De autarkische (zelfvoorzienende) drijvende woning is niet gebonden aan omvangrijke vervuilende energie- en sanitatienetwerken en weerstaat overstromingen. Het is een woonvorm die tot de verbeelding spreekt van de klimaatbewuste Nederlander. Woningcorporatie DeltaWonen bouwde zo’n autarkische drijvende woning: de geWoonboot. Vraag is wat de bouwwereld kan leren van dit voorbeeld. Het antwoord schuilt in de term ‘hybride’. Bij gedeeltelijke of gedeelde autarkie worden de voordelen van zelfvoorzienende systemen benut en blijven de nadelen beperkt. Haalbare combinaties tussen autarkie en drijven zijn bij uitstek ingrediënten voor ‘lichte stedenbouw’: snel te realiseren en aan te passen zonder ingrijpende verstoring van de bestaande situatie.
Autarkisch Drijven 28 Artikel
Er zijn drie mogelijke reacties op de klimaatverandering: ontkennen, af
zwakken of aanpassen. De geWoonboot is een icoon voor de laatste twee.
De modelwoning van DeltaWonen gebruikt een zonneboiler en een warmp
tepomp voor warm water en zonnepanelen voor elektriciteit. Een (bio)
dieselgenerator levert extra warmte en stroom. Vuil water wordt lokaal ge
zuiverd. Dit bespaart op koppelingen met uitgebreide waternetwerken op
de wal. Het concept levert een bescheiden bijdrage aan de vermindering
van de CO2uitstoot en daarmee aan het afzwakken van de opwarming
van de aarde.
De geWoonboot laat ook zien hoe we de inrichting van ons land kunnen
aanpassen aan het veranderende klimaat, met name aan de stijgende zee
spiegel, de grotere (piek)afvoeren van neerslagwater en de variabele rivier
wateraanvoer. De kans op een overstroming blijft erg klein, maar mocht er
toch iets overstromen, dan zal de geWoonboot nauwelijks schade hebben.
Verder zoeken waterbeheerders `ruimte voor water': extra ruimte om water
af te voeren en op te slaan. Dit ter bestrijding van droogte, verzilting en
bodemdaling. Dergelijke vernatte gebieden hoeven andere ruimtelijke wen
sen niet te blokkeren. De ruimte kan meervoudig worden gebruikt, bijvoor
beeld door er autarkische woningen te laten drijven.
Concepten
Het besef dat we moeten anticiperen op de klimaatverandering begint door
te dringen in de samenleving. Voor consumenten, gemeenten en bedrijven
is het vooralsnog echter moeilijk om de gepropageerde langetermijnbelan
gen te vertalen naar de praktijk van alledag. De kunst is om concepten te
bedenken die bijdragen aan de afzwakking van en aanpassing aan de pro
blemen, maar tegelijkertijd ook voldoen aan conventionele wensen. En
daar scoort het concept van de geWoonboot minder goed op, hoe be
wonderenswaardig de voorbeeldfunctie ook mag zijn. De zelfvoorzienende
systemen nemen namelijk kostbare woonruimte in beslag en vragen om
Autarkisch Drijven
De autarkische (zelfvoorzienende) drijvende woning is niet gebonden aan omvangrijke
vervuilende energie- en sanitatienetwerken en weerstaat overstromingen. Het is een
woonvorm die tot de verbeelding spreekt van de klimaatbewuste Nederlander.
Woningcorporatie DeltaWonen bouwde zo'n autarkische drijvende woning: de geWoonboot.
Vraag is wat de bouwwereld kan leren van dit voorbeeld. Het antwoord schuilt in de term
`hybride'. Bij gedeeltelijke of gedeelde autarkie worden de voordelen van zelfvoorzienende
systemen benut en blijven de nadelen beperkt. Haalbare combinaties tussen autarkie en
drijven zijn bij uitstek ingredi?nten voor `lichte stedenbouw': snel te realiseren en aan te
passen zonder ingrijpende verstoring van de bestaande situatie.
