De druk op woningcorporaties om huren betaalbaar te houden, is onverminderd groot. Als gevolg van de verhuurders- en saneringsheffing hebben talloze corporaties de rem gezet op hun investeringen. Nieuwbouw- en renovatieprojecten zijn uitgesteld of afgeblazen. Het zijn rigoureuze maatregelen. Woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven (32.000 eenheden) bouwt en renoveert echter gewoon door in de regio. Door haar vastgoed-gerelateerde inkoop te centraliseren, haar leveranciersbestand tegen het licht te houden en prestaties van leveranciers continu te meten, is de afgelopen jaren een kostenbesparing van 20% gerealiseerd. Stan van den Thillart, manager Inkoop bij de corporatie, noemt dit nog maar het begin.
1
De corporatie die kosten bespaart
?n tevreden bewoners heeft
8-4-2015
De druk op woningcorporaties om huren betaalbaar te houden, is
onverminderd groot. Als gevolg van de verhuurders- en saneringsheffing
hebben talloze corporaties de rem gezet op hun investeringen. Nieuwbouw- en
renovatieprojecten zijn uitgesteld of afgeblazen. Het zijn rigoureuze
maatregelen. Woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven (32.000 eenheden)
bouwt en renoveert echter gewoon door in de regio. Door haar vastgoed-
gerelateerde inkoop te centraliseren, haar leveranciersbestand tegen het licht
te houden en prestaties van leveranciers continu te meten, is de afgelopen
jaren een kostenbesparing van 20% gerealiseerd. Stan van den Thillart,
manager Inkoop bij de corporatie, noemt dit nog maar het begin.
Tekst Martijn van de Ven, communicatiebureau Wapenfeit, foto's Woonbedrijf
De komende jaren voegt Woonbedrijf
honderden nieuwe woningen aan haar
voorraad toe. Tegelijkertijd voert de corporatie
grootschalige renovatieprojecten uit in diverse
wijken in Eindhoven. Het lijkt niet op te kunnen
voor de grootste verhuurder van Zuidoost-
Brabant. "Maar ook bij ons staat er geen
geldboom in de tuin. We zijn een financieel
gezonde onderneming en kunnen dit jaar zelfs
0% huurverhoging hanteren", erkent Van den
Thillart. "Woonbedrijf kijkt wel zeer kritisch naar
haar uitgaven. Een kleine drie jaar geleden
hebben we een doelstelling geformuleerd: een
kostenreductie van 20% op onze onderhouds-
kosten realiseren, met behoud van klantwaar-
dering en kwaliteit. En met respect voor onze
regionale leveranciers."
Wijzigingen in de organisatie
Om de doelstelling te kunnen realiseren, koos
de corporatie voor een andere, professionelere
inkoopstrategie en een aanpassing van de
organisatiestructuur. Voorheen was de
vastgoedgerelateerde inkoop decentraal
2
georganiseerd over de afdelingen Vastgoed, Wonen en Bouwservice. Sinds najaar 2012
vormen de inkopers ??n afdeling met een manager die rechtstreeks aan het bestuur
rapporteert. Een afdeling die toeziet op omvangrijke geldstromen. "Van de totale kosten van
een woningcorporatie kan 70% worden toegewezen aan vastgoedgerelateerde investeringen
en onderhoud. Bij Woonbedrijf is dat ongeveer 100 miljoen per jaar", weet Van den Thillart.
"V??r de oprichting van de afdeling Inkoop liepen er al diverse ketensamenwerkings-
initiatieven en lag er een heldere inkoopstrategie. Het is dus niet zo dat er voorheen geen
aandacht was voor kostenbesparingen. Ook bestond al langer de wens om met een kleiner
aantal leveranciers te werken. Ter verduidelijking: Woonbedrijf werkte v??r de centralisatie
met 850 leveranciers, nu zijn dat er 250 en deze komen vrijwel allemaal uit de regio."
Werelden samenbrengen
Van den Thillart noemt het `een worsteling' om vanuit een decentrale inkooporganisatie te
komen tot kostenbesparingen. "Een logisch gevolg is namelijk dat elke afdeling met haar
eigen leveranciers werkt, onder eigen voorwaarden. Zo kan het voorkomen dat een
leverancier bij de ene afdeling op de zwarte lijst staat en bij de andere wordt uitgenodigd
voor een opdracht. Daarnaast beheren verschillende ervan vaak zelf hun data. Een afdeling
die verantwoordelijk is voor planmatig onderhoud van centrale verwarmingssystemen heeft
een eigen database. Maar die van dagelijks onderhoud ook. Het samenbrengen van deze
`werelden' is de belangrijkste competentie die een inkoper nodig heeft om binnen een
woningcorporatie resultaat te boeken."
