Woningcorporaties en gemeenten zien de bewoner nog vaak als obstakel, wat het realiseren van renovatieplannen in de weg staat. Maar het kan ook anders: geef bewoners de ruimte om zelf met voorstellen te komen en stimuleer ze daartoe. Deze werkwijze leidt tot meer plezier bij zowel huurders als verhuurders, en uiteindelijk sneller tot energiebesparing. Dat stelt de Woonbond, landelijke belangenvereniging van huurders.
renda special 2013/1corporaties, geef de regie uit handen 11
corporaties,
geef de regie uit handen
Burgerinitiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Bewoners
kopen gezamenlijk een windmolen om met de hele wijk te profiteren
van lagere energiekosten, of ze toveren een oude fabriekshal om tot
broedplaats. Zij organiseren festivals, buurtfeesten of markten om hun
wijk te revitaliseren. De Wetenschappelijke Raad voor het Regerings-
beleid (WRR) spreekt in een recent rapport zelfs van `de nieuwe
burgereconomie' en roept de overheid op dit fenomeen te omarmen
en te stimuleren.
Toch blijkt dit in de praktijk niet makkelijk te realiseren. Er zijn in de
afgelopen jaren veel cursussen en workshops over het onderwerp
geweest en ook zijn er talloze boeken geschreven over inspraak en
bewonersparticipatie. Werknemers van corporaties en ambtenaren
zien niet zelden op tegen het contact met de burger (de bewoner), wat
mede veroorzaakt wordt doordat zij vooral in contact komen met de
mensen die allerlei bezwaren hebben. De positieve verhalen en initia-
tieven krijgen minder makkelijk aandacht dan de klachten.
Woningcorporaties en
gemeenten zien de bewoner
nog vaak als obstakel, wat
het realiseren van renovatie-
plannen in de weg staat.
Maar het kan ook anders:
geef bewoners de ruimte om
zelf met voorstellen te
komen en stimuleer ze daar-
toe. Deze werkwijze leidt tot
meer plezier bij zowel huur-
ders als verhuurders, en
uiteindelijk sneller tot ener-
giebesparing. Dat stelt de
Woonbond, landelijke belan-
genvereniging van huurders.
tekst simone ketelaars en barbara klomp
nederlandse woonbond
renda special 2013/1 corporaties, geef de regie uit handen12
Te laaT inforMeren
E?n van de oorzaken van de overheersende beeldvorming over boze
bewoners, is het in een te laat stadium informeren of betrekken van de
belanghebbenden. Dit, terwijl die zelf vaak de beste idee?n hebben over
de verbetering van hun woning en woonomgeving. Veel corporaties en
gemeenten zien bewonerscommunicatie weliswaar als vast onderdeel
van het planningsproces, maar betrekken de bewoners pas op het laat-
ste moment. Eerst worden beleidsplannen intern ontwikkeld en financieel
onderbouwd, om pas in de definitieve fase te worden voorgelegd aan
bewoners. Dat terwijl een ingrijpend renovatieplan flinke gevolgen kan
hebben voor de bewoners. Zij moeten tijdelijk hun huis uit, gaan meer
huur betalen, moeten nieuwe gordijnen en vloerbedekking aanschaffen,
en hebben langere tijd overlast van de werkzaamheden. Zodra de plan-
nen dan al zo goed als definitief lijken en er alleen nog over details
gepraat kan worden, geeft dat frustratie bij bewoners. Nog los van het
feit of de plannen ook maatregelen betreffen die bewoners zelf noodza-
kelijk achten of waar zij zelf wellicht betere idee?n over hebben.
Het protest dat op deze manier ontstaat, heeft te maken met gevoe-
lens van onmacht: `er kan toch niets meer veranderd worden aan de
plannen', of `waarom horen we dit nu pas'? Ook heeft het te maken
met het feit dat de ingrijpende plannen in eerste instantie misschien
wel afschrikwekkend werken. Voor beide partijen ? huurder en
verhuurder ? is deze manier van werken frustrerend. Bewoners of
verhuurder betrekken soms de Woonbond op een dergelijk moment bij
de plannen, om de bewoners te ondersteunen. De bond kijkt in het
bijzonder naar de redelijkheid van de huurverhoging, de energiebespa-
rende maatregelen, en de voordelen voor bewoners qua comfort en
verlaging van de energierekening. Op een objectieve manier geeft ze
een oordeel over de plannen vanuit bewonersperspectief, en probeert
zo de mogelijk verstoorde verhouding te verbeteren.
