Meer dan zestig procent van de bewoners van een nieuwbouwwoningheeft ‘BUVA’ op zijn sleutel staan. Maar het bedrijf levert meer dan alleen hang- en sluitwerk. Sterker nog, het ontwikkelt en produceert haar eigen producten, al is dit minder bekend. BouwIQ neemt een kijkje op de R&D-afdeling en vraagt hoe de productontwikkeling tot stand komt.
Alles in eigen hand 38 c R&D Buva
"Veel mensen kennen Buva alleen als groothandel, maar dat beeld is on-
volledig" verzekert Kees Verweel, marketing manager van het bedrijf. Het
bedrijf begon in 1946 als kleine handelsorganisatie in de bevestigingsma-
terialen en groeide in de jaren daarna uit tot een reguliere ijzerhandel. In de
jaren zestig is vervolgens een specialisatie in hang- en sluitwerk ontstaan,
en vanaf die tijd is het bedrijf zelf producten gaan ontwikkelen. Ondertus-
sen telt de onderneming 170 werknemers en levert het ook hardglazen
ramen, aluminium profielen en ventilatievoorzieningen.
"Op het gebied van hang- en sluitwerk zijn we nog steeds groothandel. We
zijn dus de concurrent van de gewone ijzerhandel, maar wat ons bedrijf
uniek maakt, is dat we daarnaast ook ontwikkelaar en fabrikant zijn. We
hebben dus het hele traject van idee, tot ontwikkeling, productie en toele-
vering zelf in de hand. Dit is alleen nooit voldoende ge?taleerd."
Aan de wieg van de eigen productie staat de R&D-afdeling die in 1965
werd opgestart. In het begin hield ??n medewerker zich bezig met pro-
ductontwikkeling, maar inmiddels is de R&D afdeling uitgegroeid tot een
afdeling van negen man (waarvan zes R&D-ers en drie productmanagers)
die beschikken over moderne testfaciliteiten (zie kadertekst). In de jaren die
volgden werden de productgroepen hardglas, aluminium profielen en ven-
tilatieroosters ontwikkeld. Verweel: "Vanaf deze tijd hebben we zaken die
een gewone ijzerhandel ook doet, zoals kleding, gereedschap en bevesti-
gingsmaterialen, afgestoten. De filosofie was (en is nog steeds): alles wat
in een houten kozijn past willen we kunnen leveren. Al zijn veel van onze
producten ook voor andere kozijnsystemen (aluminium en kunststof) te ge-
bruiken", voegt hij daar aan toe.
Idee?n
De platte organisatie en de informele cultuur van het bedrijf stimuleert
werknemers mee te denken. Idee?n doe je namelijk met zijn allen op, is de
filosofie er achter. "Tijdens een maandelijks overleg van de hoofden van de
afdelingen (commercie, R&D, marketing, verkoop, inkoop en directie) wor-
den alle idee?n op tafel gelegd en kijken we collectief waar de mogelijkhe-
den liggen en welke productontwikkelingstrajecten we inzetten. Daarna is
het de afdeling productmanagement ? de afdeling die als spil fungeert tus-
sen commercie en techniek ? die het ontwikkeltraject op gaat zetten. Deze
maakt een planning en stelt een productteam samen waarin productmana-
gers, R&D'ers, marketing, inkoop, verkoopleiding en indien mogelijk een
externe fabrikant vertegenwoordigd zijn. Samen zorgen ze voor de ontwik-
keling. Vaak gaat het hierbij om de doorontwikkeling van bestaande pro-
ducten, waarvan we de prestaties, de functionaliteit of de esthetische as-
pecten willen verbeteren."
"De inspiratie en idee?n voor nieuwe producten of productverbeteringen
komen niet alleen vanuit de werknemers zelf, maar een belangrijk deel
komt voort uit de contacten die we hebben met de verschillende lagen van
de bouwkolom. Het gaat dan om bedrijven of brancheverenigingen waar-
mee we samenwerken, de verschillende commissies waar we in zitten of
R&D Buva
cAlles in eigen hand
Meer dan zestig procent van de bewoners van een
nieuwbouwwoning heeft `BUVA' op zijn sleutel staan.
Maar het bedrijf levert meer dan alleen hang- en
sluitwerk. Sterker nog, het ontwikkelt en produceert
haar eigen producten, al is dit minder bekend.
BouwIQ neemt een kijkje op de R&D-afdeling en
vraagt hoe de productontwikkeling tot stand komt.
Testlaboratorium
Buva beschikt over een eigen test-
laboratorium. Dit wordt gebruikt
voor het ontwikkelen en het testen
van nieuwe producten en voor
diverse praktijktesten. Voorbeelden
van tests die uitgevoerd worden
zijn: kwaliteitstesten, inbraak-
werendheidstesten, duurzaamheid-
stesten en wind- en waterdicht-
heidstesten.
