23 c Column
"Geef mij maar gewoon werk, dan ben ik op mijn best!" Een uitroep die je
hoort in allerlei sectoren waar alles goed geregeld is. Daar, waar de bureau-
cratie en de genormaliseerde wereld samensmelten tot een perfect lopend
uurwerk, kiezen velen ervoor om gewoon onderdeel te zijn van die machi-
nerie. Je zou maar een enthousiaste nieuwkomer zijn: dan wordt je al gauw
gedwongen om het gebruikelijke, traditionele en gestandaardiseerde ge-
drag aan te nemen dat men in de onderneming nou eenmaal is gewend.
Het personeelsbeleid is gebaseerd op het klonen van de directeur of van
de meest succesvolle medewerker. Het past niet in het straatje om af te
wijken van het beleid of van het gedrag, want dan loopt de geoliede ma-
chine vast.
Een kenmerk van de beschreven organisaties is dat ze
langzaam maar zeker afsterven door gebrek aan ver-
nieuwing. Het is overduidelijk dat die broodnodige ver-
nieuwing er niet kan komen met het hiervoor beschreven beleid. Bedrijven
maken producten en leveren diensten met alle fouten en tekortkomingen
die daarbij horen. Zo langzamerhand komen we tot het inzicht dat die
hoeveelheid fouten er gewoon bij hoort. We produceren ze namelijk met
dezelfde machinerie waarmee we ook onze producten maken. Een troost
is dat er minder fouten worden gemaakt zodra de machine langzamer gaat
draaien of stagneert, maar dan ontstaan er weer andere problemen. Daar-
om wil ik u de stelling voorhouden dat de personen in de bedrijven die sterk
productief zijn en hun werk uitvoeren met een geoliede werkwijze onmoge-
lijk degenen kunnen zijn die een bedrijf kritisch kunnen bezien en kunnen
aanzetten tot vernieuwing. Dit is soms herkenbaar voor hele sectoren die,
met behulp van talloze stichtingen en besturen, met hun onbeholpen ma-
chinerie iets proberen voort te brengen dat hun machinerie en werkwijze
nooit zal kunnen produceren.
Mijn advies is daarom: splits een bedrijf in twee delen. Enerzijds een super-
productieve, goed gestructureerde eenheid die is voorzien van de meest
effici?nte mensen en middelen die zorgen voor het
`brood van vandaag' en anderzijds een vrijgevochten,
vrij georganiseerde en ongebonden organisatie, waarin
creatieve mensen zorgen voor het `brood van morgen'.
Misschien eten we morgen wel hetzelfde soort brood
als vandaag, maar verdienen we het op een andere wijze. Volgens mij is
verandering een van de weinige zekerheden in deze dynamische wereld
waarin slijtage en achteruitgang slechts bestreden kunnen worden met
nieuw leven en creativiteit. Het is het beste om iemand in je bedrijf aan te
nemen die niet bij je past. Maak dan een projectgroep met de meest uit-
eenlopende disciplines binnen de organisatie en realiseer je dat je slechts
tijdelijk beschikt over een productiemachinerie. b
VMRG
cColumn
Creatiekracht is broodnodig
cBert Lieverse
Bert Lieverse is directeur van de
VMRG en auteur van creatiekracht.
Info: www.vmrg.nl.
De kracht die je nodig hebt om veranderingen te realiseren op elk denkbaar gebied,
noem ik Creatiekracht. Zie ook www.creatiekracht.com en geef uw mening op het
`forum voor vernieuwing en inspiratie'.
Creatiekracht is broodnodig
"Geef mij maar
gewoon werk"
Reacties