Renda verbindt mensen. Dat nemen we in Renda Banenruil erg letterlijk. Corporatiemedewerkers gunnen een collega uit de sector ? een bouwer, leverancier of adviseur ? een kijkje in hun keuken en andersom. De duo's lopen ten minste drie dagdelen met elkaar mee en delen hun ervaringen via Renda. Het concept helpt professionals elkaar beter te leren kennen, elkaars taal te spreken en het DNA van een organisatie te doorgronden.
renda banenruil nr 3 2015 23
TERUGKOMDAG
De banenruilers van 2015 komen 24 november bijeen
voor een terugkomdag. Onder het genot van een drankje
delen zij hun ervaringen met andere deelnemers ?n hun
bazen. Renda nodigt haar expertleden en partners uit
daarbij te zijn. Schrijf je in op Renda.nl.
Nog geen lid? Ge?nteresseerden betalen 99,-, waar-
mee ze meteen basislid zijn en vier Renda-edities
ontvangen. Wil je meer evenementen bijwonen? Word
dan expertlid voor slechts 250,- per jaar. Wees
welkom en sluit je aan!
Zelf deelnemen aan Renda Banenruil?
Meld je bij Robert Dingemans
(r.dingemans@aeneas.nl, 0411 650084).
Renda verbindt mensen. Dat nemen we in Renda Banenruil
erg letterlijk. Corporatiemedewerkers gunnen een collega uit
de sector ? een bouwer, leverancier of adviseur ? een kijkje in
hun keuken en andersom. De duo's lopen ten minste drie
dagdelen met elkaar mee en delen hun ervaringen via Renda.
Het concept helpt professionals elkaar beter te leren kennen,
elkaars taal te spreken en het DNA van een organisatie te
doorgronden.
De behoefte elkaar te begrijpen is groot, want de werkvormen van de
toekomst vragen meer samenwerking tussen verschillende segmenten.
Zij moeten elkaar leren vertrouwen en vooroordelen laten varen. Maar
hoe doe je dat, als je elkaar alleen ziet of spreekt binnen de context van
een aanbestedingstraject of lopende ketensamenwerking? Wanneer op
persoonlijk niveau wordt kennisgemaakt, ongedwongen en met een
open vizier, wordt veel opgestoken over het denkkader van de ander.
Een dagje op de werkvloer meelopen, maakt bovendien een hoop
duidelijk over de bedrijfscultuur.
Cas de Haan (onderhoudsbedrijf Caspar de Haan) en Paul Terwisscha
van Scheltinga (corporatie Woonbedrijf) beten in juni het spits af.
Beiden hielden een dagboek bij waarin zij hun belevenissen en indruk-
ken deelden.
badmeesters
zwemmen niet
23 JUNI
"Iedereen binnen Woonbedrijf weet
wat er speelt en volgt dezelfde koers.
Dat vind ik erg sterk binnen een organi-
satie van deze grootte. Paul en ik raak-
ten al vrij snel in een persoonlijk
gesprek over onze manier van leiding-
geven, waarbij ik toegaf nogal eens wat
bordjes draaiende te houden.
"Badmeesters zwemmen niet", hield
Paul mij de spiegel voor. "Laat staan de
directeur van het zwembad." Dat zette
me wel aan het denken. Pauls manier van
leidinggeven heeft me sowieso op idee?n
gebracht. Hij gebruikt veel beeldspraak in
zijn aansturing, verduidelijkt de theorie met
ervaringen en verhalen. Als je met hem meeloopt, merk je dat
het werkt. Het helpt mensen situaties beter te overzien en
maakt zelfreflectie makkelijker."
door Cas de Haan
17 JUNI
"Cas en ik zien elkaar wel
vaker, maar deze keer hadden
we echt eens de tijd elkaar
beter te leren kennen. Aan het
eind van de eerste dag merk-
ten we dat we nog lang niet
waren uitgepraat. Interessant
was het calculatieoverleg dat
ik mocht bijwonen. Wat een
strakke vergadering; snel,
gefocust en zakelijk. Dat ben
ik niet gewend. Wat me het meest is bijgebleven, is de invloed
van het seizoenswerk op de organisatie en de werknemers. In
de zomer vertienvoudigt het aantal medewerkers van Caspar
de Haan. Wij zijn daar als opdrachtgever natuurlijk mede debet
aan. Dat heeft alles te maken met de jaarcyclus van een corpo-
ratie. Ik had daar al wel een beeld van, maar de maatschappe-
lijke impact is me nu nog duidelijker geworden."
door Paul Terwisscha van Scheltinga
Reacties