Renovatieoplossingen in de praktijk kunnen zeer divers zijn. Dé oplossing bestaat niet. Daarom spelen referenties een grote rol in het zichtbaar krijgen van de mogelijkheden. Daarbij gaat het niet alleen om de technische mogelijkheden, maar evenzeer om de sociale component. Bij woningcorporatie Woonbedrijf is dit besef inmiddels doorgedrongen. Pascal Severijns, senior projectleider vastgoed bij de corporatie, denkt ook al verder vooruit: “De gedeelde kennis zal een breder scala aan oplossingen opleveren. Dat kan zeer waardevol zijn voor onze klanten.”
corporatiebreed kennis delen14 nr 1 2013
corporatiebreed
kennis delen
Om referenties te kunnen opbouwen, is het van belang dat er allereerst
gedocumenteerd wordt. Binnen Woonbedrijf wordt dit aangepakt door
een open digitale projectstructuur die op basis van een standaard
mappenindeling werkt. "Alle medewerkers kunnen de projectinformatie
inzien van onder handen zijnde en afgeronde projecten. De meeste
informatie over toegepaste oplossingen en kosten is in besluitvormings-
documenten beknopt beschreven. Na oplevering van een project wordt
een evaluatie gehouden en vastgelegd in een digitaal archiefsysteem",
legt Pascal Severijns uit. "De leerpunten worden aan het digitale
dossier toegevoegd en omgezet in acties door de projectverantwoorde-
lijken. Met het huidige systeem is het zoeken van specifieke kennis
binnen een project niet mogelijk. Momenteel inventariseren we per
archetype specifieke problemen. Het documenteren en ontsluiten van
deze kennis is nog niet digitaal ingebed maar wel cruciaal voor het
gebruik ervan. Wellicht biedt de renda projectendatabase, waar we
reeds projectinformatie voor aanleveren, hier in de toekomst mogelijk-
heden toe."
Renovatieoplossingen in de
praktijk kunnen zeer divers
zijn. D? oplossing bestaat
niet. Daarom spelen referen-
ties een grote rol in het
zichtbaar krijgen van de
mogelijkheden. Daarbij gaat
het niet alleen om de techni-
sche mogelijkheden, maar
evenzeer om de sociale
component. Bij woningcor-
poratie Woonbedrijf is dit
besef inmiddels doorgedron-
gen. Pascal Severijns, senior
projectleider vastgoed bij de
corporatie, denkt ook al
verder vooruit: "De gedeelde
kennis zal een breder scala
aan oplossingen opleveren.
Dat kan zeer waardevol zijn
voor onze klanten."
tekst janneke klunder
foto's woonbedrijf
corporatiebreed kennis delen nr 1 2013 15
PRoven technology
Met het delen van deze informatie en kennis is de corporatie wel al
bezig. Zij doet dit op basis van proven technology. "Dit zijn de eigen,
beproefde oplossingen die een goede klantwaardering krijgen en waar-
van gebleken is dat ze goedkoop en handig te beheren zijn", zegt Seve-
rijns. "De vergelijking met projecten van andere corporaties vindt ook
plaats, maar meestal verloopt dit dan via adviseurs zoals architect of
installatieadviseur. Zij hebben eerder voor een andere partij een soort-
gelijke opgave aangepakt. De renda projectendatabase wordt intern
nog niet breed gebruikt. Maar vanuit mijn eigen ervaring met de data-
base kan ik zeggen dat er voldoende aanbod en specifieke (kosten)
technische informatie in staat om naar referenties te zoeken."
Inspiratie wordt vooralsnog dus niet opgedaan door gebruik te maken
van de database. Dit wordt binnen Woonbedrijf voornamelijk gedaan via
de klantgestuurde aanpak. "Het meedenken van klanten over hun
woning brengt de informatie. Het leveren van maatwerk (per woning) uit
standaard, is iets wat als concept in de renda database zou kunnen
worden opgenomen. De meest gewaardeerde oplossingen door
(bepaalde) klanten bij bepaalde archetypen bijvoorbeeld", stelt Seve-
rijns voor. Wat de senior projectleider ook een goede toevoeging zou
vinden, is een tabblad `duurzaamheid', waaronder te zien is welk ener-
gielabel een woning heeft en wat de bijdrage aan duurzaamheid is
geweest ? bijvoorbeeld een labelsprong ? van de renovatie.
Baat
Alleen de praktijk op corporatieniveau is niet genoeg om voldoende
kennis op te bouwen, zo veel is inmiddels duidelijk. Corporatiebreed
kennis delen is hiervoor noodzakelijk, zo vindt ook Severijns. "Of het
nu een complexgewijze aanpak of een individuele is, zoals de serie van
??n. In het bijzonder kleine corporaties, met een gering aantal eenhe-
den uit verschillende bouwperioden, kunnen daar veel baat bij hebben.
Voor Woonbedrijf, als grote corporatie, is het ook een manier om een
bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de sector.
De toekomst van het meer klantgestuurd, individueel of in kleine clus-
ters doen van kwaliteitsaanpassingen, zal een breder scala aan oplos-
singen brengen dat kan worden aangeboden aan klanten. De gedeelde
kennis die dat zal opleveren, kan zeer waardevol zijn voor onze klan-
ten", vermoedt de senior projectleider. "Het resultaat van een tevreden
klant door het kunnen aanbieden van meerdere oplossingen voor
hetzelfde `probleem', is zeer waardevol voor Woonbedrijf. Daarnaast
kan de markt worden ingeschakeld om die oplossingen zo aan te
bieden, dat het voor de opdrachtgever ? lees Woonbedrijf ? en de klan-
ten het best past."
DRaagvlak
In de toekomst wordt het draagvlak voor de oplossing steeds belangrij-
ker. Opdrachtgevers willen de best passende oplossing in de praktijk
zien en ervaringen erover delen. Daarbij blijven ook in het digitale tijd-
perk ruiken, voelen, horen, zien en proeven belangrijk. "Helemaal waar.
Een goede oplossing uit de praktijk die de test van de verhuurder en de
huurder heeft doorstaan en waarvoor waardering wordt uitgesproken, is
de beste referentie. Met dergelijke gerealiseerde voorbeelden kun je de
klantverwachting het best sturen. De klant van nu koopt op basis van
een internetzoektocht waarna deze offline even vertrouwen krijgt bij de
gerealiseerde praktijkcase. Door de informatie op een open platform
aan te bieden, kan deze klant zelf ook ge?mancipeerd raken en zien wat
qua prijs-kwaliteitverhouding re?el is en wat niet", verklaart Severijns
tot slot.
De Pastoor Van Arskerk in Eindhoven is
door Woonbedrijf getransformeerd voor
een andere maatschappelijke bestem-
ming. Elf13, zoals de kerk nu heet, biedt
onderkomen aan Combinatie Jeugdzorg,
hoofdgebruiker van het gebouw.
Reacties