Voor haar bezit van 8500 woningen heeft woningcorporatie QuaWonen de ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. De corporatie heeft naar verhouding veel woningen uit de jaren zestig en zeventig, die zijn verouderd en nauwelijks geïsoleerd. Er ligt een grote opgave; er is een gemiddelde uitgave planmatig onderhoud van 8 miljoen euro, waar bovenop een extra investering in energieverbeteringen van 5 miljoen euro komt. De organisatie van QuaWonen is een traditionele driepoot, met de afdelingen vastgoed, woondiensten en bedrijfsvoering. Daarbij heeft de corporatie een eigen onderhoudsdienst. Dit artikel hoort bij renda extra ‘Klantgestuurd renoveren, bewonersbetrokkenheid in de praktijk’, die 20 september is verschenen. Hierin leest u de resultaten van het Futura-onderzoek naar manieren waarop bewoners benaderd kunnen worden en de rol die ketensamenwerking daarbij kan spelen. Lees alle artikelen in het dossier Klantgestuurd Renoveren.
1
Inspiratiepraktijk corporatie QuaWonen, Bergambacht
100 procent draagvlak
26-08-2013
Voor haar bezit van 8500 woningen heeft woningcorporatie QuaWonen de
ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. De corporatie heeft naar verhouding
veel woningen uit de jaren zestig en zeventig, die zijn verouderd en nauwelijks
ge?soleerd. Er ligt een grote opgave; er is een gemiddelde uitgave planmatig
onderhoud van 8 miljoen euro, waar bovenop een extra investering in
energieverbeteringen van 5 miljoen euro komt. De organisatie van QuaWonen
is een traditionele driepoot, met de afdelingen vastgoed, woondiensten en
bedrijfsvoering. Daarbij heeft de corporatie een eigen onderhoudsdienst.
In de wijk Kortland in Krimpen aan den IJssel worden 240 woningen gerenoveerd. De
huurders van deze woningen zijn betrokken bij de planvorming en hebben meebeslist over
het vaststellen van selectiecriteria en de keuze van samenwerkingspartners. Het effect
hiervan vormt een nieuwe wijze van aanbesteding, waarbij de aanbesteding wordt gedaan
op basis van een woonconcept. De corporatie heeft een functionele omschrijving van de
2
opdracht via een advertentie bekendgemaakt, om op die
manier de marktpartijen zo veel mogelijk ruimte te laten voor
innovatie. In het document stond onder andere omschreven:
Een verlenging van 50 jaar als resterende
exploitatietermijn;
100 procent deelname van bewoners;
Het energielabel moet naar A, een energiebesparing
van 45 procent; en
Er is een maximaal budget van 80.000 euro per
woning.
Naar aanleiding van de advertentie hebben 50 ge?nteresseerde consortia ingeschreven,
waarna 10 partijen zijn uitgenodigd voor een verdere kennismaking. Van deze partijen zijn er
drie consortia gekozen om een compleet plan uit te werken en hen is gevraagd om samen te
werken. Daarom is er bewust gestuurd op kennisdeling, waardoor er een grotere diversiteit is
ontstaan in de uitwerking van het plan. Daarnaast konden er kosten worden bespaard door
gezamenlijke inkoop van advies. De consortia moesten samen tot een definitief ontwerp
komen, de benodigde vergunningen verkrijgen, en 100 procent deelname en betrokkenheid
van de bewoners genereren. Om dit te realiseren hebben zij voorlopige concepten
gepresenteerd voor de bewoners en hen om feedback gevraagd. Vervolgens zijn de plannen
gepresenteerd aan Welstandsadvies van de gemeente.
De drie definitieve concepten zijn getoetst op juistheid en volledigheid, door deskundigen op
het gebied van techniek, kosten, bouwkunde, energie, communicatie en klant. De selectie
van de specialisten is mede bepaald door de consortia zelf. Na deze toets door deskundigen
zijn de definitieve plannen gepresenteerd aan de jury: de verantwoordelijk wethouder, het
managementteam van QuaWonen, en de bewonersvertegenwoordiging. Zij kozen het
concept dat het beste aan de wensen voldoet.
