Installaties vormen een vast onderdeel als het gaat om het ontwerpen van de woning van de toekomst. Duurzame systemen voor verwarming, koeling en ventilatie zijn daarin onontbeerlijk om een woning energiezuinig of zelfs energieneutraal te maken. Maar de techniek van deze apparaten mag indrukwekkend en overtuigend zijn, ze laten het afweten als de gebruiker er niet goed mee omgaat, waarschuwt Haaije Bosma. De regiodirecteur Noord Zakelijke Markt van installatiebedrijf Feenstra ziet een nieuwe uitdaging voor zijn bedrijf in het beheer vanduurzame energiesystemen en het adviseren van gebruikers.
nr 6 2010 aandacht voor gebruik en beheer32
aandacht voor
gebruik en beheer
Nog niet zo heel lang geleden was het monteren van verwarmingske-
tels de corebusiness van Feenstra Verwarming. Het was de tijd dat de
installateur door de hoofdaannemer op de bouwplaats werd ontboden
om een cv-ketel te plaatsen en daarna weer te vertrekken. Maar de
tijden zijn radicaal veranderd. Installaties zijn meer en meer een inte-
graal onderdeel van een gebouw geworden, ongeacht of het gaat om
een school, een ziekenhuis, een kantoor of om een moderne woning.
De installatiebranche is allang niet meer de sluitpost van de aannemer,
zegt Haaije Bosma van Feenstra. "Een installatie is een belangrijk onder-
deel geworden binnen het bouwproces, zeker als je ook de exploita-
tiefase in beschouwing neemt. Dat wordt nog wel eens onderschat."
Feenstra, inmiddels omgedoopt tot Feenstra Warmte Totaal Zorg, is
sinds 2001 onderdeel van Nuon. Als landelijk installatiebedrijf past
Feenstra in de strategie van Nuon die zich richt op advies over duur-
zame en comfortabele oplossingen om woningen en gebouwen energie-
zuiniger te maken. Het bedrijf wordt regelmatig uitgenodigd om bij een
nieuw project bij het bouwteam aan te schuiven. De kennis die het
bedrijf inmiddels in huis heeft van verwarmings- en ventilatiesystemen
en gebouwelektronica komt de opdrachtgever, ontwerper en ontwikke-
laar goed van pas.
SportStad Heerenveen
Die kennis is het resultaat van een leerschool die begon bij de ontwik-
keling van Sportstad Heerenveen in 2001. Met als eyecatcher het
nieuwe Abe Lenstrastadion werd een gebied ontwikkeld met gebouwen
die voor verwarming en koeling gebruikmaken van een collectief
systeem van warmte- en koudeopslag (wko). Behalve het voetbalsta-
dion gaat het om een sporthal, een zwembad, een sportopleidingscen-
trum, fitnesscentra, een winkelpromenade, een zelfstandige behandel-
kliniek en kantoren. Bosma: "Ik kan met enige trots zeggen dat wij daar
alle installaties gerealiseerd hebben, zoals verwarming, koeling, loodgie-
terwerk, ventilatie, elektrotechnische installaties, noem maar op. Dat
was een uitdaging waarmee we onze organisatie enorm hebben verrijkt.
En het aardige van Sportstad Heerenveen is dat die ontwikkeling naar
duurzaamheid nog steeds doorgaat. Zo is Sportstad er in geslaagd de
piekbelasting op het elektriciteitsnet tijdens voetbalwedstrijden af te
toppen door een warmtekrachtkoppelingsysteem (wkk) te installeren.
Dat komt in bedrijf voordat de lichtmasten gaan branden. En momenteel
onderzoeken we, samen met Sportstad, hoe we de piek in het waterge-
bruik tijdens de pauzes kunnen opheffen, door een grijswatercircuit aan
te leggen dat wordt gevoed door de HWA of opgepompt uit eigen
bron."
Feenstra is zich de laatste jaren in het bijzonder gaan toeleggen op
wko. Dit principe is met name in de utiliteitsbouw tot ontwikkeling geko-
Installaties vormen een vast
onderdeel als het gaat om
het ontwerpen van de
woning van de toekomst.
duurzame systemen voor
verwarming, koeling en
ventilatie zijn daarin onont
beerlijk om een woning ener
giezuinig of zelfs energie
neutraal te maken. Maar de
techniek van deze apparaten
mag indrukwekkend en over
tuigend zijn, ze laten het
afweten als de gebruiker er
niet goed mee omgaat, waar
schuwt Haaije Bosma. de
regiodirecteur noord Zake
lijke Markt van installatie
bedrijf Feenstra ziet een
nieuwe uitdaging voor zijn
bedrijf in het beheer van
duurzame energiesystemen
en het adviseren van gebrui
kers.
tekst bert hidding
foto's feenstra
Onder de naam van
Sportstad Heeren-
veen, met als eyecat-
cher het nieuwe Abe
Lenstrastadion, werd
een gebied ontwik-
keld met gebouwen
die voor verwarming
en koeling gebruik-
maken van een
collectief systeem
van warmte- en
koudeopslag (wko).
nr 6 2010aandacht voor gebruik en beheer 33
men en daar nog steeds bezig aan een snelle opmars, legt Bosma uit.
