Innoveren of vriendjes worden 43 Column
Vriendjes worden; de discussies over ketensamenwerking volgend lijkt dat
de opgave te zijn voor de vragers en makers in de bouw. De corporatie en
de aannemer kruipen lekker dicht tegen elkaar aan en voil?... de ketensa-
menwerking is geboren. O ja, dat doen we om de faalkosten in de bouw
omlaag te brengen. Maar gaat het daar nou daadwerkelijk om? Ik denk
van niet. Sterker nog, ik denk dat die aanvliegroute voor veel corporaties
forse governance problemen en natuurlijke weerstanden oproept.
Het grootste probleem in de bouwsector is de afwezigheid van innovatie.
Ja, op productniveau wordt er voldoende ge?nnoveerd. Zo was ik kortge-
leden nog bij Jaga, een fabrikant van warmteafgiftesystemen. Daar wordt
op een indrukwekkende manier ge?nnoveerd. Probleem is echter wel dat
de installateurs absoluut niet snappen wat ze met die innovaties aan moe-
ten. Ontwerpers en engineers zijn niet in staat producten op een slimme
manier te integreren met andere bouwproducten tot slimme integrale con-
cepten. Concepten die door continue innovatie steeds beter en goedko-
per worden, in andere sectoren een gebruikelijk fenomeen.
De `buzz-woorden' zijn transparantie en vertrouwen... vriendjes worden.
Maar wat lossen we daarmee op? Bedrijven kunnen geen vriendjes wor-
den, mensen wel. Dat duurt lang en maakt connecties broos, mensen zijn
immers zo vertrokken. Daarnaast vergeten we ook dat de menselijke na-
tuur wel geneigd is tot samenwerken, maar dat belangen en machtsver-
houdingen een rol blijven spelen. De vragende partij zal vanuit die optiek
nooit een gelijkwaardige rol kunnen spelen binnen de keten.
Nee, bedrijven moeten vertrouwen verdienen door betrouwbare en betaal-
bare producten te ontwikkelen. De makers moeten slimme coalities vor-
men, waarvan de leden samen op zoek gaan naar de optimale oplossing
voor vrager ?n eindgebruiker. Daarvoor hoef ik als vragende partij geen
vriendje te worden met mijn aannemer. Ik hoef ook niet te weten wat zijn
marges en opslagen zijn... ik weet immers wat iets mij waard is. Ik moet
kunnen kiezen. Ik moet zorgen voor een juiste formulering van de opgave.
En ik mag van slimme coalities verwachten dat zij in staat zijn de vraag
achter die vraag te achterhalen, inclusief die van de eindgebruikers.
Die slimme coalities bestaan niet uit ketens, maar uit netwerken. Netwer-
ken die bestaan uit partijen die projectoverstijgend met elkaar samenwer-
ken. Netwerken zullen zich specialiseren... en hebben door ervaring `half-
concepten' op de plank liggen, waarmee ze snel en adequaat een aanbod
kunnen genereren voor de vrager. Doordat die creatieve coalities continu
worden uitgedaagd om vanuit een integrale visie te innoveren, zijn de eli-
minatie van faalkosten en transactiekosten evident, evenals de al eerder
genoemde buzz-woorden transparantie en vertrouwen. Binnen dat net-
werk wordt kennis en informatie gedeeld, zodat complementaire informa-
tiebronnen samenkomen. De bron voor innovatie is het herkennen van
kansen door die informatiestromen slim te combineren. De mensen bin-
nen het netwerk zijn verbinders en staan daarmee aan de wieg van inno-
vatie. Sommige verbindingen zijn sterk andere zwak... Het uitvallen van
een verbinding zal echter weinig gevolgen hebben voor de robuustheid
van het netwerk als geheel. Het mooie is dat partijen binnen verschillende
coalities actief kunnen zijn. Bij de projecten die wij vanuit Energiesprong
begeleiden is daar in beginsel wel wat weerstand tegen. Maar zodra men
de waarde van kruisbestuiving tussen de verschillende innoverende net-
werken gaat inzien, kunnen we pas echt de opgave van de 21ste eeuw te
lijf. De verduurzaming van de gebouwde omgeving gaat niet lukken door
vriendjes te worden van elkaar... Nee, daarvoor zijn krachtige innovatieve
coalities nodig.
Jan Willem van de Groep
Programmaregisseur Stuurgroep
Experimenten Volkshuisvesting (SEV)
Column
Innoveren of vriendjes worden
`Het grootste
probleem in
de bouw-
sector is de
afwezigheid
van innovatie'
Reacties