27 Column
Column
Bouwpro(c)(t)es(t)
Bouwpro(c)(t)es(t)
In ieder managementboekje zie je ze staan: de vijf beheersaspecten voor
een vloeiend proces dat leidt tot een succesvol product. Tijd, Geld, Kwali-
teit, Informatie en Organisatie. Hoe zit dat in de bouw?
De bouw wordt door de een gezien als vergelijkbaar met de (auto)industrie
en door de ander als een complexe industrie die unica produceert. Beide
zijn waar, maar wat vooral bijzonder is, is dat deze industrie met een omzet
van circa 80 miljard euro voor 8 mljard euro aan afval produceert, ongeveer
dertig procent van de nationale afvalberg. Daarnaast heeft 35 procent van
alle wegverkeer een relatie met de bouw. Schokkende cijfers zo zou ik zeg-
gen. De bouw moet wel heel complex zijn, anders
valt zo'n logistieke impact en afvalproductie niet te
verklaren.
Waar het met name aan ontbreekt zijn de generalis-
ten, mensen die het geheel kunnen overzien zoals
de architect/bouwheer van weleer.
Bouwpraktijk
Terug naar de vijf beheersaspecten en de bouwpraktijk. In een traditioneel
proces proberen we de Kwaliteit vast te leggen in bestek en tekeningen.
Alleen al vanwege het grote aantal adviseurs ontstaat er een enorm pakket
aan stukken dat nauwelijks valt te overzien. Bij een Europese aanbesteding
wordt, in het kader van gelijke kansen voor iedereen, ook nog cryptisch
gedaan over samengestelde producten. Dit sluit innovatie bij voorbaat uit.
De Organisatie van een traditioneel proces is niet aan de orde: We doen
het altijd zo, dus zo moet het. Geld is de belangrijkste drijfveer. Door de
aanbesteding gaan we geld verdienen. De concurrentie zorgt ervoor dat de
prijs daalt. Helaas wordt het meerwerk nooit van te voren opgegeven.
In zo'n traditioneel systeem gaat alles ten koste van Informatie. Informatie
wordt niet uitgewisseld, want dit zou ten koste gaan van de eigen positie in
het proces. Pas als het te laat is komt men over de brug. En Tijd wordt
vooral gestopt in op elkaar wachten. Je zou bijna zeggen dat er meer ge-
wacht dan gebouwd wordt!
Omdraaien
Laten we de zaak eens omdraaien: eerst organiseren, dan afspraken ma-
ken over geld en tijd en elkaar daar vervolgens goed over informeren om
zodoende de kwaliteit en het rendement te optimaliseren.
Op het gebied van de Organisatie is het van het grootste belang dat alle
betrokken partijen hetzelfde doel nastreven. Dit doel
kan altijd worden uitgedrukt in een vorm van rende-
ment, financieel maar ook maatschappelijk of an-
derszins. Hiertoe richten we een entiteit op waarin
alle betrokken partijen een aandeel hebben, afhan-
kelijk van hun inbreng en risicoprofiel.
Vervolgens het Geld: iedereen mag tien procent verdienen. Als we de cij-
fers uit de uitvoerende branche mogen geloven is dat al bijna tien keer
meer dan het gemiddelde resultaat.
In Tijd maken we afspraken over de opleverdatum en een zo kort mogelijke
uitvoeringsduur. Hier worden namelijk de renteverliezen geleden. Vervol-
gens gaan we aan de slag: Een ontwerpteam met uitvoeringskennis en een
uitvoering met ontwerpkennis. Informatie uitwisselen om alle details Kwali-
tatief hoogwaardig uitvoerbaar te maken.
Het eindresultaat wordt een beter product voor een lagere prijs met minder
afval en minder logistiek. De revenuen komen ten goede aan alle partici-
panten. Kortom meer rendement voor iedereen!
"meer rendement voor
iedereen"
Ir. Joop Petit
Joop Petit is architect en
directielid van SATIJN-
plus Architecten.
Info: www.satijnplus.nl.
Reacties