Eigen Haard is een grote corporatie met 56.000 woningen in de metropoolregio Amsterdam. De corporatie zet zich onder andere in voor vitale wijken waar het prettig wonen, werken en leven is in vastgoed van goede kwaliteit. Dit artikel hoort bij renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
1
Inspiratiepraktijk corporatie Eigen Haard, Amsterdam
Communiceer zo, zodat je
elkaar verstaat
12-08-2013
Eigen Haard is een grote corporatie met 56.000 woningen in de metropoolregio
Amsterdam. De corporatie zet zich onder andere in voor vitale wijken waar het
prettig wonen, werken en leven is in vastgoed van goede kwaliteit.
Het renovatieproject de Koningsvrouwen van Landlust in
Amsterdam bestaat uit portiekflatwoningen uit 1937 met een
monumentenstatus. Tijdens de renovatie vond een herverdeling
van het bouwvolume plaats. De oorspronkelijke 245 VHE's
(verhuurbare eenheden) zijn teruggebracht naar 192 VHE's en
een groot deel van de bewoners (51%) is teruggekeerd. Doel
van het renovatieproject was een levensduurverlenging van 40
jaar en tegelijk een leertraject cre?ren over duurzaam
renoveren van portiekwoningen en over bewonersparticipatie.
Bij de start van het project is nadrukkelijk ingezet op het
vergroten van het vertrouwen en een beter imago van de
corporatie. Een voorbeeld is de aanpak van muizenoverlast. Dit
Dit artikel hoort bij renda
extra `Klantgestuurd
renoveren, bewoners-
betrokkenheid in de
praktijk', die 20 september
verschijnt. Hierin leest u de
resultaten van het Futura-
onderzoek naar manieren
waarop bewoners
benaderd kunnen worden
en de rol die ketensamen-
werking daarbij kan spelen.
2
probleem is met een collega-corporatie wijkbreed aangepakt, wat het vertrouwen in de
corporatie verbeterde. De historische en architectonische waarde van het complex zijn
besproken met de bewoners, wat ervoor zorgde dat zij trots werden op het gebouw en de
wijk waarin zij wonen. Bij de participatie lag de nadruk op het collectieve proces van
planvorming en onderlinge betrokkenheid.
Proces
Eigen Haard heeft gekozen om het hele
renovatietraject vanaf planvorming samen
met de bewoners op te pakken. Naast de
bewonerscommissie als formeel
aanspreekpunt, heeft de corporatie gekozen
voor nieuwe participatievormen. Bewoners
zijn benaderd om als raadgever hun inbreng
te leveren. De vaak onderbelichte
doelgroepen als (allochtone) vrouwen en
kinderen zijn daardoor betrokken geraakt.
De communicatievormen zijn tijdens het
project in directe afstemming met de
bewonerscommissie uitgewerkt. De commissie staat centraal in een netwerk van
adviesgroepen (vrouwenraad, kinderraad, renovatieraad) en activiteiten (informatieavonden
en excursies). De betrokkenheid van bewoners is dus zeer breed en intensief. Er gold een
uitdagend uitgangspunt: 21 nationaliteiten waarvan 80 procent Turks of Marokkaans, veel
taalproblemen, en 30 procent is analfabeet. Via de basisschool, het schoolplein en de
kinderen kwam de corporatie in contact met de moeders. Zij zijn in gezinnen vaak belangrijke
beslissers. De kinderen gingen op school
projectmatig aan de slag met het
renovatieproject, waarbij zij
indelingsvarianten maakten die onder
leiding van een architect werden besproken.
De vrouwenraad werkte, onder leiding van
een (vrouwelijke) architect, aan nieuwe
woningplattegronden. Al deze partijen
hebben waardevolle informatie geleverd.
Daarnaast zijn nieuwe contacten gelegd.
Parallel aan dit traject liep een structuur met
persoonlijke aandacht en maatwerk vanuit
de sociale projectbegeleiding. Specifieke
problemen en klachten werden hierin
opgepakt en de snelheid van handelen werd
hoog gehouden.
De conclusie van de medewerkers van
bewonersparticipatie van Eigen Haard,
luidde dat de basis ligt in luisteren en
zorgen dat mensen zich gehoord voelen. Zij
hebben geleerd om alle zaken goed door te
spreken met de bewoners, maar ook om
De aanpak
Welke onderdelen van de woning: complete
renovatie van buitenschil, plattegronden,
installatie, keuken en badkamer. De individuele
keuzevrijheid is beperkt. Betrokkenheid was
met name ten behoeve planontwikkeling.
Hoe: door een intensief communicatie- en
participatieproces met bewoners.
Wanneer: de bewoner heeft invloed gehad
vanaf de initiatieffase van de planontwikkeling.
Door wie: de bewoner is meegenomen in het
participatietraject van de corporatie in
samenwerking met stakeholders uit de buurt,
zoals scholengemeenschap en gemeente.
Vergoeding meerkosten door bewoner: de
individuele keuze van de bewoners betreft kleur
van de tegels, front van het keukenblok,
handgrepen en dergelijke. Hieraan zijn geen
kosten verbonden.
3
veel aandacht te geven aan de communicatiewijze. Toch is juist vanwege deze
zorgvuldigheid het planproces sneller doorlopen, met een tijdswinst van twee jaar.
