Het werkgebied van woningcorporatie KleurrijkWonen strekt zich uit over een deel van de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden in Zuid-Holland en de Betuwe in Gelderland. Haar woningaanbod van 11.000 woningen staat in verschillende woonmilieus, zowel in klein stedelijk gebied als op het platteland. Voor KleurrijkWonen zijn er vier kernwaarden van belang bij de uitvoering van haar taak, namelijk: kleurrijk, kansen biedend, doelgericht en betrouwbaar. Intern is de afdeling wonen gereorganiseerd om de klant nog beter te bedienen, waarbij wordt gezocht naar nieuwe mogelijkheden om met beperkte middelen een optimaal resultaat neer te zetten. Dit artikel hoort bij renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
1
Inspiratiepraktijk corporatie KleurrijkWonen, Geldermalsen
Bewoner als mede-opdrachtgever
02-09-2013
Het werkgebied van woningcorporatie KleurrijkWonen strekt zich uit over een
deel van de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden in Zuid-Holland en de Betuwe in
Gelderland. Haar woningaanbod van 11.000 woningen staat in verschillende
woonmilieus, zowel in klein stedelijk gebied als op het platteland. Voor
KleurrijkWonen zijn er vier kernwaarden van belang bij de uitvoering van haar
taak, namelijk: kleurrijk, kansen biedend, doelgericht en betrouwbaar. Intern is
de afdeling wonen gereorganiseerd om de klant nog beter te bedienen, waarbij
wordt gezocht naar nieuwe mogelijkheden om met beperkte middelen een
optimaal resultaat neer te zetten.
De Oranjebuurt in Geldermalsen was een grauwe buurt met sobere en verouderde
woningen. Bijkomend probleem was het slechte imago van de buurt, waar bewoners last van
hadden. Doelstellingen van het project waren daarom als volgt:
2
Het cre?ren van betaalbare woningen
Een levensduurverlenging van dertig jaar
Versterking van de sociale wijkstructuren
Verbetering van het algemene imago van de buurt
Het opnieuw cre?ren van woonplezier in de woning
en in de wijk
Centrale vraag voor de corporatie was of de 119
eengezinswoningen zouden worden gesloopt en verruild
voor nieuwbouw, of dat er grootonderhoud plaats zou
vinden. Deze afweging is onderzocht door de bewoners; zij
mochten advies geven in de vorm van een toekomstvisie. Bij
de start van dit participatietraject is duidelijk gesteld dat de
formele besluitvorming bij KleurrijkWonen lag. Tijdens het
proces is tevens gewerkt aan het versterken van de
organisatie onder bewoners. Zij hebben zich (met eigenaar-
bewoners uit de buurt) verenigd in de Raad van Oranje.
Proces
Met hulp van begeleiding hebben de bewoners een eigen toekomstbeeld geschetst. Daar
kwam uit dat een ruime meerderheid van hen een voorkeur had voor onderhoud of
renoveren van de woningen. Voor de inzet van deze vorm van bewonersparticipatie had de
corporatie al een bouwkundig onderzoek gedaan. Het bleek dat de gewenste ingrepen van
de bewoners voor 80 procent overeen kwamen met de uitkomsten van dit bouwkundige
onderzoek van de corporatie.
Om een integrale aanpak te garanderen, is
bepaald dat de bewoners mede-opdrachtgever
werden en zij maximale individuele keuzevrijheid
zouden krijgen. KleurrijkWonen heeft op voorhand
wel duidelijke kaders gesteld en duidelijk gemaakt
dat zij de formele besluitvorming behouden. De
architect heeft bewoners in ontwerpateliers zelf
laten ontwerpen en geluisterd naar de gewenste
verbeteropties. Deze ateliers zijn met kleine
groepen gehouden in een lege woning in de
Oranjebuurt, wat resulteerde in gesprekken
tussen directe buren. Ter voorbereiding zijn de
bewoners op excursie geweest, zodat zij met
idee?n werden gevoed en naar referenties
konden verwijzen. De gewenste verbeteropties
van de bewoners zijn vervolgens door de architect
vertaald in concrete plannen. Al deze opties zijn
gehonoreerd door de corporatie en opgenomen in
de verbetercatalogus. Bewoners konden ook nog
individueel kiezen uit de opties die zowel de
woningindeling als de gevelindeling en
kleurstelling betroffen.