De grote bouwvolumes, de mogelijkheid van betonkernactivering en de
grote vloeroppervlakken die beschikbaar zijn voor vloerverwarming,
bieden volgens hem uitgelezen omstandigheden voor een rendabele
toepassing van deze duurzame techniek. "Bij wko zoek je naar een
optimaal rendement waarbij de warmte- en koudevraag in evenwicht
zijn. Bij utiliteit is dit het geval, want daar koelen we bijna meer dan we
verwarmen. Daar heb je dus een betere energiebalans in de bodem."
FantaStIScH leerMoMent
En dat is precies waar het bij woningen vooralsnog aan ontbreekt.
Vooral het toenemend warmwatergebruik van huishoudens trekt een
zware wissel op de warmtevraag terwijl de koudevraag zich voorname-
lijk beperkt tot twee warme zomermaanden. Het kan resulteren in een
verstoorde energiebalans die moet worden hersteld met een dure tech-
nische voorziening die warmte aan de bodem teruglevert. "Ondanks de
beperkingen ontwikkelen we samen met Nuon dit product voor de
woningbouw", vertelt Bosma. "We realiseren momenteel tien projecten
door heel Nederland, van Groningen tot Veldhoven en Puttershoek. We
hebben ??n locatie met grondgebonden woningen, in Weideveld Bode-
graven, de andere projecten bestaan uit geclusterde of gestapelde
bouw."
Voor het herstel van de onbalans in de warmtehuishouding in de bodem
vond Feenstra een elegante oplossing, vertelt Bosma: "Je kunt de
energiebalans regenereren met een elektrische dry-cooler, maar eigen-
lijk ben je dan bezig met energievernietiging. Heel onrendabel. In Zuid-
horn hebben we recent een zorgcentrum opgeleverd, met een wko-
systeem waarbij de regeneratie door middel van zonnecollectoren
plaatsvindt. Ook weer een nieuwe toepassing en voor ons een fantas-
tisch leermoment!"
FocuS op realISeren
Moderne energiesystemen ontlenen hun aantrekkingskracht niet in de
laatste plaats aan hun duurzame kwaliteiten. De noodzaak van vermin-
derde CO2
-uitstoot en de speurtocht naar alternatieven voor fossiel-
brandstofgebruik, maken dat bodemwarmte, CO2
-gestuurde ventilatie
en lagetemperatuurverwarming niet meer zijn weg te denken uit de
bouw. Maar in technisch opzicht mogen deze systemen onovertroffen
zijn, hun achilleshiel wordt zichtbaar in het gebruik en het onderhoud,
weet Bosma. "De focus ligt in de bouw heel erg op het realiseren, maar
je moet bij deze systemen ook gaan monitoren. Als je geen aandacht
geeft aan het gebruik en het beheer, ben je niet echt duurzaam bezig."
onderHoud en BeHeer
Volgens Bosma ligt op het vlak van onderhoud en beheer een terrein
braak, dat des te meer lokt in tijden dat de nieuwbouwprojecten dun
gezaaid zijn. Hij ziet het als een van de belangrijkste uitdagingen voor
zijn bedrijf voor de komende jaren. ?Traditioneel rijdt onze service- en
onderhoudsdienst op storingen en klachten. Maar bij trage systemen,
zoals vloerverwarming of betonkernactivering, moet je veel meer proac-
tief handelen en sturen op verwachte veranderingen, bijvoorbeeld in de
weersomstandigheden. Moderne verwarmings- en ventilatiesystemen
kun je vanachter een computerscherm op afstand monitoren. Dan kun
je heel rustig volgen wat zo?n installatie doet en de werking daarop afre-
gelen. Maar zo?n manier van werken betekent wel dat je je hele organi-
satie anders moet inrichten."