In deze gecertificeerde testkast kunnen complete gevelelementen getest
worden op wind- en waterdichtheid en weerstand tegen windbelasting.
BuVABuVA
Alles in eigen hand 39 c R&D Buva
aan, omdat we kunnen garanderen dat een raam of deur het blijft doen. Als
de concepten aanslaan, zal dat een nieuwe impuls geven aan onze pro-
ducten en leiden tot nieuwe doorontwikkelingen."
"Ook de totstandkoming van het Vital Air System, een natuurlijk ventilatie-
systeem waarmee een EPC-reductie van 0,15 kan worden bereikt, is nauw
verweven met veranderende regelgeving. Maar, onze contacten met de
markt hebben ook een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming. uit
gesprekken die we met TNO voerden bleek dat de besturing van de afzui-
ging van mechanische ventilatiesystemen die op de markt waren eigenlijk
helemaal niet logisch was. Dit vanwege de beperkte invloed van de gebrui-
ker op het systeem. We hebben TNO gevraagd hier onderzoek naar te
doen en dat heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuw bedienings-
systeem. Tijdens de ontwikkeling van dit bedieningssysteem hebben we
besloten de volledige afvoerbox te maken. Door de laatste aanpassing van
de energieprestatienorm is besloten een volledig ventilatiesysteem op de
markt te brengen."
Toekomst
"Hoe Buva de toekomst ziet?" Verweel: "Het bedrijf groeit in ieder geval. In
2007 start de nieuwbouw van een uitbreiding van de productiehal, waar-
mee het bedrijfsoppervlak zal verdubbelen. Op de markt zal elektronica en
domotica een belangrijkere rol gaan spelen door de vergrijzing. Ook zal de
eindgebruiker steeds meer invloed krijgen in de bouw. Begrippen als com-
fort en veiligheid zullen daardoor een (nog) grotere rol spelen. De bouw
wordt een stuk complexer en blijft veranderen. Hoe de bouw er over tien
jaar uit ziet weet dus niemand, maar we zullen als bedrijf in ieder geval mee
veranderen." b
natuurlijk de contacten die we hebben met onze klanten. Verder is regelge-
ving de laatste jaren een steeds belangrijkere oorzaak geworden van pro-
ductontwikkeling. Zo is de ontwikkeling van ons nastelbare hang- en sluit-
werk bijvoorbeeld nauw verweven met de veranderende regelgeving. Eerst
zijn de meerpuntsluitingen via de norm van het `Politiekeurmerk Veilig Wo-
nen' in het bouwbesluit terechtgekomen. Bij houten kozijnen zag je proble-
men ontstaan omdat het kozijn zich zet nadat het gesteld is. Hierdoor kon
het voorkomen dat een sluiting niet meer goed functioneerde. Met de ont-
wikkeling van nastelbare sluitkommen en scharnieren is dit probleem ver-
holpen. Dat het werkt merken we met name bij de klachtanalyse. Sinds de
introductie van dit hang- en sluitwerk komen er nauwelijks klachten meer
binnen over niet functionerende ramen of deuren. Als er ?berhaupt al
klachten voorkomen is dat meestal omdat de deur verkeerd gefreesd of
geplaatst is."
De nieuwste evolutie op het gebied van hang- en sluitwerk is de Ergo-No-
mic, dat de inbraakwerendheid haalt met slechts twee haaksloten. Hier-
door hoeven in het kozijn maar twee sparingen te komen. De ??nzijdig af-
geschuinde haakschoten maken het product erg geschikt om luchtdicht te
bouwen.
Concepten
Momenteel is de Nederlandse Bond van Timmerfabrikanten (NBvT) bezig
een systeem met verschillende concepten uit te rollen. Dit omdat de tim-
merfabrikant nu te vaak wordt afgerekend op het eindproduct, terwijl hij
een halffabrikaat levert. Met deze concepten (I, II en III) wil de branchever-
eniging duidelijkheid scheppen over de specificaties van kozijnen. Concept
I houdt bijvoorbeeld in dat het kozijn (traditioneel) als halfproduct geleverd
wordt, terwijl bij concept III een geheel afgetimmerd kozijn geplaatst wordt
dat wordt onderhouden en gegarandeerd voor tien jaar. Verweel: "Het pak-
ket met nastelbaar hang- en sluitwerk dat we leveren sluit hier naadloos op
De filosofie van Buva is: alles wat in een houten kozijn past willen we kunnen leveren.
BuVA
Reacties