Verlagen energierekening
Energiebesparing is een belangrijk thema geworden, en wordt steeds
belangrijker. Van alle woonlasten zijn energielasten de afgelopen jaren
het meest in prijs gestegen, en zullen de komende tijd nog verder
omhoog gaan. Een groot deel van de huishoudens heeft nu al moeite
om de maandelijkse woonlasten op te brengen. Steeds meer mensen
kunnen de huur of de energierekening niet meer betalen, waardoor zij
in betalingsproblemen raken en soms zelfs afgesloten worden van
energie. Daarom helpt de Woonbond huurders, met het project
`Bespaar energie met de Woonbond'. Hierbij krijgen huurders hulp bij
het verlagen van de energierekening en het vergroten van het woon-
comfort. Zo rijdt de Energiebus door het land om onderzoek te doen
naar de mogelijkheden voor energiebesparing in woningen, en vragen
huurders second opinions bij de Woonbond aan om te checken of de
renovatieplannen goed zijn. Ook komen huurders in groten getale naar
bijeenkomsten, schakelen de energieconsulent in, worden energie-
coach, en doen mee aan acties van de bond in het kader van het
Klimaatstraatfeest of andere energiebesparingscampagnes.
iniTiaTief bij beWoners
Het kan dus ook anders. Veel verhuurders zijn zich alleen niet bewust
van de wensen en idee?n die bij bewoners leven. Ook veronderstellen
zij vaak ten onrechte dat energiebesparing te ingewikkeld of te tech-
nisch is om over te praten met bewoners. Terwijl wij als Woonbond de
ervaring hebben dat het wel degelijk leeft onder huurders. Sinds 2008
namen al 75 bewonerscommissies het initiatief om de Energiebus van
de Woonbond in te schakelen. Zij wilden lagere energielasten of een
meer comfortabele woning zonder tocht, vocht en schimmelproble-
men. De bewoners kunnen haarfijn uitleggen waar zij last van hebben,
maar de problemen niet direct vertalen in concrete voorstellen voor
verbetering van de woning. Medewerkers van de Energiebus doen
daarom een technisch onderzoek in de woning en berekenen hoeveel
energie er bespaard kan worden. Dit objectieve rapport is vaak het
begin van een overlegtraject met de verhuurder.
Voor medewerkers van verhuurders is dit vaak een wat spannende
werkwijze. Want zij zijn gewend om zelf te bedenken in welke
een sliMMe zeT
Een ingrijpende renovatie door inzet
van de Energiebus werd uitgevoerd in Groningen. De isolatie van
de 64 appartementen in de Spicaflat schoot duidelijk tekort. De
verhuurder, woningcorporatie Nijestee, wilde er jarenlang niks aan
doen, totdat de bewonerscommissie in 2009 de Energiebus liet
komen. Een slimme zet van de bewonerscommissie was om bij het
bezoek van de bus de stadszender van Groningen uit te nodigen.
Datzelfde deed de commissie toen ze later het rapport van de Ener-
giebus overhandigde aan de directeur Woondiensten van Nijestee.
Deze kon voor de camera van de lokale omroep weinig anders
doen dan toezeggen dat de flat inderdaad ge?soleerd zou worden,
binnen twee jaar. Nijestee is die toezegging nagekomen: eind 2011
is de flat aangepakt.
Lucas Kuiper, voorzitter van de bewonerscommissie, vertelt dat alle
wensen van de bewonerscommissie zijn ingewilligd. "De gevels en
de plafonds van de bergingen op de begane grond zijn ge?soleerd,
net als het dak en de borstweringen. Het enkelglas is vervangen
door HR++-glas. Ook de keukens, douchecellen en toiletten in de
woningen zijn verbeterd. Verder zijn de galerijen verhoogd en de
toegangsdeuren van de appartementen verlaagd, zodat mensen die
slecht ter been zijn geen speciale voorzieningen meer hoeven aan
te vragen bij de gemeente", aldus Kuiper. De bewoners betalen
voor de ingrepen een huurverhoging van 15 euro per maand. Meer
dan driekwart van de huurders ging hiermee akkoord, omdat de
stookkosten met 30 tot 40 procent omlaag zouden gaan. Dit voor-
beeld laat zien dat huurders, vaak in de vorm van een bewoners-
commissie of huurdersorganisatie, veel willen en kunnen bereiken.
bekijk hoe bewoners van de spicaflat in 2009
hun gelijk haalden met hulp van de energiebus.
