In slechts achttien weken en met het onwaarschijnlijk lage aantal van vijf mensen op de bouwplaats is het bedrijfsverzamelgebouw Magna Porta gebouwd. Het gebouw maakt hiermee geen deel meer uit van de bouwnijverheid, maar van het industriële bouwen. Gedreven door de overtuiging dat het echt anders moet en kan met het bouwen in Nederland hield Gerard Schröder van Schröder Vastgoed alles in eigen hand. Door de kostenbesparing van deze bouwmethode kon bovendien gefocust worden op een gezond binnenklimaat en kwam er een gebouw dat ook nog eens CO2-neutraal is.
Almelo, Magna Porta 20 Project
Project
Almelo - Magna Porta
In slechts achttien weken en met het onwaarschijnlijk lage aantal van vijf mensen
op de bouwplaats is het bedrijfsverzamelgebouw Magna Porta gebouwd. Het
gebouw maakt hiermee geen deel meer uit van de bouwnijverheid, maar van het
industri?le bouwen. Gedreven door de overtuiging dat het echt anders moet en kan
met het bouwen in Nederland hield Gerard Schr?der van Schr?der Vastgoed alles in
eigen hand. Door de kostenbesparing van deze bouwmethode kon bovendien
gefocust worden op een gezond binnenklimaat en kwam er een gebouw dat ook
nog eens CO2-neutraal is.
Schr?derVaStgoed
Almelo, Magna Porta 21 Project
Peter Teeuw en Ger de Vries
De projectbeschrijving is verzorgd door
Peter Teeuw (universitair docent Milieu-
Technisch Ontwerpen, faculteit Bouw-
kunde, TU Delft en werkzaam bij BEAR
Architecten, Gouda) en Ger de Vries
(V&L Consultants Rotterdam en gast-
docent MilieuTechnisch Ontwerpen,
faculteit Bouwkunde TU Delft).
Binnenklimaat
de focus op de effici?nte aanpak leidde tot een lagere bouwsom. hierdoor
kon geld ge?nvesteerd worden in een andere ambitie: een duurzame kli-
maatinstallatie. de binnentemperatuur in het gebouw wordt met warmte-
pompen geregeld, gekoppeld aan energieopslag in de grond. Vanwege
plaatselijk kwelwater was een open bron niet mogelijk. daarom bevindt
zich onder het parkeerterrein een accu: een zandbak van 75 meter lang,
12,5 meter breed en veertig meter diep, waardoorheen tien kilometer wa-
terleiding loopt. op de verticale aanvoer- en retourleidingen is per verdie-
ping een warmtepomp aangesloten. Iedere verdieping heeft zo zijn eigen
installaties en eigen meterkast waardoor iedere gebruiker van het bedrijfs-
verzamelgebouw decentraal zijn eigen energiegebruik beheerst.
Verwarmen en koelen van de vertrekken vindt plaats via de op de warmte-
pompen aangesloten luchtbehandeling. de units zitten boven de verlaagde
plafonds, waardoor de installaties weinig ruimte in beslag nemen. Ieder
vertrek heeft zijn eigen satelliet waardoor de temperatuur per vertrek is te
Nederland vergrijst en de bouw vergrijst mee. omdat er op dit moment
veel mensen in de bouw nodig zijn, zowel bij de voorbereiding als op de
bouwplaats, zal het met de hedendaagse manier van bouwen volgens ge-
rard Schr?der onmogelijk zijn de huidige bouwcapaciteit te handhaven,
terwijl dat waarschijnlijk wel gewenst is. Problemen op de arbeidsmarkt
vragen om een andere aanpak. hierdoor gedreven ging Schr?der op zoek
naar een andere manier van bouwen.
Industrieel bouwen
door gebouwen in de fabriek te maken kan de technische kwaliteit om-
hoog, de bouwtijd op de bouwplaats omlaag en zijn er minder mensen op
de bouwplaats nodig. Zo ontstond Magna Porta. het gebouw is geheel
geprefabriceerd en met vijf mensen - inclusief ??n kraanmachinist ? op de
bouwplaats in elkaar gezet. In achttien weken stond het gebouw ? be-
staande uit een parkeerkelder met daarboven dertien bouwlagen ? dat met
zijn 54 meter tot de hoogste gebouwen van almelo hoort. Sch?der verge-
lijkt het als het bouwen met lego.
aanvankelijk was gerekend dat er zes mensen nodig waren op de bouw-
plaats, maar het bleek direct ook met vijf te kunnen. ook de voorbereiding
was arbeidseffici?nt, slechts twee personen hebben alle tekeningen van
het ontwerp gemaakt, van de installaties tot en met de mallen voor beton-
fabriek; een traject dat normaal met veel meer mensen doorlopen wordt.