Qrooz: een nieuw en autarkisch concept ontstaan vanuit de wens een verplaatsbare
universele ruimte op het water te ontwikkelen waarin gewoond, gewerkt en
gerecre?erd kan worden (ontwerp Arno Schuurs en Huibert Groenendijk).
ArnOSCHuurS
Autarkisch Drijven 29 Artikel
ir. Ties Rijcken en dr. ir. Arjan van Timmeren
Ties Rijcken werkt aan concepten voor bouwen in, op,
aan en met water, onder andere als co?rdinator van
het interfacultaire afstudeeratelier Building in Water
aan de TU Delft. Arjan van Timmeren is gepromoveerd
op `autonomie en heteronomie' en is verbonden aan
de TU Delft en het bureau 2T architecten.
ten autarkische drijfconcepten conceptueel ijzersterk in elkaar zitten en
concreet comfort en vrijheid bieden willen ze aanslaan. Het is bovendien
essentieel om te zoeken naar versterkende eigenschappen: hoe kan drij
vend funderen bijdragen aan de kracht van autarkie en op welke manieren
kan autarkie de voordelen van drijven ondersteunen of problemen onder
vangen? Dit speelt niet alleen op het technische vlak, maar ook op het
gebied van de stedenbouw, de ruimtelijke ordening en de gerelateerde re
gelgeving en verantwoordelijkheden.
een behoorlijke investering. De kans op een storing is groter dan bij koppe
ling aan centrale netwerken. Bovendien zijn onderhoud en kwaliteitscon
trole lastiger te organiseren. De vermeende vrijheid door de verplaatsbaar
heid is beperkt omdat het ontkoppelen en opnieuw installeren van de
helofytenfilters en het afmeersysteem intensief en tijdrovend is.
Zowel drijvend bouwen als autarkische energie en sanitatiesystemen heb
ben slechts een marginale rol in de bouwpraktijk. Deze twee niches op el
kaar stapelen zou de potenti?le markt nog verder verkleinen. Daarom moe
geWoonboot
Vrijwel alle projecten voor waterwoningen gaan ervan uit dat deze zijn aangesloten op
de gebruikelijke nutsvoorzieningen. De geWoonboot laat zien dat dit niet per se nodig
is. Bouwkundig gezien is het een traditionele woonark, waarvan er al duizenden in de
nederlandse wateren liggen, bestaande uit een betonnen bak met houtskeletbouw.
Het innovatieve zit in de installaties. De geWoonboot genereert zijn eigen elektriciteit
met zonnecellen die ondersteund worden door een dieselgenerator. De restwarmte die
deze oplevert wordt gebruikt voor de vloerverwarming en het voorverwarmen van het
tapwater. De belangrijkste installatie voor de verwarming is echter een warmtepomp
die energie onttrekt aan het water waar de geWoonboot in ligt. In de zomer kunnen de
`vloerverwarming' en de warmtepomp dienen om de woning te koelen.
Het afvalwater wordt gezuiverd in een helofytenfilter, die bestaat uit rietplanten die
groeien in een drijvende bak naast de woning. na zuivering is dit water geschikt voor
huishoudelijk gebruik. Voor drinkwater is een extra zuiveringsstap nodig. Verder wordt
het regenwater van het dak opgevangen en gebruikt als huishoudwater. uiteraard
stellen de installaties hogere eisen aan het investeringsbudget. Maar de hogere inves
tering kan terugverdiend worden dankzij de aanzienlijk lagere energiekosten.
TIESrIjCkEn
Autarkisch Drijven 30 Artikel
Zelfvoorzienend
e energie- en
watersystemen
In elke woning
vaste grond
Alle benodigde
zelfvoorzienend
e energie- en
watersystemen
Geclusterd in
ontsluiting
(steiger)
Enkele
zelfvoorzienend
e energie- en
watersystemen
Geclusterd in
ontsluiting
(steiger)
Aansluiting op
vaste netwerken
via steiger
vaste net
water
1 volledige heteronomie 2 volledige individuele autarkie
drijvende woning
3 gedeelde autarkie 4 gedeelde en gedeeltelijke autarkie
Verplaatsbaar
Een essentieel aspect van drijvende objecten is het gegeven dat ze kunnen
verplaatsen. In verticale richting, met het waterpeil mee, en in horizontale
richting, met de functie of de gebruiksfase mee. Het mag duidelijk zijn dat
autarkie dit een stuk eenvoudiger maakt. Bij de drijvende recreatiewonin
gen van Marina Oolderhuuske (roermond) en de Gouden Ham (bij Maas
bommel) in het rivierengebied kan de peilvariatie maar liefst vier meter zijn.