Proces
Binnen de interne organisatie van QuaWonen
bestond wantrouwen over de nieuwe
aanbestedingsvorm, voornamelijk vanuit de
afdeling vastgoed. Gedurende het traject zijn
echter zowel de interne als de externe
stakeholders enthousiast geworden. De
bewoners zijn betrokken vanaf de eerste
ontwerpfase, waar een klankbordgroep voor
is opgericht. Tijdens het project is ingezet op
het collectief, maar individuele
bewonerskeuzes komen terug in de
uitvoeringfase. Er kan worden gesproken
over een klantgestuurde renovatie omdat de
bewoners onderdeel zijn geweest van het
proces en in de jury hebben kunnen kiezen
voor een concept. De corporatie heeft bij de
Dit artikel hoort bij renda
extra `Klantgestuurd
renoveren, bewoners-
betrokkenheid in de
praktijk', die 20 september
verschijnt. Hierin leest u de
resultaten van het Futura-
onderzoek naar manieren
waarop bewoners
benaderd kunnen worden
en de rol die ketensamen-
werking daarbij kan spelen.
De aanpak
Welke onderdelen van de woning: bewoners
hebben inspraak bij de keuze voor een
volledig renovatieconcept waarbinnen
vervolgens weer individuele keuzen worden
geboden.
Hoe: bewoners hebben via een
bewonersvertegenwoordiging een stem in de
jury, voor het uiten van het consortium naar
keuze.
Wanneer: de bewoner heeft geen keuze over
het moment van renoveren.
Door wie: de bewoner heeft de keuze door wie
de renovatie wordt uitgevoerd. In het
voortraject is kennisgemaakt met de
verschillende consortia.
Vergoeding meerkosten door bewoner: het is
niet duidelijk hoe de meerkosten zijn
doorberekend aan de bewoner.
3
vernieuwende aanbesteding samengewerkt met Platform31 (toen nog SEV). Voor de zomer
van 2012 zijn de drie consortia geselecteerd die vervolgens hun plannen hebben ontwikkeld.
In november 2012 zijn de uitgewerkte concepten gepresenteerd, waarbij de jury de
uiteindelijke keuze heeft gemaakt. In juni 2013 is gestart met de renovatie.
Monitoring
QuaWonen heeft tijdens het project ondersteuning gehad van Platform31, dat mede-initiator
was van de werkwijze maar weinig inhoudelijke proceservaring had. De organisatie heeft
geholpen bij het vaststellen van aanbestedingscriteria en keuzengronden in het
selectieproces. Tijdens de aanbesteding hebben de drie consortia begeleiding gehad van
een procescoach. De monitoring van het product is ondervangen door de drie definitieve
concepten door deskundigen te laten toetsen op juistheid en volledigheid.
Zeggenschap
De rol die de corporatie aanneemt tegenover de bewoner is bepalend voor de relatie tussen
beiden. De aanpak van QuaWonen is geanalyseerd op de drie in het onderzoek genoemde
relaties.
Bewoners kunnen verschillende opties kiezen in de modelwoning.
4
Wat doet QuaWonen met de klantrelatie van
bewoners?
Bewoners hebben een aantal keuzemogelijkheden in
de uitvoering.
Wat doet QuaWonen met de burgerrelatie van
bewoners?
Door `soepavonden' is informatie gedeeld en
opgehaald bij bewoners uit de wijk. Deze vorm van
informatie-inwinning draagt bij aan de sociale cohesie
in de wijk. De openbare presentatie en gezamenlijke
keuze van het winnende consortium, droegen bij aan
een gevoel van saamhorigheid.
Wat doet QuaWonen met de huurdersrelatie van
bewoners?
Bewoners hebben via vertegenwoordiging mee
besloten over de keuze van het consortium en
daarmee het uiteindelijke plan van uitvoering. De bewoners zijn georganiseerd in een
klankbordgroep, in combinatie met de Adviescommissie Wonen en Woonomgeving (VAC).
Effecten op de waarden
Wat zijn de effecten van dit renovatieproject op de waarden waar een corporatie op moet
sturen? En welke aandachtspunten kunnen van daaruit geformuleerd worden?