Scan deze code met uw smartphone
om de documentaire te bekijken.
www.renda.nl
renda special 2013/1corporaties, geef de regie uit handen
complexen maatregelen noodzakelijk zijn. Er is een onderhoudsplan-
ning en een begroting en daar kan niet zomaar van afgeweken worden.
Toch zijn er al meerdere verhuurders ? tot nu toe alleen woningcorpo-
raties ? die de wensen van de bewoners serieus nemen. Soms gaan
zij uiteindelijk zelfs over tot een ingrijpende renovatie naar aanleiding
van een bezoek van de Energiebus (kader).
Echter wordt over het algemeen zelden voorafgaand aan een renovatie
de vraag gesteld: `in welk complex willen de bewoners graag verbete-
ring?', of `welke verbeteringen worden het meest gewaardeerd door
bewoners?' Met die informatie kan veel meer worden gedaan. Zo blijkt
uit onderzoek van de Woonbond in 2012 dat 86 procent van de
hurende bewoners graag zonnepanelen op het dak wil. Bijna de helft
van de ge?nteresseerden liet in het onderzoek weten zelfs zo veel
mogelijk zonnepanelen op het dak te willen. Daar hebben zij een
hogere eigen bijdrage voor over, omdat er ook een hogere opbrengst
tegenover staat. Ruim de helft van de bewoners blijkt de zonnepane-
len in principe niet zelf aan te willen schaffen. Daar zijn zij wel toe
bereid als er met de verhuurder vooraf goede afspraken worden
gemaakt over een restwaardevergoeding voor de panelen.
energiebesparingsWeDsTrijD
Diederik Samsom (PvdA) vroeg zich enkele jaren geleden in de Tweede
Kamer al af waarom energiebesparingsplannen soms moeilijk doorgang
vinden. Hij stelde voor om een wedstrijd tussen bewoners te organise-
ren, zodat niet de verhuurder of gemeente degene is die de plannen
probeert te verkopen, maar zodat bewoners zelf initiatieven nemen en
met elkaar in competitie gaan om het meest te besparen. Hieruit is het
succesvolle Klimaatstraatfeest ontstaan, waar elk jaar ongeveer 5000
straten aan meedoen. Door de opzet van de wedstrijd wordt energiebe-
sparing leuk en maken buren op een luchtige wijze elkaar bewust van
hun verbruik en de besparingsmogelijkheden. Onderdeel van de
De Spicaflat
na renovatie
wedstrijd is ook dat bewoners aan hun verhuurder vragen om maatrege-
len. Doordat zij zelf eerst al bespaard hebben, zijn zij zich meer bewust
van de enorme winst die met gebouwmaatregelen behaald kan worden.
Woningcorporaties maken nog maar weinig gebruik van dit soort
bestaande initiatieven om in contact te komen met enthousiaste bewo-
ners. Zij maken planningen en begrotingen om grip te krijgen op finan-
ciering, inzet van werknemers en om de verwachtingen van huurders,
gemeente en andere stakeholders te `managen'.
VerrassingscoMplex
Uiteraard pleiten wij niet voor het `u vraagt wij draaien'-model en zitten
niet alle bewoners te wachten op het nemen van initiatieven. Maar het
zou mooi zijn als bewoners meer gestimuleerd worden om hun
wensen kenbaar te maken en zelf draagvlak te cre?ren. Waarom
maakt een corporatie niet elk jaar ruimte voor ??n verrassingscom-
plex? De bewoners met het beste of duurzaamste plan met voldoende
draagvlak krijgen als beloning de uitvoering van het plan. Uiteraard
binnen vooraf gestelde kaders. Er zijn voldoende instrumenten om de
bewoners hierbij te helpen. Zij kunnen zelf een enqu?te houden onder
medebewoners, klachten ? of positiever ? wensen inventariseren, of
een brainstormavond organiseren. Wellicht kan de corporatie hen
ondersteunen met het omzetten van deze wensen naar een concreet
plan of hen budget geven om dit te laten doen. De Energiebus heeft
bewezen dat het gesprek tussen verhuurder en bewoner ? soms na
jaren van moeizaam contact over klachten ? soepeler loopt als er
concrete verbetervoorstellen op tafel liggen. Want als er vooraf al
draagvlak is voor een bepaalde aanpak, zal een participatieproces aan
het eind niet veel tijd meer in beslag nemen. Welke corporatie neemt
de handschoen op en laat zien dat deze werkwijze tot snellere proces-
sen en meer energiebesparing leidt?
Reacties