Lange vorstvrije slangen voor de koppeling met riool, water, gas en electri
citeit, vangen deze verticale verplaatsing op. Bij autarkische systemen in
de woning zouden deze flexibele koppelingen niet nodig zijn.
Verplaatsbaarheid in horizontale richting biedt allerlei voordelen. Zo is het
bijvoorbeeld mogelijk een gebouw in een loods, werf of fabriek te bouwen
en vervolgens in zijn geheel te verslepen naar de plaats van bestemming.
Fabrieksmatig bouwen is effici?nter dan bouwen in een bouwput; het ver
mindert de overlast en kan bovendien de aanvang van de exploitatie ver
vroegen. Het omgekeerde proces, maar met dezelfde voordelen, geldt
voor de afdankfase (sloop of hergebruik).
Verplaatsbaarheid tijdens de gebruiksfase maakt het bijvoorbeeld mogelijk
dat naburige gemeentes ??n zorgvoorziening delen. Verder zijn tijdelijke
studentenhuisvesting of een gebouw voor een festival of evenement snel te
realiseren. Drijvende solitaire woningen kunnen door hun geringe omvang
relatief eenvoudig van plek wisselen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een over
dracht van eigenaar of een wijziging in de gezinssamenstelling. De grootste
belemmering hiervoor is de regelgeving ? het rouleren van drijvende wonin
gen over verschillende ligplaatsen zal makkelijk gaan als deze zijn uitgege
ven in particulier opdrachtgeverschap
Zelfvoorzienende energie en sanitatie maken het verplaatsen een stuk ge
makkelijker, omdat er niets aan de verschillende netwerken gekoppeld of
ontkoppeld hoeft te worden. Bovendien worden plaatsen die ver van de
bestaande systemen liggen, zoals buitendijkse locaties, ook bereikbaar.
Deze flexibele of `lichte stedenbouw' (zie kadertekst) is aantrekkelijk, maar
er kleven een aantal hardnekkige praktische bezwaren aan. Zo nemen af
valwaterbehandelingssystemen en zonnepanelen kostbare ruimte in be
slag en vragen ze om een aanzienlijke investering. Deze verdient zich wel
iswaar terug, maar het blijkt dat een consument zijn kapitaal liever besteedt
Volledige heteronomie, volledige autarkie, gedeelde autarkie en gedeeltelijke
autarkie. Een voordeel van gedeelde autarkie is dat de investering, de exploitatie en
het onderhoud niet bij de bewoner liggen. Bij gedeeltelijke autarkie wordt
bijvoorbeeld lokaal elektriciteit opgewekt, maar is er wel een koppeling met het
elektriciteitsnet. Dit bespaart op accu's en kan zelfs inkomsten genereren door
stroom aan het vaste net te leveren.
Bij het drijvend paviljoen van de TU Delft en World Art Delft
ondersteunen autarkie en drijftechnologie elkaar. Door de autonome
systemen ligt het niet vast aan netwerken, en de systemen
functioneren beter door de vrij te kiezen ligging op elk moment
(ontwerp Ties Rijcken en Marius Grootveld).
TIESrIjCkEn
TIESrIjCkEn
Autarkisch Drijven 31 Artikel
aan meer ruimte dan aan een investering in de energie of watervoorzie
ning. nog kritischer is de controle op de kwaliteit (de hygi?ne) en de sto
ringsgevoeligheid van de systemen. Deze problemen nemen af naarmate
objecten groter worden. Een drijvende bibliotheek of gevangenis bijvoor
beeld, kan de investeringen in autarkische systemen makkelijker opbren
gen dan een kleiner object. Ook kan een groot gebouw, grotere systemen
implementeren met minder kans op storingen. Een technische dienst staat
paraat om defecten te verhelpen en de kwaliteit te controleren. Ook al
wordt de reikwijdte van grote drijvende gebouwen beperkt door sluisbreed
tes en brughoogtes; er zijn wel degelijk locaties beschikbaar voor de bouw
en het afmeren, denk bijvoorbeeld aan oude havens en aan steden aan de
grote rivieren.
