Met ruim 53.000 verhuureenheden, is Portaal een grote woningcorporatie in verschillende steden. De wens om lokaalmaatschappelijk gestuurd te zijn, is de basis voor het gekozen bedrijfsmodel waarin een centrale staf en vijf regiobedrijven zijn gevestigd. Portaal Vastgoed Ontwikkeling is het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor het realiseren van vastgoedgerichte projecten, zoals gebiedsontwikkeling, nieuwbouw en grote renovatieprojecten. Dit artikel hoort bij renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
1
Inspiratiepraktijk corporatie Portaal, Amersfoort
APK-keuring voor de woning
19-08-2013
Met ruim 53.000 verhuureenheden, is Portaal een grote woningcorporatie in
verschillende steden. De wens om lokaalmaatschappelijk gestuurd te zijn, is de
basis voor het gekozen bedrijfsmodel waarin een centrale staf en vijf
regiobedrijven zijn gevestigd. Portaal Vastgoed Ontwikkeling is het
bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor het realiseren van
vastgoedgerichte projecten, zoals gebiedsontwikkeling, nieuwbouw en grote
renovatieprojecten.
Als service voor de zittende
huurders van een aantal
complexen tussen de vier
en twintig jaar oud, heeft
Portaal de Woning-APK
ge?ntroduceerd in
Amersfoort en Soest. Deze
dienst wordt tijdelijk op proef
aangeboden en kan worden
ge?mplementeerd in het
gehele bezit wanneer het
een succes blijkt te zijn. Het
concept werkt zo, dan de
corporatie ??n keer per jaar
langskomt voor de Woning-
APK. De bewoner heeft de
keuze of deze dienst wordt
ingezet en of hij bepaalde
werkzaamheden laat uitvoeren tegen betaling. Communicatie rondom het aanbod van de
Woning-APK gebeurt via een informatieve folder met brief en via telefonische benadering
voor een afspraak. De opnames worden complexmatig gedaan in verband met de effici?ntie
van de wijkgebonden vakman van de VOC. Dit maakt dat de keuzen van het moment gering
lijken voor de bewoner. De bewoner kan echter altijd een
andere afspraak maken.
De jaarlijkse inspectie van de binnenzijde van de woning wordt
gratis aangeboden. Het herstellen van de gebreken wordt
uitgevoerd volgens het onderhouds-ABC. Dit opgestelde
document geeft de bewoner inzicht in welke werkzaamheden
voor rekening van Portaal zijn en welke werkzaamheden zelf
worden uitgevoerd. Sommige handelingen worden direct gratis
verricht als de bewoner een onderhoudsabonnement heeft
afgesloten. De vakman loopt aan de hand van een controlelijst
de woning door. Met deze aanpak wil de corporatie bereiken
dat de woning een jaar lang in goede conditie blijft, waardoor
de bewoner zorgeloos woont. Dit voorkomt incidentele
Dit artikel hoort bij renda
extra `Klantgestuurd
renoveren, bewoners-
betrokkenheid in de
praktijk', die 20 september
verschijnt. Hierin leest u de
resultaten van het Futura-
onderzoek naar manieren
waarop bewoners
benaderd kunnen worden
en de rol die ketensamen-
werking daarbij kan spelen.
2
reparatieverzoeken door het jaar heen. Daarnaast wordt door het verhelpen van kleine
gebreken, grotere vervolgschade voorkomen.
Proces
De afdeling vastgoed is in gesprek gegaan met de betrokken huurdersbelangenvereniging
(hbv), waarbij ze samen de aanpak hebben besproken en getoetst. Tijdens dit gesprek heeft
de hbv benadrukt dat de Woning-APK geen middel moest zijn voor sociale signalering; geen
achter-de-voordeur-project dus. Het budget voor de Woning-APK is gebaseerd op de kosten
van de reparatieverzoeken over een heel jaar, gebaseerd op de ervaringscijfers van de
laatste 4 jaar. De begroting ervan ligt het eerste jaar op 150 procent van de
reparatieverzoekkosten, het tweede jaar op 100 procent en het derde jaar op 50 procent.
Halverwege 2012 zijn bijna 500 woningen bezocht; het streven is om alle 800 woningen
binnen het project te laten keuren door middel van de Woning-APK. Inmiddels neemt het
aantal reparatieverzoeken binnen de Woning-APK-complexen met een kwart af. De
verwachting is dat het aantal reparatieverzoeken verder zal afnemen tot 70 ? 80 procent.
Monitoring
Uit een onderzoek uit de eerste helft van 2012,
blijkt dat de bewoners zeer tevreden zijn met de
Woning-APK. Zij geven de jaarlijkse inspectie
van hun woning een 8,3 als rapportcijfer. De
vakkennis van de medewerker krijgt een 8,7, de
klantvriendelijkheid scoort zelfs een 9,3.
Daarnaast is er gemonitord op het budget:
Portaal is hier voor 97 procent binnen gebleven.
Woning-APK betreft een langlopende proef van
drie jaar en eindigt in oktober 2014. Daarna
wordt besloten of het concept definitief wordt
ingevoerd.