Belang van competitie
Om het besparingspotentieel op
vastgoedgerelateerde onderhoudskosten
optimaal te kunnen benutten, was het
voor Woonbedrijf noodzakelijk om anders
naar leveranciers te kijken en op een
andere manier met elkaar te werken. "De
nadruk lag te veel op alleen samenwerking. Natuurlijk is samenwerking belangrijk, ik streef
zelfs naar een nog intensievere relatie met leveranciers. Maar er moet competitie zijn om
iedereen scherp te houden, zowel intern als extern. Competitie is naar mijn mening de
belangrijkste drijfveer tot prestatieverbetering. Ik ben niet het type dat een leverancier gelooft
op zijn mooie blauwe ogen", aldus Van den Thillart.
Twee soorten leveranciers
Woonbedrijf onderscheidt twee soorten leveranciers: 1) raamcontractanten die klein,
bouwkundig werk uitvoeren en diensten leveren op het gebied van groen, installaties en
schoonmaak, en 2) projectleveranciers van aanbestedingen voor grootschalige renovatie-,
onderhouds- en nieuwbouwprojecten.
"Competitie is de
belangrijkste drijfveer
tot prestatieverbetering"
3
Raamcontractanten
Om de corporatie te transformeren tot een professionele opdrachtgever voor raamcon-
tractanten, moest de afdeling Inkoop vol aan de bak. Dit proces verliep via een diepgravende
inventarisatie en drie vervolgstappen.
1. Analyse van het bezit
Om te kunnen bepalen met welke leveranciers
kon worden samengewerkt, was een
inventarisatie van het bezit en de status daarvan
noodzakelijk. Die inventarisatie was ook nodig
om toekomstige raamcontractanten een
realistische inschrijving te laten doen en hen in
de toekomst te kunnen monitoren. Vele uren
kostte het om een actuele stand van zaken op te
maken, maar maakte verschillende zaken
inzichtelijk, zoals: wat de omvang is van het
groen in de openbare ruimte, waar welke liften en
verwarmingssystemen zitten en welk
schoonmaakprogramma geldt voor de
afzonderlijke complexen. De volledige database
is inmiddels gepubliceerd op een portal waarop
ook de leveranciers kunnen inloggen. Er wordt
gewerkt met nog slechts ??n database per
productgroep, die de basis vormt voor
contracten.
2. Selectie van leveranciers
De volgende stap, de bundeling van inkopen,
had voor het merendeel van de toenmalige
leveranciers grote gevolgen. Woonbedrijf koos
ervoor om met minder partijen een intensievere
relatie aan te gaan en nam afscheid van zo'n 600
bedrijven. Van de nieuwe leveranciers werd
voldoende solvabiliteit en innovatief vermogen
ge?ist, zo stond vermeld in de aanbestedings-
documenten. Dat innovatief vermogen is nodig
omdat de corporatie de denkkracht van haar
samenwerkingspartners wil benutten om samen
meer klantwaardering te realiseren.
3. Meten en evalueren
Op basis van de aanbesteding werden de nieuwe leveranciers gecontracteerd. In de
contracten zijn heldere, redelijke spelregels opgenomen die oneerlijke concurrentie moeten
voorkomen. Om ervoor te zorgen dat afspraken worden nagekomen en de kwaliteit van de
werkzaamheden blijft gewaarborgd, hanteert Woonbedrijf periodieke metingen. Die metingen
worden verzameld op een portal. Meetcriteria zijn klanttevredenheid, kwaliteit en de
onderlinge samenwerking. De metingen worden door onafhankelijke bureaus uitgevoerd en
zijn inzichtelijk voor zowel de corporatie als de leveranciers. En dat is belangrijk, want een
wanprestatie uit zich vaak in een slechte score van een leverancier, maar kan ook te maken
hebben met slecht opdrachtgeverschap. Vanuit de overtuiging dat competitie leveranciers
scherper maakt, werkt de corporatie voor de meeste diensten met ten minste drie partijen.
Zo houdt ze grip op kwaliteit en prijs. Wie goed presteert, verantwoordelijkheid toont en
Woonbedrijf werkt klantgestuurd; een woning wordt aangepakt op het
moment dat de klant er behoefte aan heeft
4
klantwaardering cre?ert, wordt beloond en krijgt meer werk gegund. Wie voor Woonbedrijf wil
werken, zal zichzelf dus continu moeten verbeteren.