Systeemgrootte
Als we zelfvoorzienende concepten in woningen willen implementeren is
het eveneens gunstig om het totale systeem groter te maken. Drijvende
woningen kunnen op twee manieren energie en sanitatiesystemen delen.
Ten eerste met een drijvend appartementencomplex. net als bij andere
grote gebouwen zijn de investeringen op te brengen door een ontwikkelaar
of corporatie en is de controle beter uit te voeren. Maar ook conventionele
drijvende woningen (vooral `woonarken'), met standaard aansluitingen,
kunnen autarkische systemen delen. Ontwerpbureau Aldus bouwinnovatie
onderzoekt op dit moment samen met de Tu Delft in opdracht van de
Stuurgroep Experimentele Volkshuisvesting (SEV) de haalbaarheid van een
centraal drijvend object dat voorziet in de energie en waterbehoefte van
een cluster solitaire drijvende woningen. Dit object biedt tegelijkertijd ont
sluiting en gemeenschappelijke ruimte. Een organisatie, bijvoorbeeld geli
eerd aan het waterleidingbedrijf of de energieleverancier, exploiteert deze
Deze drijvende woningen liggen in Amsterdam Zuid. De woningen zijn via steigers verbonden met de riolering,
het elektriciteitsnet en de waterleiding. Als in de steigers autonome systemen waren verwerkt, waren dezelfde
woningen toch autarkisch.
TIESrIjCkEn
Lichte stedenbouw
De lichte stedenbouw zoals oorspronkelijk bedoeld houdt met name
in dat er flexibeler gebouwd dient te worden, zonder zware asfaltwe
gen, centrale nutsvoorzieningen, kabels en leidingen. Daarbij zullen
de huizen qua gewicht en bouwsoort lichter moeten worden en dient
er gebouwd te worden zonder de gangbare tot in de eeuwigheid
achterblijvende funderingen. Voor de lichte bouwvormen op het land
moet het bouwrijpmaken van het bouwterrein tot een minimum be
perkt blijven. De fundering is licht, er wordt geen zandpakket gestort
en er wordt minimaal verhard. De verharding kan bestaan uit een
semiverhard klinkerpad voor een `mobile home' of een gewichtsver
delende lichte plaat voor een houtskelet woning . Op het water of in
zogeheten `wetlands' volstaan drijvers, een betonnen bak of eventu
eel houten palen. De gewonnen ruimte door minder verharding,
wordt benut voor de `private' kavels of voor een collectief beheerde
groene ruimte. Daarnaast zorgt minder verharding tevens voor een
kleinere verstoring van de waterhuishouding, waardoor het compen
satieoppervlak aan open water kleiner kan zijn.
Een belangrijk gevolg van lichte stedenbouw is dat het ruimtebeslag
per woning flink groter is dan nu gangbaar. In plaats van 35 woningen
per hectare zullen er per hectare slechts 20 tot 30 woningen kunnen
komen. Vandaar ook dat lichte stedenbouw toegepast dient te wor
den bij de gratie van compacte steden, op die plekken die het `an
ders' vastleggen van `groen' en `blauw' vragen zoals bijvoorbeeld de
minder kritische delen van de Ecologische Hoofd Structuur. Afkoppe
ling van (centrale) infrastructuur is hierbij het uitgangspunt.
