niet energiezui-
nig zijn. De schil wordt volledig aangepast en de woning wordt goed
ge?soleerd. Ook aan installaties wordt het nodige gedaan door middel
van totaaloplossingen, waarin verschillende duurzame producten tot
energiezuinige systemen worden geconfigureerd. Vrijwel altijd is dit een
combinatie van ventilatie, verwarming en warm water: het toepassen van
warmtepompen, vraaggestuurde ventilatie met warmteterugwinning, een
zonthermische oplossing en monitoring. Monitoring geeft inzicht in het
functioneren en presteren van de toegepaste installaties. Op basis hier-
van worden prestatiegarantie en meerjarige zekerheid afgegeven.
ENERGIEPRESTATIEVERGOEDING
Woningeigenaren kunnen tegenwoordig kiezen uit een steeds groter
aanbod van technologie?n om hun woning duurzamer te maken. Veel
aanbieders richten zich daarbij echter op een specifieke technologie.
Ongeacht of gas of elektriciteit wordt verbruikt; er staat een verhoging
van de energielasten voor de deur. De druk op de overheid neemt toe
om voor de transitie naar een duurzame energievoorziening de heffings-
korting te verhogen of de energiebelasting te verlagen.
Een nieuwe ontwikkeling hierbij is de energieprestatievergoeding. Dit
wetsvoorstel geeft verhuurders de mogelijkheid met huurders afspraken
te maken over een vaste vergoeding, ter vervanging van de energiereke-
ning bij normaal gebruik. Corporaties kunnen zo met het geld van de
energierekening investeren in verduurzaming en huurders krijgen een
comfortabeler woning tegen ongeveer dezelfde woonlasten. Dit schept
de mogelijkheid voor het op grote schaal toepassen van duurzame oplos-
singen zoals een warmtepomp. Voor Itho Daalderop is dit een van de
producten van de toekomst. Op weg naar nul-op-de-meter richt het
bedrijf zijn pijlen op alweer de vierde generatie warmtepompen met
bodemlus, waarmee de warmtepomp een gegarandeerd hoog rendement
heeft, onafhankelijk van de buitentemperatuur. Ook het rendement voor
het bereiden van tapwater ligt aanzienlijk hoger dan bij toepassing van
een luchtwaterwarmtepomp. Groot voordeel hiervan is dat er met minder
zonnepanelen kan worden volstaan om nul-op-de-meter te garanderen.
De warmtepomp is onderdeel van verschillende nul-op-de-meter-
concepten en onderscheidt zich met nieuwe ontwikkelingen, zoals de
opname van pompen met een gelijkstroommotor en de standaardinte-
gratie van monitoringsfunctionaliteit. Voordeel van deze installaties is
dat ze ten opzichte van traditionele nagenoeg onderhoudsvrij zijn. Itho
Daalderop monitort nu al realtime 6000 woningen met warmtepompen.
Door vernieuwde technieken is het gebruik en de installatie van deze
pomp toegankelijker geworden. Grondboringen zijn eenvoudiger gewor-
den en al mogelijk voor 2000. Er is er een kleinere oppervlakte nodig
waardoor het renoveren van de bestaande woningvoorraad met dit
soort technieken mogelijk is.
GARANTIES AFGEVEN
Verschillende toeleveranciers gaan veel verder dan alleen het produce-
ren van installaties. Ze integreren technologie?n in praktische totaalop-
lossingen. Bovendien garanderen ze dat de geclaimde prestaties ook
worden gehaald. Garanties op het functioneren van een product gaan
altijd hand in hand met verlengde garantie. Die wordt onder voorwaarde
van monitoring en inbedrijfstelling op product- of systeemniveau afge-
geven. Prestatiegarantie is alleen mogelijk op systeemniveau, mits
sprake is van monitoring en inbedrijfstelling.
Onderhoud aan het systeem wordt verricht door een toegewezen partner.
Bij deze garantie worden vooraf afspraken gemaakt over het energiever-
bruik van de woning en eventuele beschikbaarheid van persoonsgebon-
den energie. Ook de voorwaarden waaronder de woning aan deze eisen
voldoet, zijn vooraf vastgelegd. Denk hierbij ook aan bouwkundige wijzi-
gingen en de intensiteit van bewoning. Bij deze projecten gelden bouw-
kundige voorwaarden voor de schil van de renovatie- of nieuwbouwwo-
ning. Hierdoor verkrijgt de opdrachtgever zekerheid over alle kosten met
betrekking tot aanschaf, instandhouding en exploitatie van de installatie.