Zeggenschap
De rol die de corporatie aanneemt tegenover de
bewoner is bepalend voor de relatie tussen
beiden. De aanpak van Portaal is geanalyseerd
op de drie in het onderzoek genoemde relaties.
Wat doet Portaal met de klantrelatie van bewoners?
Het herstellen van bepaalde gebreken kan plaatsvinden tegen betaling en/of door een
serviceabonnement af te sluiten. De klant krijgt de keuze om wel of niet mee te doen, een
tijdstip af te spreken, en kiest ervoor om bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren tegen
betaling. Het product of de dienst is ontwikkeld vanuit de corporatie maar is gericht op de
klant.
De aanpak
Welke onderdelen van de woning: de
corporatie heeft een vastgestelde lijst waarop
gecontroleerd wordt. Daarnaast kan de klant
aangeven wat er gerepareerd of vervangen
moet worden.
Hoe: de gebreken aan de woning worden
tijdens een huisbezoek besproken, en opgelost
door een vakman van de Vastgoed Onderhoud
Centrale (VOC), een dochteronderneming van
Portaal.
Wanneer: de Woning-APK wordt complexmatig
uitgevoerd. Een klant kan er altijd voor kiezen
een afspraak op een ander moment te maken.
Door wie: de Woning-APK wordt uitgevoerd
door een vakman van de VOC.
Vergoeding meerkosten door bewoner: zowel
de Woning-APK als een aantal reparaties zijn
gratis. Het onderhouds-ABC geeft inzage in de
onderdelen die de bewoner zelf moet
onderhouden.
3
Wat doet Portaal met de burgerrelatie van bewoners?
Bij ernstige sociale problemen is er een signaleringsfunctie. Het project is echter niet bedoeld
als een achter-de-voordeur-project, zo is expliciet afgesproken met de hbv.
Wat doet Portaal met de
huurdersrelatie van
bewoners?
Het product is ontwikkeld
door de corporatie en is
besproken met de
algemene huurders-
commissie. De deelname
is hoog, mede door
actieve benadering.
Afspraken in de Woning-
APK zijn gebaseerd op
het algemene onder-
houdsbeleid dat is
vastgesteld in overleg met
de hbv.
Effecten op de waarden
Wat zijn de effecten van dit renovatieproject op de waarden waar een corporatie op moet
sturen? En welke aandachtspunten kunnen van daaruit geformuleerd worden?
Financi?le waarde
Het budget voor de Woning-APK is gebaseerd op de kosten van de
reparatieverzoeken in een jaar. De verwachting is dat het concept in de loop van de
tijd ook financi?le waarde heeft door lagere reparatiekosten; en
De kosten voor schades ten gevolge van gebrekkig onderhoud zijn niet
meegenomen, terwijl deze kosten wel worden voorkomen door deze aanpak.
Vastgoedwaarde
Het vastgoed is waardevast door het goed onderhouden van de binnenzijde;
Er is extra controle op prestatiegericht gevelonderhoud;
Het concept geeft extra input aan de kwaliteitsslag voor ketenpartners en geeft
aanleiding tot verbetering; en
Het concept is een middel om tevens de garantietermijnen te controleren.
Klantwaarde
De woning van de klant wordt gratis APK gekeurd;
De klant heeft keuzen in deelname en vervolgacties; en
De klantwaarde wordt gemeten door klantevaluaties.
4
Maatschappelijke waarde
Het project kent geen doelstellingen voor deze waarde.
Gunstig voor klanttevredenheid en verlaging onderhoudskosten
"Is een Woning-APK klantgestuurd onderhoud? Kan een klant bellen en een Woning-APK
aanvragen voor over twee weken omdat hij dan vrij is? Ja dat kan! De dienst komt niet zozeer
voort uit de vraag van klanten, maar is opgezet vanuit Portaal.
De aanpak van de Woning-APK is goed voorbereid, in een open overleg met de
huurdersbelangenvereniging, en is goed onderbouwd inclusief een nulmeting. Vervolgens is er
goed gemonitord en ge?valueerd. Dit heeft voor draagvlak gezorgd, wat zorgt voor intern en
extern draagvlak om het concept uit te breiden over meerdere complexen of vestigingen. Als het
een goede dienstverlening is, gaan andere bewoners deze service mogelijk ook vragen.
Doel van de Woning-APK is het handhaven van het onderhoud op een hoog niveau en het
voorkomen van gevolgschade. Verondersteld wordt dat de aanpak de onderhoudskosten
beperkt en de eerste resultaten zijn positief. In het tweede of derde jaar verwacht Portaal een
positief financieel resultaat te behalen.
Het implementatietraject is een goed voorbeeld en is bruikbaar voor elk vernieuwingsproces. De
aanpak via een Woning-APK is niet zozeer een klantgestuurde renovatie, maar is wel gunstig
voor de klanttevredenheid en verlaging van de onderhoudskosten."
Wouter Elema
projectmanager AlleeWonen
Reacties