4. Van leverancier naar partner
De volgende stap kan pas worden genomen als de vorige stappen goed zijn afgerond en een
leverancier zich langere tijd heeft bewezen. Het is de stap van leverancier naar partner. Met
de partijen die zich positief onderscheiden van hun concurrenten, werkt Woonbedrijf samen
aan de realisatie van haar koersdoelen. Zo staat duurzaam ondernemen hoog in het vaandel
bij de corporatie. Bijvoorbeeld een schildersbedrijf dat een hele woonwijk onderhoudt en
werkt met een concept waarmee 50 ton aan verf wordt bespaard. Van den Thillart: "Dat is
een vrachtschip vol. Dit is niet alleen heel duurzaam, maar ook stukken goedkoper."
Projectleveranciers
Grote nieuwbouw-, renovatie- en
planmatigonderhoudsprojecten
besteedt de Eindhovense
verhuurder aan. Steeds vaker
hanteert ze een prijsplafond,
zodat andere belangrijke criteria
zwaarder kunnen worden
meegewogen in de keuze voor
een leverancier. "We wegen zaken als duurzaamheid mee, maar ook of een bedrijf verder
kijkt dan zijn neus lang is. Bij grote projecten willen we de overlast voor de leefomgeving zo
veel mogelijk beperken. Dan verwachten wij dat een leverancier daar voldoende over
meedenkt en met een goed sociaal plan komt. Steeds vaker besteden we ook aan op
functionele specificaties: we schrijven een leverancier niet voor wat hij moet leveren, maar
vragen hem zelf met de oplossing te komen", zegt Van den Thillart. Gedurende een project
blijft Woonbedrijf in gesprek met de uitvoerende partner over mogelijke verbeteringen in het
werk. En er is oog voor goede prestaties. "Bij een succesvolle samenwerking kunnen we
ervoor kiezen om een volgend soortgelijk project aansluitend onderhands te gunnen. Zo kan
de leverancier zijn treintje in stand houden. Dit gebeurt maximaal twee keer achter elkaar."
Dichter bij de klant
De corporatie heeft haar eigen servicedienst in huis: Bouwservice. Voor klein bouwkundig
onderhoud dat Bouwservice niet doet of geen tijd voor heeft, schakelde de corporatie in het
verleden talloze bedrijven en bedrijfjes in. In 2014 is ervoor gekozen te werken met vijf
zogenoemde wijkaannemers die al dit overige bouwkundige werk uitvoeren, zoals kleine
reparaties, klein planmatig onderhoud, individuele verbeteringen en onderhoudswerk-
zaamheden bij woningmutaties. "Voordeel
is dat de wijkaannemers in een bepaald
gebied werken en dus alle ins en outs
kennen van de woningen." Daarbij werkt
Woonbedrijf klantgestuurd. "Dit betekent
dat we renoveren op het moment dat
onze klant er behoefte aan heeft. Een
renovatie binnen in de woning in een
bepaald complex pakken we niet meer
projectmatig aan, maar op het moment van de klant. Hierdoor kan het worden uitgesmeerd
"We schrijven een leverancier
niet voor wat hij moet
leveren, maar vragen hem zelf
met de oplossing te komen"
"Feitelijk zijn leveranciers
het verlengstuk van onze
medewerkers in de wijk,
onze ogen en oren"
5
over wel tien jaar." Om die reden worden deze
werkzaamheden uitgevoerd door de wijkaannemers. "Zij
komen bij onze klanten over de vloer en dus is
wederzijds vertrouwen van enorm belang. We zitten
daarom regelmatig samen rond de tafel om te delen wat
er speelt. Feitelijk zijn deze leveranciers het verlengstuk
van onze medewerkers in de wijk, onze ogen en oren",
volgens Van den Thillart.
Resultaat op vele fronten
In drie jaar tijd heeft Woonbedrijf haar
leveranciersbestand afgebouwd van 850 naar 250
bedrijven, waarvan de prestaties worden gemeten. Door
deze acties is 20% bespaard op de onderhoudskosten,
waarvan ruim 1 miljoen op de servicekosten. De
huurder profiteert dus direct. Vanuit deze basis wordt
leveranciers nu gevraagd mee te denken en te
innoveren, maar dat is niet het belangrijkste resultaat. De
corporatie neemt stap voor stap afscheid van de
traditionele technische bestekken en
meerwerkdiscussies. Ook de opzichterfunctie bestaat
niet meer. De corporatie staat open voor innovaties
vanuit de markt en investeert hierin. Ze durft functioneel
aan te besteden, ook bij complexe renovaties, en werft
de medewerkers die dit leerproces mee kunnen
vormgeven. Het vraagt om lef van alle partijen en om een
andere manier van werken. De resultaten mogen er zijn.
Om overlast van auto's en vrachtwagens tijdens een
renovatie te beperken, is vervoer per bakfiets een oplossing.
Er is minder CO2-uitstoot en minder parkeerdruk in de straat.
Reacties