Nul-op-de-meter-concept met toepassing van een warmtepomp met
bodemlus, vraaggestuurde ventilatie met warmteterugwinning,
douche-wtw, thermische collectoren en PV-panelen
ithodaalderop
de mindset van nul-op-de-meter14 nr 2 2015
GARANDEER WAT JE KUNT GARANDEREN
tekst joop van vlerken
De belangen bij nul-op-de-meter (NOM) zijn groot en de uitgangs-
punten leiden tot veel discussie. Dat bleek tijdens Renda Proeflokaal
`Hoe managen we nul-op-de-meter?' op 9 april in het Rotterdamse
Innovatiecentrum Duurzaam Bouwen (ICDuBo). Na drie interessante
presentaties van Arco Knoester (Itho Daalderop), Ronald Schilt
(adviesbureau Merosch) en Onno van Rijsbergen (Woonbond)
gingen de bezoekers in discussie over NOM. Ze deden dit onder
leiding van Erna van Holland, hoofdredacteur van Renda. De belang-
rijkste conclusies zijn:
Begripsbepaling
Een van de belangrijkste aspecten van NOM is begripsbepaling. Het
is cruciaal dat alle partijen hetzelfde verstaan onder nul-op-de-meter.
En wat doe je met mensen die in een NOM-huis wonen, maar toch
een energierekening hebben? Een conclusie is dat bewoners en
huurders niet de dupe mogen worden van eventuele gaten in het
NOM-model. Als er iets misgaat en de bewoners toch een energie-
rekening krijgen, moet dat een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn
van bouwers, verhuurders en huurders. Daarom is het essentieel
vooraf te komen tot goede afspraken.
Gaten in nul-op-de-meter
De Woonbond constateert dat er gaten zitten in het NOM-model. Zo
gaat het uit van stijgende energielasten, maar dat is de komende
jaren niet aan de orde. Daarnaast zijn er problemen met spreiding in
energieverbruik; mensen die in vergelijkbare woningen wonen,
kunnen toch een behoorlijk afwijkend verbruik hebben. Deze sprei-
ding wordt wel kleiner naarmate de woning goed is ge?soleerd, maar
verschillen zullen er blijven. Een andere grote uitdaging voor NOM is
saldering. Het concept gaat ervan uit dat de door zonnepanelen
opgewekte energie kan worden weggestreept tegen het verbruik
van de woning. Tot 2020 is dat inderdaad mogelijk, maar daarna
wordt de regeling mogelijk (gefaseerd) afgeschaft. Dit haalt een
streep door het NOM-model, omdat de opgewekte stroom door
zonnepanelen minder oplevert dan waarmee nu rekening is gehou-
den. Een ander probleem is dat NOM in de gestapelde bouw nog
moeilijker te garanderen is, omdat er per woning minder dakopper-
vlak beschikbaar is. Het lijkt er sterk op dat voor grote steden naar
andere oplossingen moet worden gezocht.
Garanties over verbruik
Je weet niet hoe bewoners omgaan met een woning na oplevering.
Monitoren speelt hierbij een belangrijke rol. Itho Daalderop doet dat
al voor 6000 ge?nstalleerde warmtepompen. Door het verbruik te
vergelijken tussen wijkbewoners onderling, maakt de toeleverancier
bewoners bewust van hun energieverbruik. Daarnaast is het van
belang om na oplevering van de woning voor langere tijd een vinger
aan de pols te houden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je twee jaar na
oplevering nog eens terugkomt om te zien hoe bewoners met de
woning omgaan. Op dat moment hebben ze aan de techniek kunnen
wennen en is er een zomerwintercyclus overheen gegaan, zodat er
ook meer te zeggen valt over het verbruik.
Bewonersprofielen
Een van de oplossingen voor de grote spreiding in energieverbruik,
zijn bewonersprofielen met aangepaste garanties. Er zijn namelijk
grote verschillen tussen bewoners. Door ze in te delen in groepen is
het makkelijker om garanties af te geven op het verbruik. Een alleen-
staande oudere heeft bijvoorbeeld een ander profiel dan een jong
gezin met kinderen. Dit indelen sluit ook beter aan bij hoe in andere
sectoren wordt omgesprongen met dit soort problematiek.
Garandeer niet op verbruik
Je kunt eigenlijk geen garanties afgeven over toekomstig energie-
verbruik. Het is niet te voorspellen hoe vaak mensen gaan douchen
of hoe hoog ze de thermostaat zetten. Bewoners bepalen dan ook
voor een groot deel het succes of falen van NOM. De vraag is of
NOM een doel op zich moet zijn, omdat er geen garanties zijn af te
geven op bewonersgedrag. Een alternatief is het afgeven van garan-
ties op schilisolatie en installaties, en niet op het energieverbruik.
Maar hierbij is NOM niet te garanderen.
In RijswijkBuiten is
gedurende 25 jaar
een energieprestatie
afgegeven
klimaatgarant
Reacties