Vooral bij woningcomplexen staat of valt het succes van een collectief
verwarmingssysteem bij goed beheer, hebben de projecten van de
afgelopen jaren hem geleerd. "Als je in een kantoor de binnentempera-
tuur inregelt op 20 graden Celsius, dan kun je daar een halve graad
onder of boven zitten. Maar bij twintig rijtjeswoningen met een collectief
nr 6 2010aandacht voor gebruik en beheer 35
gielabeling zou leiden tot flinke stappen in de upgrading van het corpora-
tieve bezit, maar dat gebeurt maar mondjesmaat. Ten tijde van de verke-
teling, toen we overgingen van de gashaard naar de cv-ketel, kon je veel
meer bieden. Je had als bewoner opeens veel meer comfort, warmte
door het hele huis. Dat ervoeren de mensen heel anders. Nu moet je
nogal wat investeringen doen en gaat er veel tijd overheen voor je die
hebt terugverdiend. Het ligt een stuk gecompliceerder."
conSuMent BewuSt Maken
Niettemin ziet Bosma, zelfs in een tijd dat de corporaties de hand op de
knip houden en de particuliere woningbezitters nog niet massaal warm-
lopen voor energiebesparing, nieuwe kansen voor zijn bedrijf. Immers,
de markt zal weer aantrekken en de trend naar meer en ingewikkelder
installaties zal zich hoe dan ook voortzetten. En dan is er een wereld te
winnen met advisering bij de aanschaf en het gebruik. "We moeten ons
niet alleen richten op het realisatietraject en het onderhoud, ook met de
advisering over het gebruik van installaties moeten we aan de gang. De
consument bewustmaken hoe je moet omgaan met energievragende
systemen. En natuurlijk blijven we ondertussen meedenken hoe je ener-
giesystemen voor gebouwen zo rendabel mogelijk kunt maken. Het zou
toch fantastisch zijn als je een woonwijk kunt voorzien van een wko-
systeem met in de nabijheid een koudevragend complex. Bingo!"
verwarmingssysteem, heb je twintig verschillende gebruikers met twin-
tig verschillende wensen. Dan sta je voor de vraag, hoe moet je
mensen informeren over het gebruik. Want we vragen wel van de
bewoners dat zij hun verwachtingspatroon en gedrag aanpassen."
nIeuwe MarktStrategIe
Even een klacht aan de verwarmingsketel verhelpen is er dus niet meer
bij in de duurzame samenleving. Feenstra is op zoek naar een andere
relatie met zijn klanten. Bosma: "We zijn met een nieuwe marktstrate-
gie bezig voor de komende vijf jaar en daarin staat dienstverlening heel
centraal. Dan heb ik het niet over service en onderhoud in traditionele
zin, maar over adviseren over duurzaam energiegebruik."
Met dezelfde intentie wil het bedrijf ook de relatie met zijn bestaande
klantenkring aanhalen. Het installatiebedrijf heeft getekend voor het
onderhoud van de cv-ketels van 250 duizend particuliere klanten en 500
duizend huurders van corporaties. Zij vormen een potentieel voor een
breed aanbod aan dienstverlening gericht op duurzaam energiegebruik,
comfort en veiligheid, schat Bosma in. "Als wij jaarlijks een keer achter
de voordeur komen van een corporatiewoning, kunnen we voor de
corporatie meer diensten verrichten, bijvoorbeeld het onderhoud van
het ventilatiesysteem en de rookmelders, en de periodieke keuring van
installaties. Bovendien kunnen we de bewoner, op diens verzoek, advi-
seren over energiebesparing. Je kunt nog een stap verder gaan en
advies geven over een veilige woning. Dan praat je dus zowel over
duurzaamheid als over comfort en veiligheid in de woning."
terugHoudend InveSterIngSpatroon
Ook in de bestaande woningvoorraad zal de behoefte aan advies over
duurzaam energiegebruik gaandeweg toenemen, verwacht Bosma.
Corporaties staan voor aanzienlijke investeringen in energiemaatregelen,
maar worstelen met de vraag wat al die dure ingrepen zullen opleveren
aan energiebesparing en vermindering van CO2
-uitstoot. Hoeveel zoden
zet een duurzaam gerenoveerde woning aan de dijk wanneer de bewoner
zich niet bewust is van de gevolgen van zijn gedrag voor het energiege-
bruik? Corporaties aarzelen daardoor om forse ingrepen te doen, denkt
Bosma. "We merken dat het investeringspatroon van corporaties in de
bestaande voorraad terughoudend is. We hadden verwacht dat de ener-
In Zuidhorn heeft
Feenstra recent een
zorgcentrum opgele-
verd, met een wko-
systeem waarbij de
regeneratie door
middel van zonnecol-
lectoren plaatsvindt.
Het plaatsen van een
wko-installatie.
Het hart van een moderne installatie.
Reacties