Monitoring
Voor en tijdens het renovatieproces heeft monitoring plaatsgevonden. Het draagvlak voor de
bewonerscommissie werd bewaakt en waar nodig ondersteund tijdens het project,
bijvoorbeeld via een eigen onafhankelijke adviseur en een monitorgroep. Deze laatste
toetste of afspraken tijdens de bouw werden nagekomen. Om de klanttevredenheid te
meten, is er achteraf een onderzoek door een externe partij gedaan. Daaruit kwam geen
grote stijging van de tevredenheid naar voren, terwijl dit wel het algemene gevoel was. Een
onderbouwing van dat gevoel is het feit dat er geen juridische procedures kwamen, iets wat
normaal is voor dergelijke projecten.
Zeggenschap
De rol die de corporatie aanneemt tegenover de bewoner is bepalend voor de relatie tussen
beiden. De aanpak van Eigen Haard is geanalyseerd op de drie in het onderzoek genoemde
relaties.
4
Wat doet Eigen Haard met de klantrelatie van bewoners?
De individuele keuzevrijheid is beperkt en/of gestandaardiseerd. Wel is er soms een
uitgebreide individuele aanpak en begeleiding toegepast. Opvallend is dat ondanks de
nadrukkelijke klantparticipatie, de klanttevredenheid bij het project niet hoger was.
Wat doet Eigen Haard met de burgerrelatie van bewoners?
Deze relatie is gebruikt om de bewoners te bereiken via de gemeenschap: niet alleen de
individuele bewoner, maar ook de school en andere betrokkenen bij de wijk zijn
geraadpleegd. In het portiek en in de wijk ontstond meer onderling contact.
Wat doet Eigen Haard met de huurdersrelatie van bewoners?
De bewonerscommissie heeft een belangrijke positie en staat centraal in een net van vele
activiteiten. Daarnaast zijn bewoners gevraagd om via een bewonersraad actief advies te
geven. De manier waarop bewoners mochten meepraten en besluiten, verliep volgens het
standaard participatiebeleid.
Effecten op de waarden
Wat zijn de effecten van dit renovatieproject op de waarden waar een corporatie op moet
sturen? En welke aandachtspunten kunnen van daaruit geformuleerd worden?
Financi?le waarde
Per woning is 180.000 euro ge?nvesteerd, waarvan 80.000 euro terugkomt via de
huur. Dat betekent een verlies van ongeveer 25 miljoen euro op deze renovatie;
Bij mutatie wordt de huur verhoogd naar de maximaal redelijke huurprijs van 860 euro
per maand; en
Door aanleg van een centraal antennesysteem is de straat `schotelvrij'. De WOZ-
waarde van de woningen is daarbij aanzienlijk gestegen.
Vastgoedwaarde
Door de hoogwaardige renovatie geldt er een nieuwbouwkwaliteit. Zo is fors
ge?nvesteerd op energie, gezondheid, installaties, materiaalgebruik en
waterrecycling;
Er is stevig ingezet op modernisering, met behoud en herstel van de monumentale
waarden van de strokenbouw; en
De gebruikerskwaliteit is verbeterd en details zijn aangepast aan klantwensen.
Klantwaarde
Er gold een grote inzet op verscheidenheid aan participatievormen;
Specifieke aandacht is besteed aan een groep in de wijk die normaal weinig gehoord
wordt: allochtone vrouwen. Dit gebeurde veelal via (de school) van de kinderen; en
De klanttevredenheid scoorde niet hoger dan bij andere renovatieprojecten.
5
Maatschappelijke waarde
De renovatie zorgde voor meer onderlinge betrokkenheid in de portieken en de wijk;
Kinderen kregen de verantwoordelijkheid over het schoonhouden van de portieken,
waardoor er gedragsverandering optrad;
Er ontstond meer sociale cohesie door gezamenlijke activiteiten en excursies; en
De leefbaarheid in deze wijk scoorde niet hoger na de renovatie.
Zorgvuldigheid belangrijker dan snelheid
"Een zeer interessant project, waar veel aspecten zijn samengekomen. Echter is de aanpak
veelomvattend om structureel toe te passen. Onderdelen uit de aanpak zijn bruikbaar als tips,
bijvoorbeeld de wijze van bereiken van allochtone moeders.
Juist door het goed luisteren en zorgen dat mensen zich gehoord voelen, heeft dit geleid tot
een succesvol proces. Eigen Haard heeft geleerd echt alles goed door te spreken met de
bewoners; zorgvuldigheid bleek hier belangrijker te zijn dan snelheid. Die zorgvuldigheid
leverde veel tijd op in het planontwikkelingsproces. Stagnatie door het ontbreken van
juridische procedures heeft zich niet voorgedaan.
Bijzonder is dat de klanttevredenheid in dit project niet opvallend hoger is dan in andere
projecten. Dit geldt alleen voor de uitkomst van de enqu?te na oplevering. Hiervoor is geen
verklaring, aangezien tijdens de informatieavonden en overleggen met de bewonerscommissie
en RenovatieRaad blijkbaar alleen positieve geluiden zijn gehoord. Tijdens het gesprek is
stilgestaan bij de klantgerichtheid van de `technische' projectleiding. Vooral de ori?ntatie op en
inleving in de doelgroep kan veel meerwaarde brengen. Daarbij gaat het vooral om houding en
gedrag, bijvoorbeeld de vraag wie zich hoort aan te passen, de allochtone klant of de
corporatiemedewerker.
Met welk middel bereik je het beoogde doel? Als het doel is `betrokkenheid van de bewoner'
en het middel (brief) niet effectief is, dan zul je andere wegen moeten bewandelen. Dit was
voor ons een waardevolle aanvulling in het onderzoek naar klantgestuurd renoveren."
Will Simons,
hoofd onderhoud Zayaz
Reacties