Dit artikel hoort bij renda
extra `Klantgestuurd
renoveren, bewoners-
betrokkenheid in de
praktijk', die 20 september
verschijnt. Hierin leest u de
resultaten van het Futura-
onderzoek naar manieren
waarop bewoners
benaderd kunnen worden
en de rol die ketensamen-
werking daarbij kan spelen.
De aanpak
Welke onderdelen van de woning:
bewoners hadden invloed bij het opstellen
van verbeteropties, voornamelijk over de
woning- en gevelindeling.
Hoe: de klant kiest voor verbeteropties,
afwerking van materiaal en kleur uit de
catalogus.
Wanneer: de corporatie bepaalt het
moment van grootonderhoud.
Door wie: de corporatie bepaalt door wie
de verbouwing wordt uitgevoerd.
Vergoeding meerkosten door bewoner:
noodzakelijke maatregelen zijn voor
kosten van de corporatie. De meerkosten
per verbeteroptie zijn vanuit de
investeringskosten teruggerekend naar
een huurverhoging. Bij de individuele
opties is een eenmalige bijdrage in
rekening gebracht.
3
In de uitvoeringsfase is gekozen voor een bouwteam. De aannemer is bewust geselecteerd
op basis van ervaring van de corporatie met klantgericht werken. Daardoor is extra aandacht
besteed aan het betrekken van de bewoners in de uitvoeringsfase, via een opleveringsfeest,
buurtmuseum en rommelmarkt. Het bouwteam heeft informatieavonden per blok en/of straat
georganiseerd, waarbij het onder andere de planning per woning presenteerde. Het team
was helder naar de bewoners toe over de planning van het grootonderhoud, en wekte geen
loze verwachtingen. Ook werd extra aandacht besteed aan individuele bewoners.
Monitoring
De combinatie van sociale
wijkvernieuwing en fysieke renovatie is in
de Oranjebuurt zeer succesvol gebleken.
Na de renovatie is opnieuw een
belevingsonderzoek gedaan door een
externe partij. Daaruit kwam onder
andere naar voren, dat:
57 procent van de bewoners
trotser is op de buurt en op
zichzelf;
82 procent van de bewoners de
Oranjebuurt aanbeveelt om in te
wonen;
32 procent van de bewoners meer
sociale contacten in de directe
woonomgeving heeft dan twee
jaar geleden; en dat
30 procent van de bewoners sinds
de renovatie meer activiteiten
organiseert in de buurt.
Zeggenschap
De rol die de corporatie aanneemt tegenover de bewoner is bepalend voor de relatie tussen
beiden. De aanpak van KleurrijkWonen is geanalyseerd op de drie in het onderzoek
genoemde relaties.
Wat doet KleurrijkWonen met de klantrelatie van bewoners?
De bewoners hadden invloed bij het opstellen van verbeteropties, voornamelijk over woning-
en gevelindeling, wat resulteerde in een verbetercatalogus. Vervolgens kozen zij de opties,
de afwerking, het materiaal en de kleur. Ten slotte hadden de bewoners ook de keuze om de
woning te kopen, voor of na het grootonderhoud.
4
Wat doet KleurrijkWonen met de burgerrelatie van bewoners?
Voornamelijk door het aansluiten bij de behoeften van de bewoners en het zelforganiserende
vermogen aan te boren, wordt de burgerrelatie gelegd. Dit is geformaliseerd in de Raad van
Oranje en in het fysieke wijkpunt, het Huis van Oranje. De renovatie heeft geleid tot
activiteiten in de wijk, zoals een rommelmarkt en een buurtmuseum.
Wat doet KleurrijkWonen met de huurdersrelatie van bewoners?