Autarkisch Drijven 32 Artikel
drijvende `voorzieningeneenheid'. Bewoners betalen maandelijks een re
kening. Omdat hun drijvende woning `standaard' is uitgevoerd, zal het
eenvoudiger zijn om de woning te verkopen aan iemand met een waterka
vel elders in het land. Dit is overigens geen utopie. Binnen het huidige be
stand van ongeveer 10.000 solitaire drijvende woningen (juridisch gezien
`woonboten') worden er jaarlijks 200 tot 300 vervangen door een nieuwe of
gebruikte. niet alleen de woningen zijn in de loop der tijd uitwisselbaar, ook
de voorzieningeneenheid zelf is dat. Door de scheiding van functies en het
introduceren van een innovatief en beheerst tussenniveau ondersteunt dit
`lichte stedenbouw'.
Ori?nteren
Integratie van drijvende funderingen met autarkische systemen is niet zon
der meer met de huidige beschikbare technologie te realiseren. Als de
combinatie op stedenbouwkundig niveau de ruimte krijgt, valt er voor
bouwtechnologen veel te innoveren. Ook hier geldt weer dat drijven autar
kie kan ondersteunen en andersom. Zo kan een drijvend object zich opti
maal ori?nteren op de zon of de wind.
De Tu Delft wil samen met stichting World Art Delft een drijvend educatie
paviljoen bouwen in de nabijheid van de universiteit, op het landgoed van
de stichting. Het paviljoen drijft vrij in een vijver en is op elke plek te fixeren.
Dit kan alleen doordat het paviljoen autonoom functioneert en niet vast zit
aan netwerken. Het is vrij te roteren en te verplaatsen en maakt het moge
lijk om een gunstige ligging voor ventilatie met behulp van wind te kiezen,
een optimale ligging voor de zonnepanelen te verkrijgen of simpelweg in de
schaduw te gaan liggen. Ook zuiver technisch worden zelfvoorzienende
functies ge?ntegreerd met drijftechnologie. In de hoeken van het drijflichaam
zijn opslagtanks ge?ntegreerd die regenwater opvangen en door middel
van een pompje ook voor scheefstandscorrectie zorgen.
Door de directe nabijheid van het water liggen andere innovaties voor de
hand. Als je toch op het water ligt, waarom zou je drinkwater dan niet direct
uit het oppervlaktewater halen en je vuil water er (voldoende gereinigd) op
lozen? Verder kan een warmtepomp warmte aan het water onttrekken. In
de zomer koelt het water het gebouw, bijvoorbeeld door koud water door
de vloerverwarming te pompen. Of met lucht, afgekoeld in lange slangen
over de bodem van het water.
Tot slot
De geWoonboot heeft een interessante en relevante discussie over autar
kie en drijvend bouwen aangezwengeld. Ook al kent volledige individuele
drijvende autarkie zo zijn bezwaren, er zullen altijd romantici zijn die zich
aangetrokken voelen tot het idee van vrijheid en onafhankelijkheid. In het
kielzog van de geWoonboot volgt bijvoorbeeld het eveneens drijvende en
volledig autarkische concept `Qrooz'. Echter, niet alleen op individueel ni
veau en totaal autarkisch zijn vrijheid en onafhankelijkheid te vinden. Ge
deeld en gedeeltelijk verrijken nieuwe drijvende en zelfvoorzienende tech
nologie?n het stedenbouwkundig en bouwtechnologisch instrumentarium
van de samenleving. De differentiatie maakt ons weerbaarder voor wijzi
gende omstandigheden, zoals de klimaatverandering. Bovendien worden
we minder afhankelijk van eenzijdige leveranciers van gas of olie. De kunst is
om drijvend bouwen en zelf
voorzienende technologie?n niet
als iconische totaalconcepten in
te zetten, maar slim ge?ntegreerd
met de bestaande systemen.
Van de auteurs
Ligplaats Amsterdam, M. kloos,
Y. de korte, T. rijcken e.a., ArCAM/
Architectura & natura Press 2007;
Autonomie en heteronomie,
A. van Timmeren, Eburon 2006.
relevante websites
www.gewoonboot.nl;
www.waddromen.nl/drijvend_atelier.php;
www.qrooz.nl.
Een cruise schip drijft en heeft ge?nvesteerd in autarkische systemen. Autarkie wordt vaak vereenzelvigd met CO2-neutraal, maar kan evenzogoed vervuilend zijn.
TIESrIjCkEn
Reacties