Sch?der Vastgoed droeg zelf al het risico, maar doordat het met de huidige
3d tekenmethodieken mogelijk is om tot in detail te zien of alles past, was
het risico op afwijkingen beperkt.
op de bouwplaats verrees volgens een strakke planning ??n verdieping
per week. elke verdieping bestond uit 132 onderdelen die met even zoveel
kraanbewegingen werden geplaatst. de grootste elementen bevinden zich
in de gevel. het gaat hierbij per verdieping om acht gevelelementen van 9,0
bij 3,6 meter en 17.000 kilogram per stuk. deze elementen zijn in coevor-
den gemaakt en kwamen voor ??n verdieping op dezelfde dag stipt om het
half uur aan.
Schr?derVaStgoed
Industrieel bouwen
als een bouwpakket werd per week een verdieping neergezet volgens een strakke
planning:
Maandag: Plaatsen van de kern;
dinsdag: Plaatsen van de acht gevel elementen;
Woensdag: Plaatsen van de 4 thQ liggers die de buitenschil (gevel) met de kern
verbinden en van de koppelbalken op de hoeken;
donderdag: Plaatsen en aanstorten van de kanaalplaat;
Vrijdag: aanstorten van de trekband rondom.
Almelo, Magna Porta 22 Project
regelen. Per verdieping zijn er zo'n veertien tot zestien satel-
lieten. het systeem kan snel reageren en terwijl in het ene
vertrek verwarmd wordt, kan in een ander worden gekoeld.
als dit gebeurt wordt warmte en koude tussen de vertrekken
uitgewisseld zonder dat hiervoor de accu wordt aangespro-
ken. ook kan een overschot aan warmte aan de zuidzijde
voor de noordzijde worden benut. Zo'n twee maanden per
jaar is dit in het Nederlandse klimaat aan de orde. doordat
iedere verdieping een eigen warmtepomp heeft kan ook tus-
sen de verdiepingen warmte of koude worden uitgewisseld.
hierdoor ontstaat een zeer energiezuinig systeem. het geheel
is aangesloten op een gebouwbeheerssysteem.
de massa van het gebouw helpt mee aan een stabiel binnen-
klimaat. Zo is het binnenspouwblad maar liefst 20 cm dik. de
combinatie met het decentrale systeem maakt dat het sy-
steem voldoet aan criteria voor gezonde gebouwen. door
gebruik te maken van groene stroom ontstaat een co2-neu-
traal gebouw. Per jaar moet dit 8,5 ha bos besparen. Monito-
ring moet aangeven of dit gehaald wordt.
Projectgegevens
ontwikkelaar/eigenaar: Schr?der Vastgoed, almelo
gebruiker(s): diverse dienstverlenende bedrijven
ontwerp: Schr?der Vastgoed, almelo
Projectteam: Lucassen Bouwconstructies, hengelo (ov); Westo
prefab beton systemen, coevorden; Schr?der Vastgoed, almelo
aannemer parkeergarage: Bouwbedrijf Karsten, daarlerveen
casco toren: Westo prefab beton systemen, coevorden
constructeur: Lucassen Bouwconstructies, hengelo (ov)
adviseur W-installaties: daikin airconditioning Netherlands, Schie-
dam; Installect, Baak
adviseur e-installaties: e&o, Wierden
Bruto oppervlakte m?: 5.800 m2
Netto vloeroppervlak: 5.200 m2
Bruto inhoud: 20.600 m3
Parkeergarage: 2.400 m2
Bouwkosten: 8.000.000,-
oplevering: 2007
Locatie: twentepoort West 10, almelo
Informatie:
www.magnaporta.nl
Schr?derVaStgoed
Schr?derVaStgoed
Magna Porta Prijs
Lage stichtingskosten in een energiezuinig gebouw met een gezond
binnenklimaat, Sch?der wil voortaan geen andere gebouwen meer
bouwen. over een tweede Magna Porta wordt al nagedacht en
Sch?der heeft zelfs een jaarlijkse Magna Porta prijs ingesteld om ook
anderen te stimuleren op een soortgelijke duurzame wijze zonder
gasaansluiting en op een industri?le wijze te bouwen. oktober 2008
zal de prijs voor de eerste keer uitgereikt worden.
Schr?derVaStgoed
De betonelementen van
de gevel bestaan uit
20 cm binnenblad,
10 cm isolatie en 20 cm
buitenblad. Het buiten-
blad is gepolijst, het is
gemaakt van een beton-
mengsel van Noors Wit
marmer in zilverzand.
Almelo, Magna Porta 23 ProjectAlmelo, Magna Porta 23 Project
Schr?derVaStgoed
Reacties