De bewoners hebben de keuze gemaakt om voor grootonderhoud te gaan in plaats van
sloop-nieuwbouw. De zeggenschap over het daadwerkelijke besluit lag bij de corporatie.
Effecten op de waarden
Wat zijn de effecten van dit
renovatieproject op de waarden
waar een corporatie op moet
sturen? En welke
aandachtspunten kunnen van
daaruit geformuleerd worden?
Financi?le waarde
Hoge investering per
woning (84.000 euro),
waarbij in totaal zo'n
65.000 euro huur-
verhoging op jaarbasis wordt gerealiseerd;
De huurwaarde is toegenomen door een hogere gemiddelde huur, en daardoor een
grotere kasstroom; en
In de uitvoeringsfase is veel tijd (en geld) bespaard door een werkomschrijving in
plaats van een bestek te hanteren. In de begroting is een vast bedrag voor
onvoorziene kosten per woning opgenomen, zodat discussie over het meer- en
minderwerk afneemt.
Vastgoedwaarde
Goede investering in zowel technische kwaliteit als gebruikerskwaliteit;
De waarde van de woningen is toegenomen door energetische maatregelen en de
daaraan gekoppelde labelsprongen; en
Door verbetering van de uitstraling van de wijk, is de populariteit ervan gestegen. Dit
is positief voor de waarde van de woningen.
Klantwaarde
Bewoners zijn in een vroeg stadium betrokken. KleurrijkWonen heeft eerst zelf
heldere kaders en uitgangspunten benoemd en deze vervolgens aan bewoners
gecommuniceerd; en
Bewoners waren gelijkwaardige gesprekspartners.
5
Maatschappelijke waarde
Er is een versterking van de sociale cohesie in de wijk ontstaan;
Er is meer betrokkenheid ontstaan, bijvoorbeeld in de vorm van actieve
bewonersgroepen voor groenonderhoud, speelplekken en openbare ruimte; en
Door betrokkenheid bij het project is een aantal bewoners gestimuleerd tot een
grotere deelname aan de maatschappij.
Succesvol door betrokkenheid en invloed van bewoners
"Prima voorbeeld van hoe een project succesvol kan zijn door grote betrokkenheid en invloed
van bewoners. Door de corporatie zijn aan de voorkant duidelijke kaders en uitgangspunten
gesteld en deze zijn gecommuniceerd met de bewoners. Binnen de kaders zijn de
mogelijkheden onderzocht, waarna met de architect zowel de binnen- als de buitenzijde is
uitgewerkt. Dit verhoogt de betrokkenheid.
Het is een transparante aanpak om aan de voorkant het bedrag voor kostendekkende
huurverhoging te communiceren en vervolgens alle voorstellen af te prijzen. Dit project valt of
staat ook met de keuze van de aannemer. Hier is bewust gekozen voor een renovatieaannemer
wiens bedrijfsfilosofie naadloos aansluit bij de gekozen werkwijze. Deze aannemer heeft zijn
onderaannemers ook hierop geselecteerd.
Een les voor ons is dat je aan de voorkant moet zorgen voor voldoende interne capaciteit of
desnoods met hulp van externen. Het proces vergt samen met de bewonersparticipatie
behoorlijk wat tijd en aandacht, dus daarin moet ge?nvesteerd worden. De kosten die hiermee
gemoeid zijn, lijken te worden terugverdiend door een snellere doorlooptijd, want bewoners zijn
betrokken en willen graag. Individuele woonwensen zijn kostendekkend in de huur
doorberekend.
Het is een interessante aanpak om te vergelijken met ons eigen project in Oud-Dongen. De
Oranjebuurt is, qua woning- en bewonerssamenstelling, opvallend overeenkomstig met Oud-
Dongen. In dat project denken we na over in welke fase van het proces het mede-
opdrachtgeverschap (of coproduceren volgens de participatieladder) gewenst is. Ons bezoek
aan KleurrijkWonen heeft ons inzicht gegeven in de mogelijkheden en heeft de interne discussie
gevoed."
Ronald van den Berg,
Manager vastgoed, Vieya
Reacties