Financi?le waarde
Het budget is vooraf vastgesteld; 80.000 euro per woning;
De consortia hadden de uitdaging binnen dat budget zo veel mogelijk te realiseren;
Door concurrentie is meerwaarde gecre?erd en is de kracht van de markt ingezet; en
Het rekengeld voor de twee consortia die de opdracht niet gegund kregen, is
bijgesteld van 10.000 naar 100.000 euro.
Vastgoedwaarde
Renovatie van de woningen met een levensduurverlening van 50 jaar;
De vooraf gestelde eis voor energielabel was minimaal A, het resultaat is A++; en
Kwaliteit en risico zijn gewaarborgd door aanvullende expertise.
Klantwaarde
Bewoners zijn vroegtijdig betrokken in het proces;
Er is draagvlak gecre?erd door betrokkenheid van bewoners in de planvorming; en
Er is zeggenschap van bewoners over de keuze van het consortium, doordat zij
zitting hadden in de jury.
5
Maatschappelijke waarde
Het uitgangspunt van de
renovatieopgave was 100
procent deelname. Door de
organisatie van intensieve
betrokkenheid, oprichting van de
klankbordgroep en de inzet van
marktpartijen, is er een grotere
sociale cohesie ontstaan in de
wijk. Hoogtepunt is de openbare
presentatie van de plannen en
selectie van het uiteindelijke
consortium.
Gebruikmaken van oplossend vermogen van alle partijen
"De aanpak van QuaWonen gaf inzicht in een traditionele corporatie die, mede gezien de enorme
hoeveelheid regelgeving en sectorambities, op zoek is naar een effici?nte en nieuwe systematiek.
Hierbij is de marktbenadering voornamelijk inside out ingegeven, met als primair doel invulling geven
aan de organisatiedoelstellingen met grip op de beheerkosten.
Ik ben positief over het gebruik van de kennis uit de markt en deze manier van aanpak. De manier van
functionele vraagstelling in plaats van bestekken ondersteunt deze aanpak. Daarbij is het neveneffect
van de cultuuromslag, intern en onder de stakeholders, een positieve ontwikkeling in deze tijd. Door als
corporatie de moeilijke opgave niet alleen proberen op te lossen, maar kennis te vergaren uit de markt,
maak je optimaal gebruik van het oplossende vermogen van alle partijen. Het besef dat marktpartijen in
dit proces ervoor hebben gezorgd dat de gemeente enthousiast raakte over project en proces, is
waardevol. Wellicht kan dit ook in de eigen praktijk vaker ingezet kan worden.
De wijze van aanbesteding is vernieuwend, maar heeft geen juridische borging, wat ik als risicovol
ervaar. Ondanks de samenstelling, de innovatieve manier van kennisuitwisseling, en betrokkenheid
van specialisten, is uiteindelijk toch gekozen voor een relatief standaard ingreep. Het definitieve
ontwerp bevatte niet veel innovatie, maar leidde wel tot energielabel A++. Daarnaast zijn de kosten
per woning hoog en is de levensduur gelijkgesteld aan nieuwbouw. Het principe van Slim&Snel is
gevolgd, wat nu ? doordat het de eerste keer was ? tot een lange doorlooptijd heeft geleid, maar de
volgende keer veel sneller zou kunnen.
Door deze aanpak zijn de bewoners op een andere manier betrokken geraakt bij de planvorming.
Ondanks de aanvankelijke verwarring over de drie verschillende mogelijke ontwerpen, waren de
bewoners positief verrast over de opties in de plannen en hun invloed en betrokkenheid op het proces.
Zij hebben een duidelijke rol gekregen in het proces en zeggenschap in de uiteindelijk keuze. Dat
betekent voor de organisatie dat zij voor een deel moet loslaten en dingen anders moet durven doen.
Ondanks dat het proces tijdrovend is geweest, is het een mooi voorbeeld van klantgestuurd
renoveren."
Pierre Hobbelen,
Manager bestaande woningvoorraad, Thuisvester
Reacties